Måste skaffa mig en högtryckstvätt snart, primärt för att rensa mitt gaaamla avlopp några gånger per år då nya rör är en utgift som jag gärna skjuter på så länge som möjligt. Utöver det kommer jag sannolikt använda den till att tvätta bilen ca. en gång i månaden och annars kan jag inte riktigt komma på vad den skulle användas till då jag inte har någon trall eller stenbeläggning, taket kommer göras om helt inom en rel. snar framtid etc.

Med anledning av detta så undrar jag vad som egentligen är viktigt på riktigt när jag med mina förutsättningar när jag ska köpa högtryckstvätt. Läser man här och lyssnar på tillverkare/säljare så är det ju rad olika funktioner och egenskaper som "är trevligt", ett måste eller bara lite kukförlängarcoolt. Försöker liksom dechiffrera flosklerna :)

Ok, jag fattar att man vill ha ett vettigt tryck och tillräckligt bra kvalitet på tillbehör för att kunna jobba effektivt. Men grejer som induktionsmotor, digitala kontroller etc? Hur viktigt är det egentligen? Man hör upprepade historier om gamla trotjänare (ofta Kärcher) som förtjänstfullt tuffat på i 20 + år men inte fan hade dom induktionsmotorer på den tiden ......

Som av en slump fikade jag med en gammal kund och kollega idag och han berättade att han hade jobbat med att sälja (allt från jordbruksmaskiner till städ och restaurang) maskiner och han tipsade mig om Lavor och Annovi Reverberi som han hade väldigt goda erfarenheter av när han var i branschen. Väldigt mycket för pengarna och generellt ganska strulfria maskiner var hans omdöme. Möjligen aningen plastiga men som sagt tydligen rätt driftsäkra. Dom är tydligen betydligt större i södra och östra Europa. Annovi Reverberi tillverkar även alla DeWalt, Black& Decker och Stanley-tvättar så dom bör ju veta vad dom pysslar med.

Är lite inne på antingen https://www.conrad.se/p/lavor-stm-160-kit-2-hogtryckstvatt-160-bar-kallvatten-614803 vars fördel förstås är alla medföljande tillbehör och priset. Eller https://lavor.com/en/product/homeoutdoor/high-pressure-cleaners/galaxy-1508-086-0075c/ som går att hitta för ungefär samma pengar och nog är snällare mot mina gamla 10A säkringar. Men sen är jag lite intresserad av https://arblueclean.it/en/product/twin-flow/ (den svagare modellen) som går att hitta för 226€ inkl. frakt mot 4400 kr här hemma.

Även om jag vill komma så billigt undan som möjligt så tänker jag att 900 kr extra för en hel del extra vattenflöde kanske är en no-brainer? Har ju läst mig till att man inte bara ska stirra sig blind på trycket utan även vattenflödet. Tänker att det väl i.a.f. bör hjälpa när jag ska rensa avloppet :thinking:
 
  • Haha
EmilyLily
  • Laddar…
Flöde före tryck pm du ska tvätta med den
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Att slangen är mjuk. Vi har en Kärcher K4 och slangen är helt hopplös, stel som en gammal spiralfjäder. Drar mig faktiskt för att använda tvätten just på grund av denna d-vla slang. Omöjlig att hantera, går inte att rulla upp och på vintern är det ingen ide att använda tvätten alls, då slangen knappt går att dra ut alls.

Nästa sorgebarn på denna tvätt är elkabeln som inte sitter på återfjädrande rulle, utan ska knycklas ihop och stoppas ner i en liten (för liten) nätpåse som sprack efter en säsong. Även de billigaste dammsugarna har en upprullningsbar elkabel som rasslar till och försvinner efter en knapptryckning. Att en högtryckstvätt för några tusen saknar detta är bedrövligt.

Sen tycker jag att just Kärchers munstycke är lite väl plastig och klumpig, jämfört med många andra betydligt elegantare högtryckstvättar som i princip bara har ett handtag och sen ett smalt metallrör med munstycke längst ut. Fördel Kärcher ser jag att det finns hur många tillbehör som helst att köpa.

/S
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Det blev till slut en Annovi Reverberi ur deras mellansegment. Inga monsterspecar på något sätt men 160/130 bar & 480 l/h men den kommer med goda vitsord från den italienska handlaren och dess kunder. OCH med i princip all extra utrustning man kan tänkas behöva som t.ex. 3-4 olika borstar inkl. sån roterande trallborste, vinklad lansförlängare för t.ex. bil-underreden och sist men inte minst rörrensningsslang med olika munstycken. Och trots att jag la till en MTM foam lance som i Sverige kostar typ 900 kr så blev det tot. för allt ca. 2400 kr.

Tips till hugade är:

www.indors.eu och
www.agrieuro.com

som båda har stora sortiment av maskiner i största allmänhet.

Just Annovi Reverberi finns det gott om tillbehör till (både org. & kompatibla) då dom dels är stora på kontinenten och eftersom samma koppling används av Stanley, B&D, DeWalt etc. som alla tillverkas av AR.
 
  • Gilla
Anonymiserad 358496 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.