Vem gör det och hur går man tillväga för att värdera sitt egna arbete?
Räknar väl med att i princip göra lika mycket som Hoffsan !!!
 
Du värderar det med lika mycket som om en hantverkare hade gjort det.... det e därför du tjänar så mycket pengar :-X
 
Hur går man tillväga rent praktiskt för att fixa detta med banken? Går jag in till bankmannen och säger att "Mr X Byggfirma ska ha 700.000 för TE, men jag tänker bara anlita honom till 50% och med andra ord så blir mitt egna arbete som kontantinsats 350.000 kr"??
Eller?
 
GreenTurtle skrev:
Hur går man tillväga rent praktiskt för att fixa detta med banken? Går jag in till bankmannen och säger att "Mr X Byggfirma ska ha 700.000 för TE, men jag tänker bara anlita honom till 50% och med andra ord så blir mitt egna arbete som kontantinsats 350.000 kr"??
Eller?
Man måste skilja på värde och kostnad. Köper man arbete för 700.000 så kan det öka värdet på huset med 700.000 eller 750.000 eller 650.000 eller vad som helst.
Det går inte att avgöra värdet på det egna arbete förrän huset är klart. Och även då är det svårt att avgöra hur mycket det egna värdet bidragit till det totala värdet.

Rent praktiskt så presenterar man en kostnadskalkyl för banken som sedan gör en värdering av huset. Skillnaden mellan värderingen och kostnaden kan man jämställa med egen insats.
 
Värdering av eget arbete känns som lite diffust. Det är ju marknadsvärdet på huset som styr hur mycket banken tänker låna ut i bottenlån.

Marknadsvärdet på huset bestämms vid en värdering av någon sakkunnig som banken har förtroende för. Om banken sedan (vilket är vanligt) lånar ut 85% av marknadsvärdet i bottenlån, så är det 85% av värdet huset fick vid värderingen som man får i bottenlån.
 
OK, värdering är naturligtvis regionberoende, men det är ganska vanligt att värderingsmannen använder kostnadskalkylen som underlag för värderingen. Så gör han förstås inte i en region där alla hus ligger i 300.000 kr klassen, men på såna ställen bygger ni väl inte?
 
Strixx...
jag har inte gjort så mycket själv...inget alls för att vara ärlig :-[.

Men min sambo och far har gjort i stort sett allt. Vi fick hjälp av snickare i 45 timmar för att stomresa huset, samt hjälp med all el och vvs.

 
Totte_S
Innan vi byggde om vår övervåning ansökte vi om kreditiv baserat på ett antal offerter från byggare. Fick en prel. värdering på 1,3 Mkr. Bygget gjordes enligt planering, sånär som att ett badrum inte gjordes. Rummet fanns, men tätskikt o ytskit + porslin skulle in. Men när banken värderade tyckte de att huset var värt 900´000kr :surprised:.
Anledningen till detta var att badrummet (4m2) inte var byggt, och att köket som inte omfattats av bygget såg för j*kligt ut.
Ok, taskigt läge tänkte vi, värderar de ett badrum och lite lister och färg till 400´000kr ???.
Hantverkare kallades in, bygger badrum för ca 50´000, vi fixar köket, för ett par tusenlappar i lister, panel och färg.
Ny värdering, vips 1,5 Mkr. ;D
Alltså, egen insats +hantverkare o mtrl för 50-60´000kr gjorde alltså 600´000 kr på värderingen :surprised:

Man är hela tiden i händerna på den som utför värderingen åt banken. Det är där allt avgörs. I vårt fall baserades alltså bottenlånen utifrån värderingen på 1,5 Mkr. Vill man vara rolig kan man säga att vårt "eget arbete" med måleri och snickeri i köket värderades till 450´000 kr ;)
 
Totte_S
Innan vi byggde om vår övervåning ansökte vi om kreditiv baserat på ett antal offerter från byggare. Fick en prel. värdering på 1,3 Mkr. Bygget gjordes enligt planering, sånär som att ett badrum inte gjordes. Rummet fanns, men tätskikt o ytskit + porslin skulle in. Men när banken värderade tyckte de att huset var värt 900´000kr :surprised:.
Anledningen till detta var att badrummet (4m2) inte var byggt, och att köket som inte omfattats av bygget såg för j*kligt ut.
Ok, taskigt läge tänkte vi, värderar de ett badrum och lite lister och färg till 400´000kr ???.
Hantverkare kallades in, bygger badrum för ca 50´000, vi fixar köket, för ett par tusenlappar i lister, panel och färg.
Ny värdering, vips 1,5 Mkr. ;D
Alltså, egen insats +hantverkare o mtrl för 50-60´000kr gjorde alltså 600´000 kr på värderingen :surprised:

Man är hela tiden i händerna på den som utför värderingen åt banken. Det är där allt avgörs. I vårt fall baserades alltså bottenlånen utifrån värderingen på 1,5 Mkr. Vill man vara rolig kan man säga att vårt "eget arbete" med måleri och snickeri i köket värderades till 450´000 kr ;)
 
Totte_S
Innan vi byggde om vår övervåning ansökte vi om kreditiv baserat på ett antal offerter från byggare. Fick en prel. värdering på 1,3 Mkr. Bygget gjordes enligt planering, sånär som att ett badrum inte gjordes. Rummet fanns, men tätskikt o ytskit + porslin skulle in. Men när banken värderade tyckte de att huset var värt 900´000kr :surprised:.
Anledningen till detta var att badrummet (4m2) inte var byggt, och att köket som inte omfattats av bygget såg för j*kligt ut.  
Ok, taskigt läge tänkte vi, värderar de ett badrum och lite lister och färg till 400´000kr ???.
Hantverkare kallades in, bygger badrum för ca 50´000, vi fixar köket, för ett par tusenlappar i lister, panel och färg.
Ny värdering, vips 1,5 Mkr.  ;D
Alltså, egen insats +hantverkare o mtrl för 50-60´000kr gjorde alltså 600´000 kr på värderingen :surprised:

Man är hela tiden i händerna på den som utför värderingen åt banken. Det är där allt avgörs. I vårt fall baserades alltså bottenlånen utifrån värderingen på 1,5  Mkr. Vill man vara rolig kan man säga att vårt "eget arbete" med måleri och snickeri i köket värderades till 450´000 kr  ;)

Ni får ursäkta trippelmeddelandet, det verkar hända så fort jag gör ett inlägg ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.