Har någon en vettig förklaring på detta mysterium. Vi har på tomten en gäststuga som byggdes samtidigt som det vanliga huset, 1983. Takbeläggning är desamma på båda husen, vanligt rött tegel. Alltså inga betongpannor. De har hållit sig fina i alla år men i vinter har något hänt på gäststugan. I stort sett alla pannor har fått någon svart påväxt. Pannorna på stora huset som ligger 25 meter bort är lika fina som vanligt. Vinkeln mot solen är samma på båda husen och taken vetter åt samma håll. För mig är detta ett mysterium. Någon som har någon tanke om detta. Jag bifogar ett foto på taket. Gäststugans tegeltak med svart påväxt över de röda pannorna under en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har det varit snö där du bor. Tänkte om de kan va så att det legat snö på taket på gäststugan men inte på huset? Kanske skulle kunna vara någon form av snömögel :thinking:
 
Tomture61
A asa-nesse skrev:
Har någon en vettig förklaring på detta mysterium. Vi har på tomten en gäststuga som byggdes samtidigt som det vanliga huset, 1983. Takbeläggning är desamma på båda husen, vanligt rött tegel. Alltså inga betongpannor. De har hållit sig fina i alla år men i vinter har något hänt på gäststugan. I stort sett alla pannor har fått någon svart påväxt. Pannorna på stora huset som ligger 25 meter bort är lika fina som vanligt. Vinkeln mot solen är samma på båda husen och taken vetter åt samma håll. För mig är detta ett mysterium. Någon som har någon tanke om detta. Jag bifogar ett foto på taket.[bild]
Är lilla huset uppvärmt ?
 
S Snickarkirre skrev:
Har det varit snö där du bor. Tänkte om de kan va så att det legat snö på taket på gäststugan men inte på huset? Kanske skulle kunna vara någon form av snömögel :thinking:
Tror inte det. Mycket litet snö i år här nere på västkusten. Och lika mycket på båda husen i alla fall.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Är lilla huset uppvärmt ?
ja.
 
A asa-nesse skrev:
Tror inte det. Mycket litet snö i år här nere på västkusten. Och lika mycket på båda husen i alla fall.
Okej ja de va ju verkligen konstigt de där. Tänkte annars att de hade kunnat vara en lösning men då beror de nog inte på de.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.