U
F fsn skrev:
Japp, det är uppenbart. Samt att man helst skall ha en hög årsförbrukning på 25-28000kWh med fördel natt för att det skall gå ihop. Telge verkar vara idioter.
Inte bara att de är idioter iom nya taxan, statens kompensation för det höga elpriset i vintras betalas inte ut av Telge förens september-oktober.

Nackdelen med att de inte går att välja nätägare är att de är helt fria från konkurrens. Surt
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Vi har haft effektavgift i ca 8-10år (FEAB) jag brukar ligga på ca 3-3,5Kw toppeffekt, det du ska tänka på är att aldrig använda maskiner som drar mycket effekt samtidigt utan plana ut effekt toppar.dvs, tvätta på morgonen, dammsuga på fm och laga middag på vid lunch, ladda bilen på natten osv, dvs aldrig köra två effektkrävande maskiner sammtidigt.

För vår del innebär att jag brukar få en effekt avgift på ca 160:- utöver fast avgift och överförings avgift
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Japp, det är uppenbart. Samt att man helst skall ha en hög årsförbrukning på 25-28000kWh med fördel natt för att det skall gå ihop. Telge verkar vara idioter.
Idioter vet jag inte, rätt smart faktiskt :) En rejäl höjning av fasta avgiften ger bra klirr i kassan oavsett hur mycket folk försöker optimera. Med mer elbilsladdning så kommer effekttaxan också ge fina pengar. Så rätt smart av dom om de lyckats få till detta upplägg som nollsummespel. Om de däremot ville "hjälpa" till att få folk att styra sin förbrukning till rätt timmar så borde de ju ha låg fast avgift och betydligt större skillnad mellan hög/låglast.

Vi kör ellevio och de har ett tid-abonnemang med rejäla skillnader (65 öre höglast, 11 öre låglast), men tyvärr också väldigt hög fast avgift (5100kr/år för 20A) så känns inte värt att jaga ören när fasta avgiften ändå är så pass styrande.
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Här är ett exempel på hur det ser ut. Jag har antagit att man förbrukar 30% av elen under höglasttid (det gör liten skillad att sänka till 20%). Jag har också gjort ett antagande om att effektavgiften ökar med elförbrukningen.Sen ett antagande om vad som är rimligt och ett för den kunden som inte bryr sig. Majoriteten kommer att hamna mellan dessa kurvor
Graf som visar årlig elkostnad i SEK mot årsförbrukning i kWh för olika effekter och beteenden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som man ser så kommer det att bli dyrare för ALLA kunder utom de som har hög elförbrukning och kan köra med hög effekt under lågtariffstid. Denna kund är i verkligheten MYCKET ovanlig då det skulle kräva att man kan lagra energi dygnsvis.
Tabell med elförbrukningsdata och kostnadsberäkningar för olika abonnemang och belastningstider.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
U
Går det lyfta detta med någon myndighet för att de ska göra genomsyn av hur Telge tänkt/räknat?

För att det skulle va nollsummespel för Telge är ju total bullshit när de hushåll som ligger över brytgränsen på över 23-28Mwh/år inte kan väga upp mot den mängden under gränsen som får det dyrare
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Går det lyfta detta med någon myndighet för att de ska göra genomsyn av hur Telge tänkt/räknat?
Det är Energimarknadsinspektionen som håller koll på att nätbolagen inte tar ut högre vinster än tillåtet.
 
F
V Vortex skrev:
Idioter vet jag inte, rätt smart faktiskt :) En rejäl höjning av fasta avgiften ger bra klirr i kassan oavsett hur mycket folk försöker optimera. Med mer elbilsladdning så kommer effekttaxan också ge fina pengar. Så rätt smart av dom om de lyckats få till detta upplägg som nollsummespel. Om de däremot ville "hjälpa" till att få folk att styra sin förbrukning till rätt timmar så borde de ju ha låg fast avgift och betydligt större skillnad mellan hög/låglast.

Vi kör ellevio och de har ett tid-abonnemang med rejäla skillnader (65 öre höglast, 11 öre låglast), men tyvärr också väldigt hög fast avgift (5100kr/år för 20A) så känns inte värt att jaga ören när fasta avgiften ändå är så pass styrande.
Igen då, det finns regler på att det skall vara kostnadsneutralt, det ger alltså inte mer klirr. Det är bara hur man fördelar kostnaderna mellan sina kunder. Så jag bortser från din kommentar om att det är smart och vidhåller att set ser rätt dumt ut.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Hej
det finns ingen tid angiven för när denna effektavgift tas ut i deras avtal? när under dagen det tas ut alltså
har själv ett avtal med en sån klausul, vilket innebär att på vardagar bör man vänta med att dra igång tvättmaskin, torktumaler, dammsugare samtidigt till efter klockan 19. genom att vänta till kvällen alternativt helegn kan man alltså hålla avgiften lägre
 
F
kvirre kvirre skrev:
Hej
det finns ingen tid angiven för när denna effektavgift tas ut i deras avtal? när under dagen det tas ut alltså
har själv ett avtal med en sån klausul, vilket innebär att på vardagar bör man vänta med att dra igång tvättmaskin, torktumaler, dammsugare samtidigt till efter klockan 19. genom att vänta till kvällen alternativt helegn kan man alltså hålla avgiften lägre
det står väl rätt tydligt i första inlägget vad som gäller för Telge Energi. Andra nätägare har andra regler.
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Inte bara att de är idioter iom nya taxan, statens kompensation för det höga elpriset i vintras betalas inte ut av Telge förens september-oktober.

Nackdelen med att de inte går att välja nätägare är att de är helt fria från konkurrens. Surt
Vad säger du, vilka jävla idioter, trodde det var på väg!
De har väl för hellvette fått pengarna redan!?
 
T tpsoft skrev:
Det kom tidigare i veckan nya föreskrifter kring tariffutformning från Energimarknadsinspektionen som får börja tillämpas från i sommar någon gång men ska vara implementerat senast 2027 om jag inte minns fel.
[länk]
Tyvärr står det bara att det ska vara många olika avgifter, och fritt fram för effektavgift året runt dygnet runt.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Tyvärr står det bara att det ska vara många olika avgifter, och fritt fram för effektavgift året runt dygnet runt.
Det är sant, men samtidigt är detta de föreskrifter som våra myndigheter tagit fram kring hur elnätbolagen får och ska utforma sina elnätstariffer framöver.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
N
U Utsliten och utdömd skrev:
Inte bara att de är idioter iom nya taxan, statens kompensation för det höga elpriset i vintras betalas inte ut av Telge förens september-oktober.

Nackdelen med att de inte går att välja nätägare är att de är helt fria från konkurrens. Surt
Varför i jössenamn väntar de så länge med att betala ut elpriskompensationen?
Jag har Vattenfall och kvartalsfaktura. Kompensationen för december, januari och februari var avdragen på fakturan jag betalade nu i slutet på april. Föredömligt skött av Vattenfall.
 
Ellevio kommer troligen att hålla på att betsla vår kompensation till augusti/september nåt.
Under tiden får.man vara glad över nollfakturor från dem.
Om nu inte marsrabatten fölänger det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.