Jag har nyligen bytt tak och takutsprånget är 30cm.

Det jag inte tänkte på var att vi ska byta panelen och då eventuellt göra en tilläggsisolering. Detta kommer bygga på väggen minst 10cm. Problemet blir ju då att takutsprånget blir för litet.

Jag antar att det enda sättet är att plocka av takpannor och lägga ny råspånt från närmaste takstol? För det går väl inte att skruva fast en bit råspånt under det existerande utsprånget och bygga på det? Tänker att det är så kort som ska förlängas, men jag inser ju själv att det troligtvis inte går.

Hur gör man med takpannorna? Det är ju inte en hel takpanna jag hade tänkt förlänga.

Gissnigsvis kostar det en hel del att hyra in en takfirma som gör detta?
 
  • Husfasad med nytt tak och 30 cm takutsprång över fönster ser ut mot en öppen äng.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns många hus som inte har något takutsprång alls på gavlarna utan vindskivorna ligger dikt gavelpanelen.
Så om det blir kvar 15cm efter tilläggsisolering och panelbyte så finns det ju fortfarande en del takutsprång.
 
Jag gjorde liknande (fast jag tänkte efter före). Så precis som du beskriver tog jag bort pannor och läkt och papp och bytte till längre råspont fram till första takstolen. Jag förlängde också takstolarna ner över långsidorna, för även där skulle jag förstås tilläggsisolera och byta panel.

Här förlängde jag med en hel panna, så huset har numera kanske 10-15 cm mer takutsprång än tidigare, vilket jag inte ser som någon nackdel alls.

Jag gjorde det själv så jag vågar inte gissa hur mycket ett gäng hantverkare skulle ta. Lite läskigt var det förstås att ha delar av taket öppet mot vädrets makter, men man får hitta några torra sommardagar och bara köra på - med en bra presenning till hands vid nödfall.
 
Att förlänga takutskottet tar inte mer än en dag per sida om du har något vettigt att jobba ifrån. För fasadens skull tycker jag absolut att du ska förlänga.

Om du anlitar en firma för det så måste de i sin tur anlita en ställningsfirma som bygger en regelrätt byggställning, redan där har du en kostnad som är långt högre än den ställning du själv kan bygga för att göra jobbet, eftersom kravet för ställningen du själv jobbar ifrån skiljer sig mycket från de krav en firma har.

Att förlänga genom att skruva på något på befintlig råspont tror jag inte blir bra alls.
Hur ser det ut med takutskottet på husets långsida?
 
Tack för svar. Jag får fundera lite på det om man ska våga sig på det själv. Känns mest surt att jag inte tänkte på det det då vi bytte taket för två år sedan :rolleyes:.

Men ni tror det räcker redan vid första takstolen, man behöver inte gå längre in?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.