Hej på er,

Vi är i färd att gjuta en platta (3x5 meter) för blivande litet poolhus, där vi också ska ha maskinrummet för vår nedgrävda pool.

Till och från poolen kommer det, i marken, 3st 50mm PEM-rör (2 för inlopp och 1 från skimmer).
Jag har för avsikt att låta dessa 3 slangar komma in i maskinrummet genom betongplattan (snarare än tex genom väggen).

Jag vill helst undvika att skarva nedgrävda slangar varken utanför plattan eller ännu mindre UNDER plattan, så på något vis vill jag alltså leda fram de tre slangarna under mark fram till plattan, in under den en liten bit, och sedan få upp dem genom plattan. Väl inne i maskinrummet kan jag sedan sätta kopplingar på dessa PEM-slangar förstås.

Min fråga är: Hur gör man bäst genomföringen av PEM slangen genom själva betongplattan?
Gjuter man in slangen i betongen rakt av bara? Eller ska man sätta något runt slangen som skyddar den mot betongen och som kanske också gör att man kan dra igenom ny slang om det skulle behövas i framtiden...?

Tack för ett fantastiskt forum och tack på förhand för hjälpen.

Mvh
Richard
 
Svarar på min egen fråga. Jag gjuter in nån form av skyddsrör med slät insida. Typ avloppsrör el dylikt, som jag sedan kan dra de relativt styva 50mm PEM slangarna genom, i en långsam 90-graders böj från horisontellt i mark och upp genom plattan (kanske gör böjen med två 45 graders med en kort rak bit mellan, för att inte böjen ska bli för snäv för PEM-slangen). Gör en sådan lösning per PEM slang, eller möjligen försöker jag hitta något som rymmer alla tre.

Sen tätar jag skyddsröret/en i marken med nån form av tätnings-/fogskum så att inte möss eller sork osv hittar in i maskinrummet den vägen.

Om ingen har något bättre förslag så kör jag på det :)

EDIT: Stvafel.
 
Redigerat:
B
Har också sett liknande lösningar med skyddsrör . Normalt håller en pem slang extremt länge. Men jag kan tänka mig att livslängden blir lite begränsad, framförallt om man överdoserar klor.

Vår 50år gamla pem slang som suttit för kallvatten, ingjuten i betong, var som ny när vi böt den. (Vi böt den i samband med att vi grävde, så allt var öppet o lätt att byta).

Edit:stavfel
 
  • Gilla
Richard Kronfält
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.