På hur jag ska lägga takplåtarna (TP20).

Finns det någon "regel" som säger hur plåten ska ligga?

Tänkte börja från höger och lägga mot vänster eftersom jag är högerhänt det känns lättast.

Hur tätt ska plåtarna skruvas, vet att de ska skruvas i "Dalen".

Om jag behöver skarva 2 plåtar hur mycket "överlapp" ska det minst vara?

Hälsn
Tomas
 
Varför skruvar man i "Dalen "???

Det torde väl vara mest risk för läckage där, elelr är det större risk att man skadar plåten om man drar åt för mkt på "topparna" ?

/K
 
I
Man skruvar inte längre i 'toppen'. Det gjorde man förr innan skruv med täthetsbricka var uppfunnen.
_________________
Byggaren
 
imported_Byggaren skrev:
Man skruvar inte längre i 'toppen'. Det gjorde man förr innan skruv med täthetsbricka var uppfunnen.
_________________
Byggaren
också ett fel, från dom som borde vetat bätte, att spika i toppen. Följden blev, när plåten rörde sig, värme/kyla/blåst, så förstorades hålet upp,,och till slut flög plåtarna bort. Det fanns förr olika fabrikat på spik till plåtarna, en del hade plastbricka under spikskallen.
Senare kom skruven, som förenklade monteringen, men även i början sattes denna i toppen.
 
saturnus skrev:
också ett fel, från dom som borde vetat bätte, att spika i toppen. Följden blev, när plåten rörde sig, värme/kyla/blåst, så förstorades hålet upp,,och till slut flög plåtarna bort. Det fanns förr olika fabrikat på spik till plåtarna, en del hade plastbricka under spikskallen.
Senare kom skruven, som förenklade monteringen, men även i början sattes denna i toppen.
Och om man skruvar i dalen så rör sig inte plåten lika mkt mao ?!
Borde inte det optimala då vara att skruva i toppen, men se till att man har klossar/eller längsgående reglar så att det inte blir ngt mellan rum i de "toppar"/spalter där man skruvar ?
Då får man ju det bästa av två världar. Vattnet ligger inte kvar, och det blir stabilt . .. .
/K
 
I
Plåten rör sig givetvis lika mycket, oavsett den skruvas i dalen eller toppen, p.g.a. solvärme och vindkrafter. Men eftersom plåten är korrugerad tas rörelserna bättre omhand med skruvning i dalen än i toppen.

Skruvning i toppen innebär att plåten pressas med dalen mot underlaget och intryckning i toppen som resultat. När vinden lyfter i plåten drar den i plåten mellan fästpunkterna och lyfter från underlaget och resulterar i rörelse kring fästdonet som gör att håler med tiden blir större och resultat att taket läcker.

Tillägg:
Det skulle nog bli bra bökigt (och dyrare) att lägga en 'toppregel' vinkelrätt bärreglarna för att få plåten i kläm vid skruvning i toppen på var 40-50:e centimeter i rutnät.
____________
Byggaren
 
Hoppar på tråden eftersom jag också ska på med plåten snart.
Plannja anger att plåten ska läggas från höger => vänster.
Var skruven ska sitta råder det inget tvivel om för min del men det återstår att övertyga den äldre generationen också :rolleyes:

Några andra värdefulla tips inför takläggningen ?
Hur mäter man in den första plåten så att det blir rakt och fint ?
Hur baxar man enklast upp 5,5m plåtar på taket utan att skada sig själv och underlaget ?
 
I
SaabAero skrev:
----
Hur mäter man in den första plåten så att det blir rakt och fint ?
Hur baxar man enklast upp 5,5m plåtar på taket utan att skada sig själv och underlaget ?

Du får använda snöre och mätsticka. En bräda av 22x95. Spänn snöret parallellt längs takfoten från gavel till gavel. Lägg stickan vinkelrät mot snöret längs högra gaveln. (Det gör du med 3:4:5 förhållandet. 3 meter på stickan, 4 meter på snöret (använd en bit maskeringstejp), diagonalen ska då bli 5 meter.) Mät sen från stickan (som givetvis ska vara rak) att du har lika avstånd till gaveln. Annars får du börja med att åtgärda vindskivorna tills det blir vinkelrätt.

Upptransport av plåt sker med rep och skruvtvingar. Spänn skruvtvingar på kortsidan (som ska upp) om ett par plåtar. (Ha mellanlägg så att inte lacken repas.) Bind repet i tvingarna. Sätt ett par stegar mot takfoten. Res upp plåtarna på den ene och klättra sen upp på taket på den andre och dra upp plåtarna med repet.

Lättare att göra om man är ett par stycken som hjälps åt att hala upp plåtarna, men båda ska stå uppe ifall tvingarna skulle lossna så att ingen blir halshuggen på kuppen.
____________________
Byggaren
 
SaabAero skrev:
Plannja anger att plåten ska läggas från höger => vänster.
Om det är TP20 kan det ju inte spela någon roll från vilket håll man börjar. Det finns ju inget upp och ner på de plåtarna. Annat med tegelimitationerna.
 
SaabAero skrev:
Hoppar på tråden eftersom jag också ska på med plåten snart.
Plannja anger att plåten ska läggas från höger => vänster.
Var skruven ska sitta råder det inget tvivel om för min del men det återstår att övertyga den äldre generationen också :rolleyes:

Några andra värdefulla tips inför takläggningen ?
Hur mäter man in den första plåten så att det blir rakt och fint ?
Hur baxar man enklast upp 5,5m plåtar på taket utan att skada sig själv och underlaget ?
Räknas jag (född -74) till den äldre generationen då ? ;)

/K
 
klaskarlsson skrev:
Räknas jag (född -74) till den äldre generationen då ? ;)

/K
Jag är äldre :eek:
Den äldre (lurade?) generationen brukar vara födda före 50-talet:p

Tack för alla tips !
 
I
SaabAero skrev:
Den äldre (lurade?) generationen brukar vara födda före 50-talet:p

Så jag, som är född i slutet på 1930-talet, ska räkna mig till den lurade generationen då? :eek: :rolleyes:
________________
Byggaren
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.