Hejsan nu är det så att vi har endel diesel kvar i stugan som vi kan elda upp men dieselbrännaren verkar ha lite problem och jag tror jag hittat felet nu. Det verkar som att själva motorn till fläkten går för tungt eller att det är något annat fel på den. Går det att få ta i en ny sådan motor eller är det lätt att renovera befintliga ?
 
  • Wow
Oljepannor & Oljebrännare
  • Laddar…
Denna delen alltså
 
  • En närbild av en dammsugardel märkt Electrolux i ett mörkt och dammigt rum, med synliga skor i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en Elektrolux-motor med tekniska specifikationer, omgiven av rostiga komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Oljepannor & Oljebrännare
  • Laddar…
Det ser ju inte ut som det är senaste årsmodellen på den där?
Pröva att plocka den motorn och se om du kan hälla i några droppar olja i lagren.
 
Jo jag ska prova ta loss den nu i kväll och iaf rengöra allt för det är hur mycke skit som helst där inne
 
Men frågan är ju om det finns någon ny/fungerande som man kan byta till ?
 
  • Wow
Oljepannor & Oljebrännare
  • Laddar…
Det är ju ingen avancerad funktion. Du behöver en tvåpolig motor på runt 150 W. Men om enda felet är att den går tungt verkar det enklare att rengöra och smörja upp. Det ser ut att finnas två smörjpunkter åtkomliga utifrån.
 
Finns säkert att köpa hos nån firma som fortfarande håller på med oljeeldning, men priset är säkert 1.500-2000:-, och det är kanske tveksamt om du vill lägga?
 
När den ska börja snurra så slår brytaren ifrån
 
Köp en begagnad brännare på Blocket. Priserna är låga. Risker när sista skvätten ska eldas upp att smuts följer med och sätter igen munstycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.