Troligtvis står det i kontraktet att besiktningen ska visa en allvarlig(are) skada för att du som köpare har rätt att förhandla om priset eller dra dej ur affären.

Hur stor skadan/felet är beror lite på.... vissa kör med procentsats, andra med basbelopp - har jag för mej.

 
På kontraktet står väl ändå den summa som man ska betala samt överlåtelsedag när summan skall betalas?
Så även om man hittar något under besiktningen behöver ju inte säljaren gå med på en prisreducering, han behöver bara vänta ut att dagen då man måste betala summan på kontrkatet inträffar...

Har man däremot sett till att det finns en klausul i kontraktet som säger att man kan frångå kontraktet om något allvarligt(!) dyker upp under besiktningen... så har man en bra hållhake på säljaren.
Går han inte med på en rimlig prisreducering, beroende på felets art och omfattning, kan man ju alltid kliva av...

Att klaga på ett dasslock som är sprucket är tyvärr inte skäl nog att kunna utnyttja en sådan klausul - snarare oseriöst av köparen... ;)
 
hoover99 skrev:
Låt säga du har köpt ett hus och skrivit kontrakt.
Sedan gör du en besiktning men hittar inga fel. Kan du i detta läget säga:
-Jag vill sänka priset 100 000 kronor för jag såg att där var en spricka i dasslocket, annars hoppar jag av affären?

Där är ju ett tröghetsmoment för säljaren att starta om hela karusellen från början. Han har dragit in annonseringen och ställt in sig mentalt på att flytta i detta läget.

Omoraliskt förvisso, men om jag förstått rätt har man som köpare inget att förlora. Säljaren kan inte ens neka dig att köpa huset (han kan förståss neka att gå ner i pris).

I princip kan man köra stenhårt och känna säljaren på pulsen och om det inte funkar så ändrar man sig sista dagen och betalar fullpris.

Har jag fel?
Varför var du inte kaxig nog att klämma fram med ovanstående önskemål innan du skrev på kontraktet??

Om du har fel är en fråga du måste svara på själv, svaret säger mer om dig som person än själva frågan ;).

MVH//Christina.
 
Nåja, skribenten verkar "glömma" att han betalade handpenning samtidigt som han skrev kontrakt.
Tack och hej, kanske säljaren säger och stoppar ner handpenningen i madrassen 8)
Betalar du inte resten så hävs köpet ::)
(Ett vanligt villkor i avtalet)
Kaxig behöver man inte vara, hellre smart.
Vinn budgivningen över de andra, kom fram till ett pris. Alla andra budgivare har "slagits ut". Då kan du ofta (?) hitta något på åtminstone gamla hus som gör att du kan säga:
Jag bjöd visserligen 100 % men nu med fuktskadan här och dåliga elledningar i gäststugan så tycker jag nog att jag inte kan betala 100 %. Koppla prissänkningen till felet i kronor, tex nya el-ledningar a´40 000 kr!
 
Har själv råkat ut för detta. Köpare no 1 ville ha extra tid att fundera efter kontraktskrivning och besiktning för att sedan börja pruta på icke existerande fel i efterhand. Vi stod dock på oss och kontaktade köpare no. 2 som var beredd att ta över köpet. Då ändrade sig köpare no. 1 och var beredd att fullfölja köpet till fastställt pris ändå. Det enda han uppnådde var en ansträngd stämning och sura säljare.
Detta är i mitt tycke inte ett helt etiskt sätt att göra affärer på.

mvh
David
 
Det låter som du vill få folk att tycka som dig i detta fall utan större framgång......jag skall göra dig glad.....

Kör på din strategi men varför nöja dig med 100 tkr? Ta 150 tkr vettja.....så får du ett nytt kök på köpet!

Sen kanske inte jag hade gjort så men det är en annan femma och jag som också är för ett maktskifte :)
 
Fy faen va fult av dig!  >:(   :surprised: Hoppas och ber att DU själv råkar ut för en likadan oetisk människa när det blir din tur.
Inte undra på att världen bara blir sämre och sämre. men klaga kan Ni göra på att människor ska bete sig som människor. Men för H*vete GÖR DET SJÄLVA FÖRST!

 
hoover99 skrev:
Kod:
Vinn budgivningen över de andra, kom fram till ett pris. Alla andra budgivare har "slagits ut". Då kan du ofta (?) hitta något på åtminstone gamla hus som gör att du kan säga: 
Jag bjöd visserligen 100 % men nu med fuktskadan här och dåliga elledningar i gäststugan så tycker jag nog att jag inte kan betala 100 %. Koppla prissänkningen till felet i kronor, tex nya el-ledningar a´40 000 kr!

