Hej,

Upptäckte på månadens elräkning att jag får betala 170,4 öre/kWh medan jag får betalt 126,9 öre/kWh. Spotpriset i område 4 låg på 154,54 öre. Jag ifrågasatte detta och fick svaret att elen jag handlar är viktat rörligt månadspris och elen jag säljer är nordpools spotpris med timavläsning.

Tycker det verkar konstigt med så mycket lägre pris för såld el när produktionen sker under den halvan av dygnet med högst pris.

Någon annan som stött på detta? Jag har dessutom inget minne av att teckna timpris för försäljningen.
 
#el
  • Gilla
Xls
  • Laddar…
Vilket elbolag? Jag både köper och säljer på timpris.

D Diablito skrev:
Hej,

Upptäckte på månadens elräkning att jag får betala 170,4 öre/kWh medan jag får betalt 126,9 öre/kWh. Spotpriset i område 4 låg på 154,54 öre. Jag ifrågasatte detta och fick svaret att elen jag handlar är viktat rörligt månadspris och elen jag säljer är nordpools spotpris med timavläsning.

Tycker det verkar konstigt med så mycket lägre pris för såld el när produktionen sker under den halvan av dygnet med högst pris.

Någon annan som stött på detta? Jag har dessutom inget minne av att teckna timpris för försäljningen.
 
  • Gilla
OlaAnd
  • Laddar…
Skellefteå kraft
 
Min räkning för mars månad blev: 157,68öre/kWh för köpt el, och 184öre/kWh för såld el. Har Svea Solar.
 
  • Gilla
klas80
  • Laddar…
B
Se3 Mölndal Energi. 111 öre/kWh som jag köpte, och 130öre/kWh för det jag sålde.

Timpris, både på köp och sälj. Tror det är standard på sälj-delen, har i alla fall alltid fått det utan att fråga. Däremot måste man vara aktiv med köksdelen.

I och med att alla med solpaneler förbrukar väldigt lite el dagtid soliga vardagar (när elen typiskt är dyr), så bör man ha timpris istället för rörligt pris. Det är ju i princip garanterat bättre att göra det.

Byt avtal eller elleverantör.
 
  • Gilla
Mbergstr
  • Laddar…
Om man köper ström till månadsmedel-spottpris(så kallat rörligt elpris), då tillkommer på själva spottpriset:
månadens medelspottpriset kan man se på t.ex. https://www.vattenfall.se/elavtal/elpriser/timpris-pa-elborsen/

-elhandelsbolages pålägg(alltså deras vinst), kan vara t.ex. 0,06 kr/kWh.
-miljöpåslag.
-elcertifikat
-adminitrativt påslag för hantering elcertifikat.
-kostnad för volymvägning
-avgifter till svenska kraftnät och Nordpool balandskostnad.

Det volymvägda elpriset innebär enkelt uttryckt att kunden betalar för elhandelsföretagets inköpspris på så sätt att elprisets timpriser på börsen och företagets kunders gemensamma elförbrukning per timme utgör underlaget för beräkningen av företagets rörliga elpris per månad.
 
Jag har haft Skellefteå kraft sedan 1 Augusti och har varje månad fått mer betalt för såld solel per kWh, än vad jag betalat för att köpa el per kWh. Men nu i Mars så köpte jag för 168,95 öre per kWh och sålde för 136,03 öre för område 3.
 
dibb,
Enligt Vattefalls hemsida för spottpriser:
Elområde 3, månadsmedelspottpris mars 2022: 1,3033 kr/kWh
Det är det rena spottpriset och utan alla påslag och påhittiga kostnader.

Tyvärr nämner du inte vad du säljer din ström till Skellefteå Kraft för, är det per timmedelspottpris eller månadsmedelspottpris?

Är 1,3603 kr/kWh som du får rent i fickan då för din ström du sålde im mars 2022 till Skellefteå Kraft?
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
dibb,
Enligt Vattefalls hemsida för spottpriser:
Elområde 3, månadsmedelspottpris mars 2022: 1,3033 kr/kWh
Det är det rena spottpriset och utan alla påslag och påhittiga kostnader.

Tyvärr nämner du inte vad du säljer din ström till Skellefteå Kraft för, är det per timmedelspottpris eller månadsmedelspottpris?

