Jag har läst på en hel del om plattsättning och idag när jag pratade med en grävfirma så nämner dom isolering under bärlagret. Detta är inget jag läst i någon av mina böcker eller tidningar. När jag googlar det hittar jag väldigt lite information om det.

Jag ska lägga marksten i Örnsköldsvik. Underlaget under bärlagret är lera.

Behöver jag isolering och hur ska det då byggas upp?

Har ni någon bar länk jag kan läsa mer om detta?
 
Det kan tjälskjuta med isolering och det kan klara sig utmärkt utan isolering.

Jag stod i samma tankar som du för 7-8 år sedan och valde isolering, och plattsättningen är fortfarande plan och fin.
 
Ser inte riktigt poängen med att isolera bärlagret, det fryser ju ovanifrån. Om dom menar att du bör ha ett kapillärbrytande lager för att förhindra frostsprängningar så ska du ha makadam.
 
Lera kan tjälskjuta något fruktansvärt om tjälen går ner djupt i marken, och stenläggningar har en tendens att leda kylan ner i marken bättre än t.ex. en gräsmatta. Om man vill ha en fin stenläggning under flera år bör man gräva ur till frostfritt eller icke tjälskjutande mark, och då kan isolering göra att man slipper gräva meterdjupt.
 
Casaloco Casaloco skrev:
Finns en bra broschyr från isover titta här: [länk]
Utmärkt information!

Enligt informationen här behövs 100 mm isolering, dyrt för nästan 100 m2...

Kontaktade en firma som sysslar med sånt hår i orten och de sa att 50 mm ska räcka. Kontaktade även en butik som säljer detta och även de sa att 50 mm ska räcka. Kommer nog köra på 50 mm.
 
Redigerat:
Casaloco
Blir säkert bra, 50 mm kommer minska risken för tjälproblem avsevärt!
 
Jag ska bygga en stödmur och även isolera upp bakom den. Muren kommer ha en radie, hur lägger man isoleringen där? Kan jag fylla igen håligheter mellan plattorna med t.ex fogskum?
 
Casaloco
Bakom en motfylld mur tycker jag isodrän/pordrän är bäst. Dränering och isolering i ett. Skulle skära till mindre bitar som kan följa radien hyffsat och inte fylla mellanrummet med något.

En fundering är det helt nödvändigt att isolera bakom muren om den är fristående?
 
harry73
T term skrev:
Lera kan tjälskjuta något fruktansvärt om tjälen går ner djupt i marken
Ja lera kan tjälskjuta något, men eftersom det är väldigt tät, blir det ändå inte så farligt. Det värsta är silt.
Men vad är dina erfarenheter med ytan idag. Får du stora ojämnheter under vårvintern?

Kolla om du inte kan använda lecakulor som isolering och dränering. Ska du inte ha stora laster på ytan, behöver man knappt grus ovanpå lecakulorna.
 
Ja de lät inte helt fel att använda sig av isodrän vid stödmuren, även under muren är det en bra ide då det dränerar bärlagret.

Jag har ingen erfarenhet av isolering med leca kulor men om det fungerar är det nästan optimalt att ha bakom stödmuren...
 
Hej.
En fråga i denna tråd.
Jag ska lägga marksten ca 50 kvm vid mitt hus.
Efter läst er tråd funderar jag på om jag ska isolera bärlager för hållbarhetens skull. Dock kommer inte min marksten att belastas med någon trafik.
Räcker det att lägga Cellplast S80 40mm tjock. Och köra fogskum i skarvarna. Kommer detta att göra någon nytta alls?
Allt väl
A
 
Anders-a Anders-a skrev:
Hej.
En fråga i denna tråd.
Jag ska lägga marksten ca 50 kvm vid mitt hus.
Efter läst er tråd funderar jag på om jag ska isolera bärlager för hållbarhetens skull. Dock kommer inte min marksten att belastas med någon trafik.
Räcker det att lägga Cellplast S80 40mm tjock. Och köra fogskum i skarvarna. Kommer detta att göra någon nytta alls?
Allt väl
A
Var i landet befinner du dig?
 
harry73
Anders-a Anders-a skrev:
Hej.
En fråga i denna tråd.
Jag ska lägga marksten ca 50 kvm vid mitt hus.
Efter läst er tråd funderar jag på om jag ska isolera bärlager för hållbarhetens skull. Dock kommer inte min marksten att belastas med någon trafik.
Räcker det att lägga Cellplast S80 40mm tjock. Och köra fogskum i skarvarna. Kommer detta att göra någon nytta alls?
Allt väl
A
Jag skulle säga att du börjar i fel ända. Först ska du bestämma dig vad du behöver för överbyggnad baserad på dina förhållanden. Därefter kan man kontrollera att du inte får för mycket problem med uppfrysning/tjällyft. Det beror på vad du har för material i backen och var i landet du bor. När du vet det och ser att det kommer bli problem med tjälen, kan man börja fundera på markisolering.
Men det skulle förvåna mig väldigt mycket om man behöver markisolering under en markstensbeläggning som inte belastas
 
P Prodigys skrev:
Var i landet befinner du dig?
Ekerö/Mälaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.