Vi har låtit bygga ett Attefallshus och nu har jag ifrågasatt byggaren om det inte borde finnas en ventilation till den endast 12 mm luftspalten mellan Pirskivor och råspont i tak (eftersom det kommer bildas fukt där pga temperaturskillnader)?

"Jo, det ska det vara" säger byggaren, men skyller sin fadäs på att vi valt att göra vissa saker själva, såsom att spackla väggar och måla invändigt och att han därför inte gjort färdigt (sur för att vi ville spara lite pengar och göra lite av jobbet själva).
Han tar alltså inte ansvar för att han struntat i att borra hål för ventilation och inte heller för att han struntat i att upplysa oss om att det måste göras!!

Nu till frågan, har någon ett jättebra tips till hur sjutton vi ska klara att borra lufthål från fasaden, in under takutsprånget och in i den endast 12 mm luftspalten som finns mellan Pir och råspont i tak??

För mig låter det orimligt svart att komma åt med en borr...?

Hur ska jag göra? Undrar Malin
 
Tomture61
  • Gilla
Turinna
  • Laddar…
Vad är det för takbeklädnad?
 
  • Gilla
Turinna
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vad är det för takbeklädnad?
Det är takpapp/tjärpapp och sedan sedumtak/växttak på det.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
[länk]
Har jag förstått Pir :thinking:
Vad menar du?
 
Tomture61
Turinna Turinna skrev:
Vad menar du?
Att det är isolering .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Att det är isolering .
Ja, pir är isolering.
Men problemet är att det inte gjorts ventilation till luftspalten mellan pir och råspont/takpapp, alltså luftspalten är instängd mellan 2 täta skikt.
 
Det bör ju vara ganska enkelt att åtgärda. Jag gjorde samma misstag själv här om dagen på mitt eget bygge. Tog kanske 2-3 timmar med cirkelsågen och lite insektsnät och fågelband. Sen var det klart.

Om ni inte isolerat taket än så är det ju lätt att se på insidan var ni sågar.
 
  • Gilla
Turinna
  • Laddar…
Tack, fick det gjort till slut av hantverkaren. Ska sätta insektsnät nu :)
 
  • Gilla
Huslighet
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.