Hej, försöker göra en kort beskrivning av vad som hänt.

Har ett älvsbyhus byggt 2014 som vi fick en vattenskada i förra vintern som blev åtgärdat av försäkringsbolaget i april 2021.
Strax innan semestern sommaren 2021 såg vi att golvmattan lossnade och då fick golvfirman göra om badrummet på garanti då något hade hänt med spacklat.
Badrummet blev färdigt nu i januari och det sista som gjordes var att rörmokaren kopplade in all vvs. Detta påbörjades på en fredag, ingenting gick smärtfritt för dom och klockan närmade sig 4 då dom sa att dom skulle återkomma måndag. Innan dom åkte kopplade dom in elementet och slog igång värmepannan (nibe750). Under helgen forsade det vatten från pannan som står i tvättstugan och vi kunde inget annat göra än att torka golvet.
Ingen felkod visades på pannan så jag utgick ifrån att rörmokaren missat att dra åt någon koppling. På söndagen ökade vattenläkaget och jag försökte ringa rörmokaren men fick inget svar. Sent söndag kväll ser jag att problemet är att rörmokaren höjt trycket i pannan till 3.5 bar så det var säkerhetsventilen som släppte ut vatten.
Detta är ett enplanshus så 1-1,5 bar ska räcka. Måndag eftermiddag ser vi att golvet i tvättstugan svällt under våtrumsmattan så någonstans har det kommit ner vatten. Försäkringsbolaget skickar ut en som fuktmäter och konstaterar vattenskada.

Försäkringsbolaget återkommer någon vecka senare och säger att dom inte ersätter pga att det inte är något uppvik mot den gjutna rörgenomföringen i golvet bredvid värmepannan.
Hur går vi tillväga? Har läst gvk 2014 och där står inget krav om uppvik kring gjuten golvgenomföring.
Lång text och dålig på beskriva så ställ gärna kompletterande frågor!
 
Risig situation minst sagt. Spontant tänker jag att det borde gå på entreprenörens ansvarsförsäkring.
 
  • Gilla
relier och 1 till
  • Laddar…
Hur mycket vatten uppskattar du det kom från säkerhetsventilen?
Kanske räcker det med att torka upp underlaget.

Har du bilder på den nya skadan?
 
M Marcus123456 skrev:
Risig situation minst sagt. Spontant tänker jag att det borde gå på entreprenörens ansvarsförsäkring.
Jag har pratat med dom men jag får ingen respons....
 
E etompau skrev:
Hur mycket vatten uppskattar du det kom från säkerhetsventilen?
Kanske räcker det med att torka upp underlaget.

Har du bilder på den nya skadan?
Kan inte svara på hur mycket vatten det kommit, än mindre hur mycket som läkt ner ...
Torka måste man ju men det går ju inte utan att riva upp golvet. Det är ju golvspån under våtrumsmattan.
 
Kan någon påläst svara om det var krav 2014 med uppvik mot gjuten genomföring?
 
Har svårt att tro att det inte skulle vara krav på uppvik. Rörmokaren har ev. Gjort fel med trycket, men det skall inte bli en vattenskada av att en säkerhetsventil öppnar.
Men hade han verkligen höjt trycket så mycket? Det borde ändå bara blivit några liter vatten. Däremot så får man den här effekten om det blir läckage i pannan mellan tappvatten och värmekretsen. Ett väldigt vanligt fel på värmepannor/pumpar.
 
har du inte spillrör från säkerhetsventilen till golvbrunn ?
 
  • Gilla
pellefant
  • Laddar…
D dannej83 skrev:
Jag har pratat med dom men jag får ingen respons....
Första steget är såklart att försöka lösa det med entreprenören, men det låter ju lite som att dom är klåpare och går det inte att få respons på en sån här sak så är nog risken överhängande att du måste ta det vidare. Första steget då är att samla bevis. Hade jag varit i dina skor hade jag försökt få dit en besiktningsman som backar upp vad du säger har hänt.
 
Det måste vara något mer.
Det forsar vatten fram till söndag kväll och då har ni 3.5 bar i expansionskärlet.
Där går inte många liter i ett sådant kärl.
Påfyllningskranen var den stängd?
 
D dannej83 skrev:
Kan någon påläst svara om det var krav 2014 med uppvik mot gjuten genomföring?
Jag tolkar att du menar att det finns en gjuten klack, som rören kommer upp igenom. Hela tanken med en sådan lösning var att få en kant att vika upp mattan mot.
 
A Argastesnickaren skrev:
Det måste vara något mer.
Det forsar vatten fram till söndag kväll och då har ni 3.5 bar i expansionskärlet.
Där går inte många liter i ett sådant kärl.
Påfyllningskranen var den stängd?
Mja, det är inte kärletsvolym som forsar ut, utan den gasen som är i som ska få expandera till den grad att systemets tryck sänkts. Det är betydligt mer vatten som ska ut än gasvolymen. Med det sagt behöver du inte ha fel om hur mycket vatten som läckt ut.
 
M Marcus123456 skrev:
Mja, det är inte kärletsvolym som forsar ut, utan den gasen som är i som ska få expandera till den grad att systemets tryck sänkts. Det är betydligt mer vatten som ska ut än gasvolymen. Med det sagt behöver du inte ha fel om hur mycket vatten som läckt ut.
Forsar det vatten i mer än ett dygn och som ökar och du har 3.5 bar i expansionskärlet så är det mer än övertrycket som har kommit ut:)
Där måste vara en öppen påfyllningsventilen annars skulle det avta inte öka.
 
  • Gilla
pellefant
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Forsar det vatten i mer än ett dygn och som ökar och du har 3.5 bar i expansionskärlet så är det mer än övertrycket som har kommit ut:)
Där måste vara en öppen påfyllningsventilen annars skulle det avta inte öka.
Ja, du har helt rätt!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.