Jan Fahleson Jan Fahleson skrev:
Håller med, det ser inte alls snyggt ut! Är det inte bättre att riva allt och börja om från början så att ni får det precis som ni vill ha det? Jättehöga stolpar, två våningar, nej det det ser inte bra ut! Jag skulle sucka varje gång jag såg schabraket. Ledsen att jag låter så negativ men jag tycker det jag ser av själva huset ser bra ut men altanerna förfular det hela.
Du sätter ord på min känsla:crysmile: Jag tycker den är grotesk och suckar varje gång jag ser den!
 
  • Gilla
Subsub
  • Laddar…
Tomture61
Utan att ens ha sett helheten av ditt hus / altan så är det svårt att säga om ngt är fult / inte passar in .
Vet ej väderstrecken till dina altaner .
Tak är alltid bra till altaner , man kan vara utomhus fast det regnar tex .
Altanen på vån 2 känns ju lite onödig .
 
Jag tycker att framförallt att balkongen ser galet stor ut. Behöver den vara så stor?
Hur ser markförhållandena ut? Skulle jordankare vara ett alternativ? Ett jordankare och en ny stolpe mellan varje befintlig stolpe tänker jag. Sen skulle jag definitivt sätta snedstag mellan bärlina och stolpe åt alla håll.
 
  • Gilla
Curth48
  • Laddar…
Henrikn137 Henrikn137 skrev:
Hej!

Mitt hus har en altan som är ett hiskeligt fuskbygge. Den är stöttad på så sätt att den kommer rasa om man inte åtgärdar. Bilderna talar för sig själva.
Altanen är delvis uppställd mot en lutande stödmur som också behövs bytas.

Entreprenören som jag har kontakt med har givit följande förslag:

-Stämma upp runt hela altanen, och mellan altanen och balkongen.

-Därefter sektionsvis byta pelarna runt hela altanen och balkongen.

-Gjuta plintar som alla pelare ska stå på.

-Vid balkongen måste man ta bort staketet och sedan montera fast det på de nya pelarna.

-Ta ner den gamla muren och gjuta en ny.

-Förstärka golvet med fler reglar så den blir stabilare.


So far so good, men nu till det beräknade priset.. 250 000 kr beräknat(!) Det hade ju varit billigare att riva och bygga nytt.

Tycker ni att det är en rimlig beräkning för det beskrivna projektet?

Mvh Henrik
Han försöker blåsa er.
 
Ärlig fråga då jag har blivit dummförklarad år efter år efter år men nu när levnadskostnader skenar kanske är det dags att fråga igen:

Tycker inte ni att det är sjukt dyrt med allt i Sverige?
Speciellt bygge och hantverkare osv.

För din 250k altan kan du bygga en liten lyxvilla i Thailand.
Hitta bara en thaifru och kör på det.

2500000:- för en altan. Det är ju helt korkat. Fick höra 3000000:- från en vän på landet som har sin altan nära att rasa. Vem spenderar dessa fantasisummor på en liten "lyxgrej" som en altan? Han lät skiten stå och ska fixa lite själv med tiden. Letar kanske nya offerter. Men vilka komedi priser.

Sen skojar folk om att bostadsmarknaden kommer krascha, ja tjena. Kostar det snart 5M att bygga ett 100kvm hus då tror jag knappt befintliga "flytta in imorgon hus" kommer gå ner i pris. Vi snackar då 5M för inga lyx grejer heller.

Någonstans kommer denna karusel braka ihop helt. Folk kommer sluta bygga / renovera eller så måste priser ner på material / arbete. Det hela håller inte känns det som. Men alla exerpter här med byggbolag osv kanske kan ge en förklaring för hur detta kan rulla vidare, speciellt när lån blir dyrare. Tack.
 
Henrikn137 Henrikn137 skrev:
Tycker ni att det är en rimlig beräkning för det beskrivna projektet?

Mvh Henrik
Föreslår att ta in ytterligare 1-2 offerter på jobbet för att jämföra med andra leverantörer om du inte redan gjort det. Då kan det dessutom komma upp nya förslag på förbättringar/lösningar. Alla har vi olika erfarenheter och perspektiv. Även projektledare och snickare.
 