Vi har vunnit budgivningen, har besiktigat och ej funnit allvarliga fel. Men varför inte försöka få ner priset?!
Det jag menar är att vi har INGENTING att förlora på att försöka. Köparen kan inte backa, även om han blir skitförbannad på oss, i så fall bryter han kontraktet och riskerar att förlora handpenningen. Det värsta som kan hända är att vi får betala fullt pris, och det är där vi står idag.
Skulle jag träffa på en sådan som du skulle jag göra "what ever it takes" för att bli av med dig. Det står många köpare på kö som är villiga att betala obetydligt mindre än vad du själv är.

När jag läste ditt första inlägg trodde jag det handlade om en hypotetisk diskussion för att reda ut vad som gäller är man drar allt till sin spets. Nu ser jag att du faktiskt menar allvar med detta och om det säger jag bara FY FAAN. Min personliga uppfattning är att att forum som detta inte är till för sådana människor som du - inte fan vill jag bidra till att ditt husägande blir lättare i alla fall.
 
I husaffärer är allt tillåtet. Mäklarna är inte sämre dom. Jag ger hellre en slant till mina barn. Tyvärr är samhället utformat så idag att det gäller att se om sitt eget hus.
Det var väl du som beklagade dig över att folk var egoistiska häromdagen? Jag trodde inte att du menade dig själv.

Samhället blir vad vi gör det till. Om det vore en ursäkt för att bete sig som ett svin att andra gör det, så räcker det med att det finns ett enda svin från början för att snart alla ska ha blivit det av spridningseffekten.

Det är inte ok att bete sig som ett svin oavsett!
 
INGENTING att förlora? Du har ALLT att förlora! Känns som att Du är runt 20 år och har noll koll i verklighetsuppfattning.

Nog inte så genomtänkt att ändra priset efter överenskommelsen, va? Lite mellanösternbasar över det. Enligt mig, ljuvligt korkad idé.

En affär skall vara bra för båda parter. Annars är det meningslöst och fortsättningen blir bara kaos.

Hade jag varit säljare, hade jag kanske gått med på det mot en friskrivning av dolda fel. Vilket inte är smart för köparen. Annars hade jag gett Dig ett varggrin, tagit handpengen och bett Dig dra.....

Hade Du då fortfarande köpt huset, skulle Du få se på noll vilja i att fixa till ev problem som dyker upp framöver oavsett prutning eller ej. Tro mig. Nåt dyker alltid upp och  det mesta brukar alltid lösa sig i god ton genom att ge och ta. I vanliga fall.....

Artigt hade jag tackat och skrivit på köpekontraktet om jag var tvungen att sälja. Jag hade gett f-n i att ge Dig material som ev extra ritningar, kort, info om ev problem, var man köper special lampan till spottarna, hur man fixar nåt som kanske strular varje vinter, etc, etc, etc. När du frågat om grejorna efteråt, hade jag varit totalt nollställd och totalt ointresserad av att Du skulle vart nöjd.

Du skulle aldrig kunna vinna något på att vara oetisk.

Har Du inte råd att genomföra ett köp, så bo i hyreslägenhet istället.

Och Du, byt alias och logga in som en helt annan och nya person......
 
Lite hårda ord i denna tråd men du bör kanske lyssna på dem.

Din liknelse mellan din förhandling med mäklare och din prutning efter avslutad förhandling, (budgivning), haltar något.

Jag antar att säljaren just nu försöker hitta olika sätt att avbryta affären. Det vara vad vi gjorde när detta hände oss. Vi hade hellre gjort affär med kund no 2 för 100.000 mindre än fullföljt affären. Att ha en 10-årig relation, som en husaffär ändå medför, med en någon som försöker hitta juridiska kryphål att sno pengar från en är inget att se fram emot.

Fast det slår lika mycket åt andra hållet. Du kommer antagligen att få stora problem att få säljaren att tillmötesgå dig på andra punkter efter köpet.

Som kuriosa kan jag nämna att vi har en utmärkt relation till de som köpte vårt förra hus. Vi kommer sjävmant att bygga en längre stödmur till självkostnadspris nästa år när de ska höja upp tomten. En lyckad affär lämnar en bra eftersmak i bådas munnar.

mvh
David
 
hoover99 skrev:
Vi har vunnit budgivningen, har besiktigat och ej funnit allvarliga fel. Men varför inte försöka få ner priset?!
Det jag menar är att vi har INGENTING att förlora på att försöka. Köparen kan inte backa, även om han blir skitförbannad på oss, i så fall bryter han kontraktet och riskerar att förlora handpenningen.

