Hej
Jag bygger om badrummet i källaren. Nu har jag kommit till ventilationen: Hur långt är det tillrådligt att ha mellan duschutrymme och pax-fläkt. I detta fallet är det ca 3,6 m till den ventilationskanal jag har i murstocken. Se länk till http://hstd.nu/hus/pax.jpg för att få en bild av det.

Det är som du ser inte något naturligt luftflöde förbi duschen. Vart skall jag placera kanal om jag drar ny? Utanför dusch?
 
  • pax.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Generellt med ventilation av rum så är det bra om det är så långt som möjligt mellan där tilluften kommer in och där frånluften åker ut (så att så mycket som möjligt av rummets lufts byt ut). I badrummet bör frånluften tas nära duschen. Nu lyckas jag inte få upp någon bild via din länk så jag ser inte hur ditt badrum ser ut, Om duchen är placerad mellan tillufts- och frånluftspunkterna, så att luftflödet tar vägen via duschen, fungerar det också bra.
 
Är inte så känsligt i ett badrum var utsuget sitter.
Men tänker mest att om en pax kommer räcka för bastu/bad/dusch ... mycket fukt.

Och skall du ha pax 231 med kallrasskydd ? förstör inte det lilla självdrag du har idag i skorstenen.
 
Enligt PAX så ska man inte ha kallrasskydd när man har själv drag.

Då ska man ta den utan kallrasskydd (den går på lågvarv hela tiden och varar upp vid hög fuktighet)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.