Om ett elbolag har tagit ner träd på en privat fastighet, träd som stått under luftkabel, vems är då ansvaret att forsla bort träden? Gäller träd som fastighetsägaren INTE har bett om att tas ner, utan detta har skett på elbolagets eget initiativ.

Vet inte om jag placerade tråden i rätt grupp…
 
Det är dina träd och det är du som ska ta reda/sälja dom, du har fått om gratis avverkade. Ett alternativ brukar vara att dom som avverkar köper virket av markägaren och tar då hand om virket.
 
E elmont skrev:
Det är dina träd och det är du som ska ta reda/sälja dom, du har fått om gratis avverkade. Ett alternativ brukar vara att dom som avverkar köper virket av markägaren och tar då hand om virket.
Gratis avverkade? Det var också ett sätt att se på det. Fastighetsägaren i det här fallet ville inte få träden avverkade, även om det var gratis. Träden ligger nu på en stig som inte går att nyttja och fastighetsägaren kan inte p g a funktionsnedsättning ta hand om träden själv.
 

Bästa svaret

Torpar-Anna Torpar-Anna skrev:
Gratis avverkade? Det var också ett sätt att se på det. Fastighetsägaren i det här fallet ville inte få träden avverkade, även om det var gratis. Träden ligger nu på en stig som inte går att nyttja och fastighetsägaren kan inte p g a funktionsnedsättning ta hand om träden själv.
Nätägaren har rätt och tom skyldighet att hålla ledningsgatornas träd borta från ledningarna. Som med all annan avverkad, stormfälld mm skog så är det markägarens ansvar att ta hand om virke som ligger på marken. Kan man inte själv ber, man någon annan om hjälp. Normalt brukar avverkningar i ledningsgator föregås av en kontakt där markägaren får välja om "nätägaren" ska köpa virket eller om markägaren ska ta hand om det avverkade virket själv.
Ps
Vad makägaren tycker spelar ingen roll när det gäller ledningsgator, innan ledningsgatan byggdes skrevs ett "avtal" mellan markägaren och nätbolaget.
 
  • Gilla
Nyfniken och 7 till
  • Laddar…
Så fungerar det i alla fall hos mig. Här rensar elbolaget under ledningarna var tredje år och riset får man vackert ta hand om själv. Å andra sidan görs det ju för att säkerställa elförsörjningen så det ligger ju i mitt intresse.
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
Torpar-Anna Torpar-Anna skrev:
Gratis avverkade? Det var också ett sätt att se på det. Fastighetsägaren i det här fallet ville inte få träden avverkade, även om det var gratis. Träden ligger nu på en stig som inte går att nyttja och fastighetsägaren kan inte p g a funktionsnedsättning ta hand om träden själv.
Entreprenören har inte betalt för att tänka utan vill bara få jobbet gjort så fort som möjligt, därför fäller de träden åt det håll som är lättast. Att det råkar hamna på en stig är inte deras problem utan markägarens. Hos mina föräldrar tog de ner en tvåmetersgran med ett snitt i midjehöjd, trots att luftledningen gick på sex meters höjd och arbetet med att byta den till markkabel redan var påbörjat.
 
E elmont skrev:
Nätägaren har rätt och tom skyldighet att hålla ledningsgatornas träd borta från ledningarna. Som med all annan avverkad, stormfälld mm skog så är det markägarens ansvar att ta hand om virke som ligger på marken. Kan man inte själv ber, man någon annan om hjälp. Normalt brukar avverkningar i ledningsgator föregås av en kontakt där markägaren får välja om "nätägaren" ska köpa virket eller om markägaren ska ta hand om det avverkade virket själv.
Ps
Vad makägaren tycker spelar ingen roll när det gäller ledningsgator, innan ledningsgatan byggdes skrevs ett "avtal" mellan markägaren och nätbolaget.
Tack, då vet jag.
 
C
Torpar-Anna Torpar-Anna skrev:
Träden ligger nu på en stig som inte går att nyttja och fastighetsägaren kan inte p g a funktionsnedsättning ta hand om träden själv.
Ingen av "er" som nyttjar stigen som kan ta med en såg och röja upp stigen? Givetvis efter att ha kollat upp med markägaren. Enligt min uppfattning är det så det brukar gå till om inte markägaren själv kan/vill.
 
C cpalm skrev:
Ingen av "er" som nyttjar stigen som kan ta med en såg och röja upp stigen? Givetvis efter att ha kollat upp med markägaren. Enligt min uppfattning är det så det brukar gå till om inte markägaren själv kan/vill.
Nej
 
C
Torpar-Anna Torpar-Anna skrev:
Nej
Då får man nog gå runt eller ta en annan stig.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Det nu så att man som fastighetsägare har vissa plikter även om man är sjuk, gammal eller indisponibel. Jag har tex en jättestor ask som fäller med grenar på trottoiren och som hindrar trafik och gående. Anlitar trädgårdsfirma för att regelbundet hålla efter. Samma allmänna regler gäller häckar som växer ut mot gatan, snö som hindrar gående, sandning vid halka och hängande istappar över trottoirer. Råder TS' bekant att kontakta ett röjningsföretag (om ingen privat hjälp kan anlitas) nu när TS meddelat ansvaret.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Claes Sörmland
Får man som markägare lämna fällda träd och ris i skogen? Kan inte vår lagstiftning kring skogsvård så därför undrar jag.

Ekologiskt är det ju toppen med död ved i skogen, något ska ju granbarkborren leva på...
 
Det beror lite på vad det är man lämnar och hur mycket, exakt hur mycket kan jag inte säga nu. Men ris/sly efter avverkning och röjning kan man lämna men ofta säljer man gren-rot-topp till nått värmeverk om det finns något fliseldad i "närheten". Virke av lite grövre dimensioner ska vara utkörda innan insekternas föryngringssäsong.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Claes Sörmland
E elmont skrev:
Det beror lite på vad det är man lämnar och hur mycket, exakt hur mycket kan jag inte säga nu. Men ris/sly efter avverkning och röjning kan man lämna men ofta säljer man gren-rot-topp till nått värmeverk om det finns något fliseldad i "närheten". Virke av lite grövre dimensioner ska vara utkörda innan insekternas föryngringssäsong.
Förstår jag det rätt att i trådens fall är det någon typ av lagbrott om markägaren lämnar ett större antal fällda träd på sin fastighet?
 
Några enstaka vindfällen får ligga kvar, tror gränsen är 4-5 skogskubik per hektar eller liknande, annars ska avverkat eller stormfälld gran och tall vara ute "till industri" före 1/7, om jag nu inte mins fel.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.