Det värsta som kan hända är att vi får betala fullt pris, och det är där vi står idag.
Jag antar att du menar att säljaren inte skulle kunna backa därför att han skulle vara allt för rädd att förlora den handpenning du erlagt!?
Iof. sig säger ju talesättet att "efter sig själv känner man andra" ;D, men jag skulle nog inte vara allt för 'kaxig' på det om jag var du, lika lite som jag skulle ta för givet att det 'värsta' som kunde hända Er var att ni 'fick' betala 'fullt' pris. dvs. det pris ni själva bjudit ;)

Alla är nämligen inte som du och vore jag själv säljaren (spec. där man säkert fått väldigt bra för huset ändå) så skulle jag med glädje be dig stoppa upp din handpenning någonstans där den hör hemma och be dig dra dit peppar'n växer, sedan skulle jag, faktiskt med samma glädje (även om du säkert finner det helt otroligt att någon kan vara 'dum' nog att avstå från den 'mentala prostitution' som dina sista kronor skulle kräva), sälja till näste köpare oavsett om det blev för lite mindre pengar, alla människor resonerar nämligen inte som du ;D ;)

Dessutom så hade jag faktiskt tackat min lyckliga stjärna för att du avslöjat din rätta natur sas. medan tid finns att som säljare hinna dra sig ur, för en köpare som du, med din känsla för moral, hade med all säkerhet så fort det var dags för ngn. form av renoveringskostnad 'hittat' något 'whatever', som du inte hade dragit dig för att kalla 'dolt fel' (oavsett vad din besiktning visat) och, i det läget säkerligen använt dig av samma resonemang som nu, nämligen -omoraliskt förvisso, men vad f-n jag har ju inget att förlora på att försöka pungslå säljaren ytterligare........

Så visst....... kör 'ditt race' på det sätt som ditt samvete medger (dvs. uppenbarligen ganska gränslöst), men bli som sagt inte helt förvånad om effekten inte blir den du förväntar dig ;)

Skulle du dessutom sedan lyckas i ditt uppsåt, vilket ju iof. också kan inträffa, tyvärr..... så skulle jag föreslå att du istället för att ge pengarna direkt till dina barn istället ger dem indirekt, dvs. betala för några lektioner (för dig själv) i ämnet 'konsten att vara och bete sig som en människa', de lärdomar du ev. lyckas tillägna dig där kan du sedan föra vidare till dina barn, dessa gagnar dem säkert hundrafallt mer framöver, än de där sketna kronorna gör i nuläget :).

MVH//Christina.
 
Calla Anka:
"Sen kanske inte jag hade gjort så men det är en annan femma och jag som också är för ett maktskifte "

Du har i alla fall en EGEN hemsida under www ;D och inte en partihemsida >:(
 
Formuleringen att man kan häva köpet om det finns fel som köparen inte kan acceptera är ju lite ovanlig i mitt tycke.

Om det är en mäklare som hittat på det?

Det innebär ju i praktiken att köparen är inte bunden av kontraktet.
 
hoover99 skrev:
Jag kan ta att ni kallar mig för svin, omänsklig och vill ha bort mig från forumet mm. Det är mitt eget fel eftersom jag formulerade min fråga som ett realistiskt fall, för att jag trodde jag skulle få bättre svar på detta vis. Det var dumt och inte helt ärligt.

Så du menar nu att detta inte alls rörde sig om ditt eget husköp, dina egna avsikter/åsikter, eller kanske inte ens om ditt eget köpekontrakt ???
I husaffärer är allt tillåtet. Mäklarna är inte sämre dom. Jag ger hellre en slant till mina barn. Tyvärr är samhället utformat så idag att det gäller att se om sitt eget hus.

Jag ringde tre telefonsamtal (ca 5 min. tot.) och prutade mäklararvodet 100 000Skr. Vart tog dom pengarna vägen om jag inte ringt samtalen, utan accepterade första budet?
Nej vi betalar handpenning efter besiktning.
Vi har vunnit budgivningen, har besiktigat och ej funnit allvarliga fel. Men varför inte försöka få ner priset?!
Det jag menar är att vi har INGENTING att förlora på att försöka. Köparen kan inte backa, även om han blir skitförbannad på oss, i så fall bryter han kontraktet och riskerar att förlora handpenningen. Det värsta som kan hända är att vi får betala fullt pris, och det är där vi står idag.
Hmm...... :-/, det var mycket onödigt arbete nedlagt på att 'fejka' rekvisitan när 'fallet' isf. eg. är helt orealistiskt och inte alls har någon förankring i verkligheten..... :-/ ;)

MVH//Christina
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.