N Nino92 skrev:
Låter JÄVLIGT mkt..nu har jag inte byggt altan. Men byggde ut huset med 50kvm, stengolv golvvärme, målning utav väggar, upp med nytt kök, VVS, EL, riva ut det gamla köket och göra om det till ett sovrum, gamla vardagsrummet till sovrum, fönster, paneler på utsidan av utbyggnaden, rivning av ytterväggen (så huset går ihop med utbyggnaden) nya dörrar till sovrummen, akustikpanel för TVN ledlighs runt listerna i taket och spotlight betalade jag 300k med ROT.
Det låter som ett otroligt bra pris. Grattis!
N Nino92 skrev:
Låter JÄVLIGT mkt..nu har jag inte byggt altan. Men byggde ut huset med 50kvm, stengolv golvvärme, målning utav väggar, upp med nytt kök, VVS, EL, riva ut det gamla köket och göra om det till ett sovrum, gamla vardagsrummet till sovrum, fönster, paneler på utsidan av utbyggnaden, rivning av ytterväggen (så huset går ihop med utbyggnaden) nya dörrar till sovrummen, akustikpanel för TVN ledlighs runt listerna i taket och spotlight betalade jag 300k med ROT.
 
T TypRätt skrev:
Trist men tycker det låter som man skulle kunna få en mindre utbyggnad för samma summa dock.
Eller en fantastiskt bra nästan ny bil...
Herregud lite reglar och plintar... 250 lök...
Vad står det i de andra firmornas offerter?
 
O Outvillage skrev:
Läste en del inlägg och äntligen någon som sa det uppenbara!!! (y)
Gör en ny bärlina innanför!! Ett par dagars jobb med lite gjutning och trycka upp en ny balk som bär av.
Planen din byggare hade låter svårt inkompetent eller att han försökte lura dig ordentligt. :rolleyes:
Ett alternativ kan vara markskruv istället för plintar. Beror på typ av mark. Har själv använt markskruv till altan och är mycket nöjd.
Se:https://slutagrav.se/?gclid=CjwKCAj...pHwIMeVTVc9bvRwqELEKUF2uyczQOnEhoCka4QAvD_BwE
 
H Hamstraren skrev:
Ärlig fråga då jag har blivit dummförklarad år efter år efter år men nu när levnadskostnader skenar kanske är det dags att fråga igen:

Tycker inte ni att det är sjukt dyrt med allt i Sverige?
Speciellt bygge och hantverkare osv.

För din 250k altan kan du bygga en liten lyxvilla i Thailand.
Hitta bara en thaifru och kör på det.

2500000:- för en altan. Det är ju helt korkat. Fick höra 3000000:- från en vän på landet som har sin altan nära att rasa. Vem spenderar dessa fantasisummor på en liten "lyxgrej" som en altan? Han lät skiten stå och ska fixa lite själv med tiden. Letar kanske nya offerter. Men vilka komedi priser.

Sen skojar folk om att bostadsmarknaden kommer krascha, ja tjena. Kostar det snart 5M att bygga ett 100kvm hus då tror jag knappt befintliga "flytta in imorgon hus" kommer gå ner i pris. Vi snackar då 5M för inga lyx grejer heller.

Någonstans kommer denna karusel braka ihop helt. Folk kommer sluta bygga / renovera eller så måste priser ner på material / arbete. Det hela håller inte känns det som. Men alla exerpter här med byggbolag osv kanske kan ge en förklaring för hur detta kan rulla vidare, speciellt när lån blir dyrare. Tack.
Byggmaterial har absolut blivit mycket dyrt. Jag hade lovat frun at tbygga en solsäng då de som fanns på marknaden antingen var "jättedyra" typ 2000 kr eller slutsålda. Sagt och gjort, gjorde en ritning, planen är att bygga allt av panel, reglar, läkt från Bauhaus. Dvs inget kvalitetsämne utan gran och fur av "ok" kvalitet.

