Hej allihopoa :)

Jag har fått erbjudande att köpa en 2009 Thermia Diplomat 10 SP som endast varit i drift i 8 år mycket billigt. Den har gått 23120 timmar.

Problemet är att den har så kallad 'norsk' ström och har två stick kontaktar; en 230 Volt 3 fas (Norsk special) som jag antar är till elpatronen, samt 1 stick med 230 Volt 1 fas ström, som nog är till kompressorn.

Enligt Thermia säger dom att den har en 1-fas kompressor och att jag kan använda den om jag har 1 fas ström i min fastighet.

Hur vet jag detta? Enligt dom papper jag fått, drar kompressorn 5,4Kw (märkeeffekt) och 97A i startström.

Bryr mig inte särskilt mycket om legionella, då den enbart ska värma upp ett garage genom två aerotemper/fläktkonvektorar och inte ska nyttjas till tappvatten.


Tacksam för alla svar!


Mvh Knockonwood
 
  • Bild av ett öppnat dokument som visar tekniska data för olika modeller av Thermia Diplomat värmepumpar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Teknisk specifikationstabell för olika modeller av värmepumpar med information om effekt, ström och spänning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rent tekniskt funkar det, men har du huvudsäkringar så du klarar drygt 20A på en fas?
 
  • Gilla
Martin Knockonwood
  • Laddar…
Du måste ha minst 35 A säkringar i huset för att klara den med 1-fas.
 
  • Gilla
Martin Knockonwood
  • Laddar…
Tack för jättebra o snabbt svar båda två!

Jag har tyvärr inte så stor säkring i huset; 35a kostar rätt mycket pengar i fasta avgifter... då utgår denna pump för min del.

Tack igen för bra svar!!!


Mvh Martin Knockonwood
 
M Martin Knockonwood skrev:
Tack för jättebra o snabbt svar båda två!

Jag har tyvärr inte så stor säkring i huset; 35a kostar rätt mycket pengar i fasta avgifter... då utgår denna pump för min del.

Tack igen för bra svar!!!

EDIT: Om någon skulle känna sig kallad, är det den här pumpen:

[länk]

Ligger inte så långt från svenska gränsen/värmland.



Mvh Martin Knockonwood
 
Borrhålet kostar också en rejäl slant, särskilt nu med högt dieselpris. Om du bara ska värma garage passar det annars med luftluftvärmepump, t.ex. Mitsubishi Hero LN50 eller Sumo RW50. Beror på hur stort garaget är hur långt dessa räcker.
 
  • Gilla
Martin Knockonwood
  • Laddar…
J Josth skrev:
Borrhålet kostar också en rejäl slant, särskilt nu med högt dieselpris. Om du bara ska värma garage passar det annars med luftluftvärmepump, t.ex. Mitsubishi Hero LN50 eller Sumo RW50. Beror på hur stort garaget är hur långt dessa räcker.

Ja, jo, jag har redan en luftvärmepump där. Garaget är dock på 360 kvadratmeter, så det är lite att värma.

Tänkte prova att gräva för jordvärme; har mycket stora ytor vart jordvärme skulle sitta bra.

Antar i övrigt att jag har behov för ca. 20KW effektuttag totalt på garaget och huset; någon som vet ca. hur många meter jordvärme jag måste gräva då?
 
Om man gissar på Torsby och morän i marken så tycker NIBE VPDIM att det behövs 3 slingor á 400 m för fullständig energitäckning. Specifikt effektuttag 15 W/m och dito energiuttag 40 kWh/m.
 
  • Gilla
Martin Knockonwood
  • Laddar…
J Josth skrev:
Om man gissar på Torsby och morän i marken så tycker NIBE VPDIM att det behövs 3 slingor á 400 m för fullständig energitäckning. Specifikt effektuttag 15 W/m och dito energiuttag 40 kWh/m.

Tack så mycket för jättebra svar!!!
 
Jag försöker få ihop de fakta som presenterats till att det inte går att använda denna värmepump. Det ser lite tungt ut att köra den på en 16A säkring. Men om vi antar att man kan koppla 2 faser och sedan transformera ner till 240V.

Om man tittar på EVTUN Accelev elbilsladdare så har dom en 8kW modell för €1250. Dvs kring 35A enfas.

Hamnar man inte då i läget där det borde fungera?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.