Hej! Skriver i denna tråd i hopp om att få hjälp!

Vi har fått stopp i vårt avlopp flera ggr på 1 år. Nu senaste gången var vi tvungna att ringa ut spolbil på jourtid, de genomsökte rören med kamera och fann stoppet i kommunens rör samt misstänkte att det fanns ytterligare förträngningar längre bort än vad som gick att undersöka. En faktura landar nu hos oss på 6000:- vilket inte känns jättespännande att betala när det inte är på vår tomt eller våra rör. De vägrar att betala utan hänvisar till att det är dem som får komma ut och spola rören om problem finns, problemet är när det händer under jourtid en påskhelg när det är 4 dagar till vanlig vardag och vattnet bara väller ut från alla golvbrunnar i huset. Vad har jag rätt att kräva från dem? Tacksam för hjälp!
 
Har du varit i kontakt med ditt försäkringsbolag?
 
  • Gilla
Thullen
  • Laddar…
Inte för att det hjälper, men bor du i en liten kommun kan du ju alltid åka förbi kommunalrådet nästa gång du får stopp under helgen o låna dasset.
 
C
S Sarcla skrev:
problemet är när det händer under jourtid en påskhelg när det är 4 dagar till vanlig vardag och vattnet bara väller ut från alla golvbrunnar i huset.
Kommunen har väl också rimligtvis en VA-jour du kan ringa?
Annars inses att det är svårt att i förväg veta var felet ligger. Tyvärr blir det nog svårt att få någon ersättning från kommunen, de brukar inte jobba på det sättet.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Har du varit i kontakt med ditt försäkringsbolag?
Ja det kommer inte stå för någon kostnad :)
 
M mindis skrev:
Kan vara skillnad mellan kommunerna, men så här fungerar det i Göteborg, se länk
[länk]
Man får naturligtvis ligga ute med pengar en stund, men inga problem att få ersättning.

Så här borde ju alla kommuner jobba. Speciellt när man betalar för kommunalt vatten. Synd man inte bor i Göteborg..
 
Krilleman
Farsan hade stopp i avloppet för ett tag sedan, spolbil inringd av mig akut på kvällstid.

"Iller" på högtryckstvätt hjälpte inte alls som initial åtgärd.

Väl ute på plats konstaterade spolbilen oerhört snabbt att stoppet var ute i gatan och inte inne i huset. Det första killen gjorde var att lyfta på locket till spolbrunnen ute i gatan. Den var full med avloppsvatten.

Han påtalade att detta var inget för honom och han åkte därifrån omgående utan någon kostnad alls. "Kommunens problem" sa han och åkte.

Jag visste inte ens att min farsgubbe hade en spolbrunn precis ute i gatan till att börja med... Farsan fick aldrig någon faktura heller.

Varför finns det inte fler av dessa entreprenörer som omgående identifierar problemet, hänvisar till rätt instans och lämnar inringaren gladare än någonsin?!

Sen efter mycket om och men så kom det fram (jag visste inte det) att detta var ett klassiskt problem för området då ett danskt företag sk. "relinat" stammen ute i gatan med mindre bra resultat tidigare under året.

Givetvis visste den lokala spolbilen det då farsgubben inte var den första som ringde om problem med stopp i avloppet iför det geografiska området...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.