Är 1,3603 kr/kWh som du får rent i fickan då för din ström du sålde im mars 2022 till Skellefteå Kraft?

Jag har fått 1,3603 kr/kWh ja. Timmedelspottpris eller månadsmedelspottpris? Ingen aning
 
dibb,
Men ta gärna reda på hur du får betalt för din sålda ström, om det är timmedel-spottpris eller månadsmedel-spottpris. Det är viktigt att veta. De som betalar dig måste ju veta det.

Det måste ju också stå noga specificerat i ditt avtal med Skellefteå Kraft hur de betalar dig för ström du säljer till dem.
 
Redigerat:
Arnodt - tog reda på det nu. Det är timmedelspotpris.
 
  • Gilla
davveno1
  • Laddar…
OK, det förklarar att du fick bättre betalt för din sålda ström än månadsmedelspottpriset. Du har nog valt rätt där när gäller försäljning av din ström.

Har du valt rörligt elpris(= månadsmedelspottpris) för ström du köper? Troligen är det bäst.

Köper man ström på timmedelspris svettas man ordentlig när elpriset kl. 16:00 är 10 kr/kWh, som man får betala för att brygga sitt kaffe eller steka sin falukorv. Man får göra det istället kl. 02:00 på arla morgonen då strömmen är billig. Man stressas då ständigt och måste hålla redan på när ström är billig och när dyr och ändra sina vanor till andra tidpunkter, vilket de flesta absolut inte vill.
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
OK, det förklarar att du fick bättre betalt för din sålda ström än månadsmedelspottpriset. Du har nog valt rätt där när gäller försäljning av din ström.

Har du valt rörligt elpris(= månadsmedelspottpris) för ström du köper? Troligen är det bäst.

Köper man ström på timmedelspris svettas man ordentlig när elpriset kl. 16:00 är 10 kr/kWh, som man får betala för att brygga sitt kaffe eller steka sin falukorv. Man får göra det istället kl. 02:00 på arla morgonen då strömmen är billig. Man stressas då ständigt och måste hålla redan på när ström är billig och när dyr och ändra sina vanor till andra tidpunkter, vilket de flesta absolut inte vill.
Jo jag har rörligt elpris, för genom åren så har det varit billigare för mig än bundet.
Sen har vi sista 12 kalendermånaderna köpt bara 4886 kWh och förbrukat från solcellerna direkt mellan 1800 - 1900 kWh och sen sålt motsvarande vad vi köpt. Plus ca 100 kWh per år utan 60 öringen.
 
D Diablito skrev:
Hej,

Upptäckte på månadens elräkning att jag får betala 170,4 öre/kWh medan jag får betalt 126,9 öre/kWh. Spotpriset i område 4 låg på 154,54 öre. Jag ifrågasatte detta och fick svaret att elen jag handlar är viktat rörligt månadspris och elen jag säljer är nordpools spotpris med timavläsning.

Tycker det verkar konstigt med så mycket lägre pris för såld el när produktionen sker under den halvan av dygnet med högst pris.

Någon annan som stött på detta? Jag har dessutom inget minne av att teckna timpris för försäljningen.
Åtminstone eon presenterar det jag köper inklusive moms. Det jag säljer (som privatperson) är moms fritt och presenteras exklusive moms. Därmed blir inköpspriset 25% högre vid samma medelspotpris.
 
B BSOD skrev:
Se3 Mölndal Energi. 111 öre/kWh som jag köpte, och 130öre/kWh för det jag sålde.

Timpris, både på köp och sälj. Tror det är standard på sälj-delen, har i alla fall alltid fått det utan att fråga. Däremot måste man vara aktiv med köksdelen.

I och med att alla med solpaneler förbrukar väldigt lite el dagtid soliga vardagar (när elen typiskt är dyr), så bör man ha timpris istället för rörligt pris. Det är ju i princip garanterat bättre att göra det.

Byt avtal eller elleverantör.
Med risk för att ställa en dum fråga:
Men hur går det ihop sig på vinterhalvåret, när man generellt producerar mindre och förbrukar mer? Är det fortfarande positivt att ha timpris, även om man inte har smarta värmesystem osv som man kan styra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.