C cpalm skrev:
Då får man nog gå runt eller ta en annan stig.
Finns bara den
 
yonna yonna skrev:
Det nu så att man som fastighetsägare har vissa plikter även om man är sjuk, gammal eller indisponibel. Jag har tex en jättestor ask som fäller med grenar på trottoiren och som hindrar trafik och gående. Anlitar trädgårdsfirma för att regelbundet hålla efter. Samma allmänna regler gäller häckar som växer ut mot gatan, snö som hindrar gående, sandning vid halka och hängande istappar över trottoirer. Råder TS' bekant att kontakta ett röjningsföretag (om ingen privat hjälp kan anlitas) nu när TS meddelat ansvaret.
Finns ingen ekonomi till att anlita röjningsföretag.
 
zarkov zarkov skrev:
därför fäller de träden åt det håll som är lättast.
Och ibland "putsas" växtligheten med en sådan här och då kan "avkapet" naturligtvis hamna lite hur som helst.

Helikopter som beskär höga växter med specialutrustning mot en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


PS. Är det bara jag som känner villhöverkänslan växa? :cool:
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Och ibland "putsas" växtligheten med en sådan här och då kan "avkapet" naturligtvis hamna lite hur som helst.

[bild]

PS. Är det bara jag som känner villhöverkänslan växa? :cool:
Ja. Fast då kopplad till en drönare så att man kan sitta i soffan och klippa häcken :p
 
  • Haha
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Torpar-Anna Torpar-Anna skrev:
Finns ingen ekonomi till att anlita röjningsföretag.
Om man nu inte har råd att sköta sin skogsfastighet med de förpliktelser det innebär, kanske man ska sälja?
 
  • Gilla
Rickepip och 2 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Fast då kopplad till en drönare så att man kan sitta i soffan och klippa häcken :p
Snart så kanske! (y):beer:
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
Torpar-Anna Torpar-Anna skrev:
Finns ingen ekonomi till att anlita röjningsföretag.
Det låter trist, men är ungefär samma regler som gäller om man äger djur. Kan man inte ta hand om dem på rätt vis, på grund av okunskap, ovilja eller oförmåga så får man antingen göra sig av med dem eller så kommer man få föreläggande om att göra det.
 
  • Gilla
Rickepip och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Om man nu inte har råd att sköta sin skogsfastighet med de förpliktelser det innebär, kanske man ska sälja?
Skogsfastighet?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Det låter trist, men är ungefär samma regler som gäller om man äger djur. Kan man inte ta hand om dem på rätt vis, på grund av okunskap, ovilja eller oförmåga så får man antingen göra sig av med dem eller så kommer man få föreläggande om att göra det.
Det var en märklig jämförelse - att inte kunna ta hand om träd som elbolaget har sågat ner och att missköta djur!?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Torpar-Anna Torpar-Anna skrev:
Det tycker jag inte är en rättvis jämförelse - att inte kunna ta hand om träd som elbolaget har sågat ner och att missköta djur!?
Elbolaget har som sagt redan ett avtal som ger dem rätt/skyldighet att hålla ledningsgatorna fria och det är långt från första gången de har fällt träd där.
Och barkborrar är ett verkligt och stort problem som leder till rätt stora förluster för både samhälle och skogsägare, så att du inte anser det vara en rättvis jämförelse visar väl snarare på din brist av respekt mot skogsskötsel.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Elbolaget har som sagt redan ett avtal som ger dem rätt/skyldighet att hålla ledningsgatorna fria och det är långt från första gången de har fällt träd där.
Och barkborrar är ett verkligt och stort problem som leder till rätt stora förluster för både samhälle och skogsägare, så att du inte anser det vara en rättvis jämförelse visar väl snarare på din brist av respekt mot skogsskötsel.
Skogsskötsel? Vem har pratat om skog? Inte jag. Ännu mindre skogsskötsel. ‍Jag har pratat om några träd på en stig och det är verkligen långt ifrån jämförbart med misskötsel av djur!
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
S
Torpar-Anna Torpar-Anna skrev:
Skogsskötsel? Vem har pratat om skog? Inte jag. Ännu mindre skogsskötsel. ‍Jag har pratat om några träd på en stig och det är verkligen långt ifrån jämförbart med misskötsel av djur!
menar du att det är en villatomt som de varit inne och avverkat på?
Nu har jag inte läst samtliga inlägg, men det normala på ledningsgator mm är att de ligger på landet går genom lantbruksfastigheter och därmed troligtvis tolkningen av vissa kring skogsskötsel.
Hur stor fastighet och hur många träd pratar vi om?
 
S Skrivbordsbonden skrev:
menar du att det är en villatomt som de varit inne och avverkat på?
Nu har jag inte läst samtliga inlägg, men det normala på ledningsgator mm är att de ligger på landet går genom lantbruksfastigheter och därmed troligtvis tolkningen av vissa kring skogsskötsel.
Hur stor tomt och hur många träd pratar vi om?
Kan väl betraktas som villatomt idag, ute på landet. Har varit en större jordbruksfastighet en gång i tiden, men har avstyckats för många år sedan. Tror fastigheten är på ca 14.000 m2. Träden stod precis bredvid ett härbre som står på gårdsplan.
 
S
Troligtvis finns det ett inskrivet servitut som ger ledningsägaren rätten att säkerställa att inget växer upp och riskerar strömavbrott mm. Att slippa granbarkborren är att eftersträva och därmed att få bort så mycket av virket som möjligt på ett eller annat sätt är viktigt. Är det en vettig bunke så kolla om någon granne har en flishög de vill bygga på. Är det bara ett fåtal träd, se om någon behöver ved på blocket med en klassisk bortskänkes.

annars är det ju bara valborg en gång om året…
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.