A AndersS skrev:
Och så har jag stängt av wifi i routern som ansluter mot Internet, den får fungera som vanlig router/switch utan wifi.
Hej igen,
Vi stängde av wifi i routern, och nu verkar det krångla betydligt mindre. Tack för hjälpe Anders!
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Att man installerat enligt manualen betyder inte att man har en optimal eller ens korrekt installation i den aktuella omgivningen. Jag tycker det låter som för mycket auto-konfigurering. Det skulle kunna vara så att vid visst användande så får autoläget för sig att andra kanaler/frekvenser är bättre och byter.

Placeringen av MeshNoderna har ju stor betydelse. Är den bra? Optimal?
Tror det finns en snygg översiktsbild i ASUS Routet App. (Ser det ut som förväntat…:rolleyes: )

Asus stödjer inte IEEE 802.11r utan använder sin hemmasnickrade :p Roaming Assist teknik i stället.
Smart Connect (bandstyrning) som prioritera snabbare 5GHz stödjas inte av CD6 modellen enl ASUS FAQ
Beamforming stöds dock även på denna lilla Mesh lösning, men något eget backbone tycks den inte ha, så hastigheten ser bra ut på pappret, men blir sämre vid hög last och ännu sämre vid dålig mottagning eller dåligt utplacerade Mesh-noder.

Det blir då viktigt att det är bra signalstyrka mellan Mesh-noderna, annars spelar det ingen roll att nivån är bra mottagningsnivå till PC/TV/mobil/platta om det går trögt mellan noderna.

Lite tips till TS.
Har du skaffat Mesh så är det lämpligt att stänga ner gamla WiFi’t så inte mobiler etc hamnar på fel Wi-Fi.
Att du stängt av Wi-Fi i gamla(?) router är bra. (Alternativt kunde du döpa om det för att inte använda det av misstag. Eller så vill du ha det kvar för testning…:thinking: )
Dock ska två Wi-Fi inte störa varandra om du konfigurerar korrekt, dvs ej samma kanalnummer, vilket man då får välja manuellt och inte använda auto-läget.

Ditt Mesh-kit består av en Mesh-router och två Mesh-noder (totalt 3 Wi-Fi noder). Då ska man ansluta WAN till inkommande internet, inte till någon gammal router. Alternativt så stänger man av routern i Mesh-systemet. Man kan då ev tappa lite funktionalitet.

Vad är det för produkter som ansluts? iPhone, iPad eller Android.
Min erfarenhet är att Androidlurar roamar (flyttar sig) bra mellan ASUS Wi-Fi noder, medan iPone/iPad hickar till lite.

Hur ser nätet ut ”fysiskt”.
Två routrar?
Hur är Mesh-noderna placerade i huset?
Hur långt är det mellan dem och hur många väggar emellan?
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Eftersom du tydligen har en wifirouter installerad också är min första fråga - varför? Paketet du köpt innehåller ju också en sån.

Det gör att det är fler saker som är viktiga...
Har du kopplat in sladden från din gamla router till wan porten eller till en lanport på mesh-paketets router (den med fyra nätverksuttag)?
Om du kopplat in på en av lanportarna då måste du stänga av dhcp i meshroutern.

För du har väl inte kopplat båda routrarna till tjänstefördelaren,då blir det risk för ännu mer knas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.