Har nyligen blivit med hus och detta är första sommaren här. På vår uppfart växer det gräs där gruset är som hårdast och utmed häcken på trottoaren har även gräsmattan letat sig ut. Hur får jag bort detta utan att använda massa medel? Kan jag mekaniskt slita bort det och sen fylla med sand? På trottoaren som är ca 1,5 meter bred är det gräs på 1/3 så känns som att jag kommer förstöra den om jag gräver och har mig där. Hur ska jag tänka? :rofl:
 
  • Grusuppfart med gräs som växer utmed kanterna och en häck i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
harry73
Plocka bort det, eller bränna bort (sveda bort) med gasolbrännare, eller mha tösalt eller ättika.
Det kan även hjälpa att hälla kokande vatten över det eller ånga det.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Plocka bort det, eller bränna bort (sveda bort) med gasolbrännare, eller mha tösalt eller ättika.
Det kan även hjälpa att hälla kokande vatten över det eller ånga det.
Tack för snabbt svar. Hur gör jag med hålet som gräset lämnar efter sig? Om jag fyller på med sand eller annat fyllnadsmaterial måste det väl packas jättemycket? Total novis.
 
engs engs skrev:
[länk]

+

[länk]

Finns sannolikt billigare än på swedol, tog bara första bästa träff som exempel.

Såg att de har gångskyffel på biltema också. En sån får inhandlas i eftermiddag! Tack för tipset.
 
Jag kör med en trädgårdsgrep till våran uppfart, funkar utmärkt och man kommer åt rotfästet till ogräset
 
  • Gilla
Mlbrg
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
[bild] Salt fungerar utmärkt.

[länk]
Vågar inte använda det så nära vår nyplanterade häck.
 
BirgitS
M Mlbrg skrev:
utmed häcken på trottoaren har även gräsmattan letat sig ut.
Längs häckar får man kantskära, dvs. man går med en spade som man trycker ner 5-10 cm där man vill att gräsmattan ska sluta och så vickar man till så att man får en lös grästuva att lyfta upp. Antingen upprepar man det 1-2 gånger om året eller så sätter man ner någon sorts kant som förhindrar att gräset växer in i häcken. Nära häcken får du inte använda salt eller ättika för då skadar du häcken också.

Det blir mindre problem med (o)gräs under häckar om man klipper häckar rätt, dvs. de ska vara bredast nertill och avsmalnande uppåt. Då blir det så mörkt på jorden under häcken att annat inte trivs.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Längs häckar får man kantskära, dvs. man går med en spade som man trycker ner 5-10 cm där man vill att gräsmattan ska sluta och så vickar man till så att man får en lös grästuva att lyfta upp. Antingen upprepar man det 1-2 gånger om året eller så sätter man ner någon sorts kant som förhindrar att gräset växer in i häcken. Nära häcken får du inte använda salt eller ättika för då skadar du häcken också.

Det blir mindre problem med (o)gräs under häckar om man klipper häckar rätt, dvs. de ska vara bredast nertill och avsmalnande uppåt. Då blir det så mörkt på jorden under häcken att annat inte trivs.
Tack för ett så utförligt svar! Trottoaren är av hårt packat grus, vad skulle du använda för att ”laga” den där vi dragit upp gräset? :) Mer grus och vänta på att det ska sätta sig?

Vi ska sätta ner rabattkant mellan häcken och gräsmattan nu i sommar. Vi har precis planterat en thujahäck och vad jag förstår ska vi inte beskära den första året? Bred nertill och smalare upptill har sa leverantören också (y)
 
BirgitS
Om du ska sköta om trottoaren och den ska vara grusad så låter det rätt att fylla på med mer grus. Men grusgångar ska normalt inte packas utan när man använder krattan/gångskyffeln regelbundet för att hålla undan ogräs så kommer ytan att bli opackad och då är det nog svårare för frön att gro.
 
  • Gilla
Mlbrg och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Om du ska sköta om trottoaren och den ska vara grusad så låter det rätt att fylla på med mer grus. Men grusgångar ska normalt inte packas utan när man använder krattan/gångskyffeln regelbundet för att hålla undan ogräs så kommer ytan att bli opackad och då är det nog svårare för frön att gro.
Jaha! Då blir det inga konstigheter att få bukt på detta :D Tack för alla tips.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.