Hur fungerar det med krav på anpassning till handikappnormen när man renoverar?

Det gäller en gammal kåk där allt behöver ordnas. Såvitt jag kunnat läsa mig till (http://www.mittbygge.se/ide/lov/Pages/oversikt.aspx) krävs bygglov för att byta fönster, tilläggsisolera samt ta upp och sätta igen öppningar i fasaden. För det övriga vi tänkt göra inomhus; el, VA, planlösning, ytskikt etc. räcker det med bygganmälan.

Frågan är om vi då tvingas handikappanpassa hela huset. Badrummen är nog inget problem för de hade vi ändå tänkt göra tillräckligt stora, men vi har en gammal gjuten källartrapp som förvisso är drygt en meter bred men jättebrant. Är det ok? Till huset finns två entrédörrar, ingen av dem direkt i marknivå, huvudentrén ligger ca sex trappsteg upp och den andra tre trappsteg upp. Den lägre sittande dörren går in till en tillbyggnad som i sin tur är skild från huvudbyggnaden med en tvåstegstrappa. Badrum finns i båda delarna, kök endast i den äldre (högre belägna) delen. Tvättstuga finns i källaren. Källaren (oinredd) är iofs en sutterängvåning, dvs ena gaveln är helt ovan mark. Räcker det att man kan nå tvättstuga den vägen eller måste det ordnas även på övervåningen?

Det blev en hiskelig massa frågor, men jag hoppas att någon kan hjälpa...
 
Som jag har fattat det så är det följande som gäller:
Om myndigheterna tycker att det är en omfattande renovering som du gör måste det finnas kök, möjlighet att dela av ett sovrum, vardagsrum och en handikappstor dusch/toalett på samma våning.

Tycker de bara att du gör en mindre renovering så är det inget problem.

Trappan är möjligen inget problem heller. Hos oss har vi en 6 steg hög trappa för att komma in till bottenvåningen, där de krävde att vi bygger stor toalett/dusch. Men de sa då att om det behövs får man då göra en ramp på trappan. Så det verkar mest vara planlösningen, tillräcklig storlek på rummen som är viktig. Tvättstugan var det inget snack om alls. Den har vi också i källaren nedanför en ganska brant U-formad trappa.
 
Bygglovspliktiga och bygganmälanspliktiga arbeten skall uppfylla gällande normer, dvs göras handikappanpassade. Byggnadsdelar som inte berörs av byggnationerna behöver inte heller åtgärdas på något sätt.
 
Det där att byggnadsdelar som inte berörs inte heller behöver åtgärdas verkar det vara lite si och så med. Har ett par bekanta som ville göra en tillbyggnad på sitt hus i Älvsjö, för att få plats med hela familjen. Men för att få göra den tillbyggnaden krävde kommunen att de skulle bredda trappor och handikappanpassa badrum som var belägna helt i andra änden av huset. Slutade med att de fick byta hus med en svärförälder. Tillbyggnad var dyrt men tillbyggnad + ombyggnad fick absolut inte plats i ekonomin...
 
Det finns många småpåvar ute i kommunerna. De har dock i ett sådant fall som du beskriver ingen grund till sina krav.

Kanske hade de en dålig KA som inte vågade utmana kommunens ingenjör?
 
Oj, ska man behöva tänka på detta när man renoverar?! (Vi som letar hus i Älvsjötrakten!)
Jag tycker att det låter mycket märkligt, vad är syftet med att alla hus ska vara handikappanpassade? Gamla människor och handikappade köper rimligtvis inte hus med flera våningar. Att man däremot anpassar nya hus kan jag förstå, men att behöva bredda trappan i ett gammalt hus låter helt bisarrt!
 
mino skrev:
Oj, ska man behöva tänka på detta när man renoverar?! (Vi som letar hus i Älvsjötrakten!)
Jag tycker att det låter mycket märkligt, vad är syftet med att alla hus ska vara handikappanpassade? Gamla människor och handikappade köper rimligtvis inte hus med flera våningar. Att man däremot anpassar nya hus kan jag förstå, men att behöva bredda trappan i ett gammalt hus låter helt bisarrt!

Syftet överhuvudtaget med handikappsreglerna är att kommunen annars kan tvingas bygga om på sin bekostnad om handikappbehov uppstår (säg att ngn i familjen blir förlamad tex)

Därför är kommunerna noggranna med att se till att vid nybyggnad och ombyggnad kräva handikappanpassning av tex toaletter, se till att det inte är ngn trappa mellan sovrum/badrum etc

Men att man skulle behöva bygga om tex badrum för att man bygger tex ett nytt sovrum låter helt bissart, då är det nog som ovanstpende säger ngn "småpåve" som försöker bestämma lite för mycket i ngn kommun...

