Plexus skrev:
haddirajans svar är grundad på okunskap.
Grundat på vadå? Läs manualen så ser du att men sommarläge så spärrar du pumpen från att tillverka värme förutom varmvatten med kompressordrift. Patronen är spärrad också i detta läge.
 
haddirajan skrev:
Grundat på vadå? Läs manualen så ser du att men sommarläge så spärrar du pumpen från att tillverka värme förutom varmvatten med kompressordrift. Patronen är spärrad också i detta läge.
När du skriver
"Behövs iofs inte heller, för den kommer ju inte att tillverka nån värme när det inte behövs heller. "
är det ett tecken på okunskap.
 
Moelk skrev:
Har nu ställt ratten på -2 och värmekurvan på 10 (ratten stod förut på +-0 och kurvan på 9) Nu verkar det som om det inte produceras någon värme till elementen. Får se vad som händer om det skulle bli lite kallare så temperaturen sjunker under 21 inne får väl hoppas man hittar någon bra inställning.
Du kommer inte att kunna justera värme anläggningen fören det blir kallt, så du kan lika gärna ställa om den så den bara produserar varmvatten, fram till det blir kallt, då kan du börja exprimitera med kurvor & finjustering.
 
Plexus skrev:
CarMan

Likväl i den tråden som i den här....har du svarat på mina inlägg utan att svara på min fråga.

Svarar själv. Det går inte att få stopp på Niben. Med rumsgivare och högsta rumkomp kommer den att producera värme till ett redan övertempererat hus. Att påstå driftkostnaden för den onödiga driften är ett par tior/år är en lögn.

Om jag hade en Nibe, så skulle den ha startat varje natt den sista månaden med de inställningar jag föreslog. Detta då jag har haft 1,5°C övertemp, samt +10°C och lägre på nätterna. Likadant kommer det att vara i april, maj, augusti, september och oktober om solen tillför energi som orsakar övertemp. Att som du påstå att det är bra med värmedrift vid övertemp under dessa månader, för att undvika elpatrondrift......är löjligt.

Både du och Mathias var delaktig i tråden "Tungviktarmatchen", så jag vet att ni fått information om hur era pumpar fungerar. Att då se er skriva "Jag kör samma inställningar året om" och "så går den aldeles utmärkt med exakt samma instälningan året om"....är beklagligt....då det ger signaler om att Niben sköter komfort/ekonomi automatiskt.

haddirajans svar är grundad på okunskap.

Trevlig midsommar!
Lite synd att förstöra denna tråd, men käner mig manad att svara.
Problemet med din fråga är att den inte är besvar bar.
i en rätt injusterad anläggning går allt bra utan att röra en fena.
i din anläggning/ ditt exempel så vill du ha vissa värden, säg att det var rums komp på 3 & kurva 9, samt finjustering på -2, sen kör du standard värden med -60 i gradmenuter m.m.
utifrån dessa värden så säger du att din anläggning produserar värme när det inte behövs, o det tvivlar jag inte på. detta beror enbart på att du inte ska ha dessa värden!!! / eller så ska inne givaren flyttas.

du ställer hela tiden frågan på samma sätt & vägra att ändra värden, när man ändrar värdena så kommer pumpan arbeta på ett annat sätt.

O vi ska inte glömma att det är oerhört viktigt att radiatorsystemet inte styrs av termostater, samt att det är rätt instrypt.

men du har rätt i att när det är kalla nätter & om man har hög kurva vald så kommer man få kompressorstart på natten, detta uppskatar jag att det "kostar" ca 50kW/år
Deta ansar jag vara komfort, för du slpper att ha det lite rått på mogonen. men vill man trotsallt spara desa kronor, så trycker man 2ggr på blixtknappen (sen på hösten när man vill ha värme igen trycker man en gång på samma knapp)
 
CarMan skrev:
du ställer hela tiden frågan på samma sätt & vägra att ändra värden, när man ändrar värdena så kommer pumpan arbeta på ett annat sätt.

Citat från "Tungviktarmatchen"

CarMan:
om den produserar värme så kan det bero på att du inte ska ha rumskomp 3 utan 4 eller 5, detta får man provasig frem till & det kan ju vara så enkelt att du satt inne givaren på fel ställe.


Plexus:
Ja, då säger vi rumskomp 5 då......men det hjälper inte....pumpen startar när den snurrande radiatorvattnet faller under 25°....vilket inte kan undvikas dvs. pumpen kommer att producera värme till radiator/golvslingor trots 1,5° övertemp.

Vi kan dra ner finjusteringen ett par snäpp också när vi ändå håller på... *det hjälper inte. Pumpen kommer att starta i alla fall.
 
Plexus skrev:
Citat från "Tungviktarmatchen"

CarMan:
om den produserar värme så kan det bero på att du inte ska ha rumskomp 3 utan 4 eller 5, detta får man provasig frem till & det kan ju vara så enkelt att du satt inne givaren på fel ställe.


Plexus:
Ja, då säger vi rumskomp 5 då......men det hjälper inte....pumpen startar när den snurrande radiatorvattnet faller under 25°....vilket inte kan undvikas dvs. pumpen kommer att producera värme till radiator/golvslingor trots 1,5° övertemp.