Är uppe i 1000 kr nu. Hade tänkt "det där gör jag för några hundringar". Tänkte även köpa lite spackel för att snygga till skruvhålen, men nu blir det trälim och sågspån istället. Blir antagligen finare också.

Man blir ju imponerad av IKEA som kan bygga ungefär samma solsäng, fast med en helt annan finish (akacia istället för mitt skräp-virke), med metallbeslag, hjul och bets för typ 1400 kr. Sen ska den fraktas runt halva jordklotet med. Sen har jag inte räknat in de 16 timmar det tog för mig att bygga den. Dock en hel del trial and error. Nummer två lär gå på halva tiden.

/S
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
H Hamstraren skrev:
Ärlig fråga då jag har blivit dummförklarad år efter år efter år men nu när levnadskostnader skenar kanske är det dags att fråga igen:

Tycker inte ni att det är sjukt dyrt med allt i Sverige?
Speciellt bygge och hantverkare osv.

För din 250k altan kan du bygga en liten lyxvilla i Thailand.
Hitta bara en thaifru och kör på det.

2500000:- för en altan. Det är ju helt korkat. Fick höra 3000000:- från en vän på landet som har sin altan nära att rasa. Vem spenderar dessa fantasisummor på en liten "lyxgrej" som en altan? Han lät skiten stå och ska fixa lite själv med tiden. Letar kanske nya offerter. Men vilka komedi priser.

Sen skojar folk om att bostadsmarknaden kommer krascha, ja tjena. Kostar det snart 5M att bygga ett 100kvm hus då tror jag knappt befintliga "flytta in imorgon hus" kommer gå ner i pris. Vi snackar då 5M för inga lyx grejer heller.

Någonstans kommer denna karusel braka ihop helt. Folk kommer sluta bygga / renovera eller så måste priser ner på material / arbete. Det hela håller inte känns det som. Men alla exerpter här med byggbolag osv kanske kan ge en förklaring för hur detta kan rulla vidare, speciellt när lån blir dyrare. Tack.
Inte 2,5 mille. 250 000. Men ja det är också galet.

Att det är andra priser i Asien beror på att det är andra ekonomier, andra samhällen, andra levnadsvillkor, annan politik. Inte rakt av jämförbart.

Men TS borde ta in fler offerter.
 
  • Gilla
Niklas Wulff och 1 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Inte 2,5 mille. 250 000. Men ja det är också galet.

Att det är andra priser i Asien beror på att det är andra ekonomier, andra samhällen, andra levnadsvillkor, annan politik. Inte rakt av jämförbart.

Men TS borde ta in fler offerter.
Blev lite för många nollor där :D
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
J JT8 skrev:
Är nog inte mycket fel på det priset men hade nog hellre rivit hela skiten och byggt något lite mer smickrande än det härket :) 1500-2000/m2 för ”första planet”. Dyrare än så för ”andra planet” pga ställningar osv.
Håller helt med om priset. Helt i sin ordning. Det är ju jättemycket jobb. Varför tror folk att hantverkare jobbar för halva priset?
 
J
Estetiskt tycker jag det framförallt är räcket som ser bedrövligt ut, det långa avståndet mellan de stående ribborna ger ett billigt och instabilt intryck. Närmaste jämförelsen jag får i huvudet är glasspinnar.
 
Redigerat:
Det här är fråga om en byggnadsdel som snarare är en balkong, eller delvis är en balkong, än en altan. Den är uppenbarligen byggd av någon som inte har koll, har troligen inte lastberäknats, har svårligen bygglov eller åtminstone inte blivit godkänd enligt ett bygglov, och har dessutom börjat ge tecken på att ge med sig. Vi har heller ingen aning om hur förra ägaren använt byggnaden, eller vilka avsikter ts har.

Med detta bakom sig - hur kan så många av er säga att ”det inte är akut, så använd du altanen 6 m upp i luften ett år först, eftersom den faktiskt hållit i 8 år redan”?

Det händer faktiskt även att skit faller sönder med tiden fast det stod upp första månaden. Bara utifrån bilderna skulle iaf inte jag känna mig trygg nog att ge dig rådet att släppa ut ungarna på skiten …
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.