/K
 
Badrummet behöver inte vara fullt ut handikappanpassat. Du behöver alltså inte ha förhöjd toastol med armstöd med från början. Det måste däremot relativt enkelt KUNNA anpassas om det skulle behövas. Det viktigaste är att du måste kunna komma in med och manövrera en rullstol därinne. Det är alltså ytan och dörrens bredd som är kritiska.
 
mino skrev:
Oj, ska man behöva tänka på detta när man renoverar?! (

Renovera och bygga om är två skilda begrepp.
Att renovera innebär att man behåller byggnadens rumsidelning och disposition.
När man bygger om så förändrar man kanske rumsindelningen. Om badrummet byggs om (ändrar placering i huset, byggs ut etc) skall detta göras handikappanpassat. Om man bara byter kakel, inredning eller liknande, men väggarna och dörren är orörda så kan inga krav på handikappanpassning ställas.
 
Jaja, märka ord! Självklart menar jag att bygga om/till; sånt som kräver bygglov, inte bara att man tapetserar om en fondvägg... ;-)

Det var Ajis inlägg jag reagerade på där jag tyckte att det lät helt galet att man skulle behöva anpassa det gamla som man inte har för avsikt att bygga om. Att man anpassar det nya man bygger kan jag som sagt förstå.
 
mino skrev:
Det var Ajis inlägg jag reagerade på där jag tyckte att det lät helt galet att man skulle behöva anpassa det gamla som man inte har för avsikt att bygga om. Att man anpassar det nya man bygger kan jag som sagt förstå.
Fast lite så galet är det. Vi var tvungna att göra en lösning på vår bottenvåning som innehöll en handikappstor toalett/dusch, även om vi egentligen bara tänkte göra en utbyggnad där för nytt kök och matplats. Så för oss hamnar den nya toaletten i det gamla köket. (Innan fanns en liten toalett med handfat på den våningen, men det var inte OK.)
 
Det kan mao bli en hel del utgifter som man inte riktigt räknat med. :-/

Men att bredda trappan måste väl ändå vara ett undantagsfall, det kan ju bli riktigt dyrt och komplicerat eftersom de ofta är så inkilade så att man i så fall måste bygga ut huset för att få plats med en större trappa. Men det är klart, är det en smal f.d. vindstrappa som inte uppfyller minimikraven för trappor mellan boendeplan så kan man kanske åka på det.
 
Handikapsramp gäller väl bara flerfamiljshus.
Den uppfattningen fick jag idag när jag var på byggnadsnämnden.

Det vill säga att om man har ett tvåfamiljshus och vill inreda en vind på tredje våning till lägenhet.
Så måste enligt lag en lägenhet vara handikappstillgänglig.
Då gäller det att man investerar i hiss eller gör en våning handikappstillgänglig.

I vårt fall som har en trappa som är 1 meter hög så måste vi ha en ramp som är 20 meter lång!!!!!
Alternativt 2x10 meter med en plan platå på 2x2 meter, som man vila på.

Men vi kommer föreslå en trapp hiss den dagen det behovet uppstår, hoppas bara att de köper det......
Helt j**la horribelt vilka krav de ställer på oss husägare.
 
Hur bred måste dörren vara och hur mycket yta måste man ha för att kalla det handikappsvänligt?
Har köpt hus som har ett badrum på första våningen. Vi hade tänkt att börja med att bygga ett nytt badrum på övervåningen och sedan renovera badrummet på nedervångingen, eventuellt bara ha toalett och handfat där.
Kommer det bli krav på att det nya badrummet på övervåningen måste ha en viss yta?
 
johan124 skrev:
Hur bred måste dörren vara och hur mycket yta måste man ha för att kalla det handikappsvänligt?
Har köpt hus som har ett badrum på första våningen. Vi hade tänkt att börja med att bygga ett nytt badrum på övervåningen och sedan renovera badrummet på nedervångingen, eventuellt bara ha toalett och handfat där.
Kommer det bli krav på att det nya badrummet på övervåningen måste ha en viss yta?
Handikappanpassningskraven gäller bottenvåningen, om det inte är så att husets enda kök och bad finns på ovanvåningen. Då måste ovanvåningen göras nåbar för en rörelsehindrad.

På din beskrivning tolkar jag det som att ni inte kommer att bygga om badrummet i bottenvåningen. (storlek, dörrar etc) då behöver ni inte heller göra en bygganmälan eftersom det är en renovering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.