Vi kan dra ner finjusteringen ett par snäpp också när vi ändå håller på... *det hjälper inte. Pumpen kommer att starta i alla fall.
Jag får en känsla at av du hämtar värdena ur luften. du har inte testat dessa värden på din pump.
du kör enligt disjälv med 60 som gradminut inställning! varför?

Värmepumpen kommer inte att tilföra värme, när det är varmt ute! Startar umpen en varm sommardag så har du fel inställningar punkt slut, jag tänker inte hjälpa dig att ställa in din pump i denna tråd...
 
Du kan vara lugn CarMan....jag har en IVT och saknar de problem du har.

När du ifrågasätter antal ställda gradminuter tillsammans med rumsgivare, är du ute på djupt vatten.

Tror inte du vill veta hur dåligt det fungerar.
 
Plexus skrev:
Kurva 9 och ratten på 0, är fabriksinställning. Det betyder att installatören inte har gjort någon bedömning av din anläggning. De har tryckt på on-knappen, skickat räkning och sagt lycka till.

Ofta installeras Nibar av rörkrökare som inte har rätt utbildning eller är certifierade värmepumpsinstallatörer. Detta då de finns att köpa hos deras VVS-grossister. Då rekommenderar dom att inte ansluta rumsgivare samt lämnar pumpen med fabriksinställda värden samt cirkulationspumparna på högsta hastighet. Rumstemperaturen styrs då med aktiva termostater på radiatorer/golvvärme. Förödande för pumpens ekonomi/livslängd.

Berätta lite om husets placering i landet, storlek samt radiatorernas antal, fabrikat, typ, storlek så kan du få förslag på inställningar. Är det så att de har lämnat pumpen med kurva 9 och du har golvvärme...så är det riktigt riktigt beklagligt.
Huset är 120m2 + 80 m2 källare ( allt är uppvärmt, vill ha ca 21 på de övre planen och ca 19-20 i källaren ). Huset är byggt i vit siporex (lättbetong) ej tilläggsisolerat och med renoverade orginalfönster (2glas). Huset ligger i Ödeshög i Östergötland. 12 st radiatorer på de övre planen och 4 st + en fläktkonvektor (Aermec ulc 16 i källaren). Termostater finns på alla elementen. Pumpen är alltså en Nibe 1125 8kw med 300l beredare och utegivare.
 
Jag gissar att du behöver 10 kW vid DUT. Det betyder att du klarar dig med 3 kW tillskott. Med 55°C på framledningen och 45°C på returen samt -21°C ute så kan din nuvarande värmekurva fungera. Avger dina radiatorer+fläktkonvektor 10 kW med 45°C på framledningen och 35°C på returledningen, så kan kurva 7 ratt -1 vara en lämplig inställning.

Då får köra fläktkonvektorn på sparlåga, då den annars suger 25% av värmepumpens effekt. Hoppas att det finns strypmöjlighet på fläktkonvektorn, så att den inte kortsluter d.v.s. oavkylt vatten går tillbaka till värmepumpen. Jag skulle strypa den ganska mycket, så att den ger max 1 kW. Viktigt att fläkten går hela värmesäsongen, så att inte värmepumpen stannar för snabbt.

Lika viktigt är att ingen radiator kortsluter. Det kontrolleras lättast genom att mäta till/frånlopp med ir-mätare under värmedrift. Små radiatorer typ toalett är näst intill omöjliga att ställa in med hjälp av ir, varför radiatorventilen bör bytas till någon som har inställbart flöde.

Viktigt att inga eller ytterst få radiatortermostater är aktiv, då det förändrar tryckfall/flöde så att värmepumpen inte har optimala 7°C deltaT. Viktigt då det är R407 som köldmedium i Niben. Istället ansluts rumsgivare till värmepump, och placeras lämpligast i centrum av huset.

För en mer precis uppskattning av inställningar, måste tidigare förbrukning, framledningestemperatur och radiatorernas värmeavgivning vara känt.
 
Plexus skrev:
Mathias
Du som är moderator borde väl kunna svara på frågan, eller är det viktigare att sopa Nibes brister under mattan istället för att hjälpa medlemmarna.
Jag är inte moderator.

Jag tror att allt som kan sägas i ämnet som nu diskuteras i denna tråd redan har sagts i tråden "Tungviktarmatchen" eller vad den nu hette. Favorit i repris som sagt.
 
Tackar för alla svar och tankar kring mina frågor. Vi får se hur det funkar när det närmar sig kallare tider.

Mvh

Andreas
 
Funkar Nibe bättre nu än för 2,5 år sedan?
 
Niteowl skrev:
Funkar Nibe bättre nu än för 2,5 år sedan?
Näe, det är fortfarande samma katastrof.

Jag har fortfarande ett trevligt inomhusklimat och pumpen verkar bara gå när den behöver gå trots att det till synes är helt omöjligt med Nibes reglerteknik.....

;)
 
Låter bra. Ska få offert på en sådan med bergvärme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.