Det kommunala VA-bolaget planerar för nya dagvattenledningar i gatan utanför. För detta behöver de av säkerhetsskäl fälla en ask som står på min tomt. Rötterna kommer till stor del att kapas. Asken är den största jag sett och det är ett magnifikt träd som ramar in tomten och glädjer oss mycket.

Egentligen vill jag inte sätta käppar i hjulen för nödvändiga infrastruktur-uppgraderingar. Är dock intresserad av vad jag har att säga till om i frågan. Någon som har koll på detta eller kan peka mig i rätt riktning?
 
  • Stor ask markerad med pil på en lummig tomt med gräsmatta, planteringar och ett lusthus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
Veronica. och 2 till
  • Laddar…
Nu är det ju tyvärr så att du inte äger rätt till rötterna som är utanför er tomt och om de gräver av dem och trädet då anses farligt med risk att välta har kommunen rätt att ta ner det.

Hos oss grävde de dock runt en del träd som vi ansåg behövdes bevaras för att motverka erosion.

En diskussion med kommunen är ju det första att ta...
 
  • Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar! Vet du om jag kan bli skyldig att bekosta trädfällningen i ett sådant fall?

Diskussion med kommunen är inbokad måndag, men det skadar ju inte att vara lite påläst.

anders07 anders07 skrev:
Nu är det ju tyvärr så att du inte äger rätt till rötterna som är utanför er tomt och om de gräver av dem och trädet då anses farligt med risk att välta har kommunen rätt att ta ner det.

Hos oss grävde de dock runt en del träd som vi ansåg behövdes bevaras för att motverka erosion.

En diskussion med kommunen är ju det första att ta...
 
  • Gilla
  • Wow
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
Nej, i så fall ska kommunen eller VA bolaget ombesörja nedtagning och bortforsling (om ni inte vill behålla det)
 
  • Gilla
GustavBtun
  • Laddar…
wildeside
G GustavBtun skrev:
Tack för svar! Vet du om jag kan bli skyldig att bekosta trädfällningen i ett sådant fall?

Diskussion med kommunen är inbokad måndag, men det skadar ju inte att vara lite påläst.
Om ni kräver att trädet ska vara kvar och det dör efter en tid blir det erat ansvar att fälla och forsla bort det.
Om inget annat avtalas
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Nu vet jag inte i vilken del av landet TS bor men ask kan vara ett problem. Jag har själv ett magnifikt sådant någon meter från trottoiren och som dessutom funkar som vindspärr mot östersjöstormarna på vintern. Men men men... askskottssjukan breder ut sig i vårt land. I mitt område på Österlen har vi mycket gott om ask och ca 80% är döda eller döende. Mitt träd har klarat sig något så när dvs det tänder senare än vanligt, ser lite lufsigt ut på våren, har inga "kvastar" och blir lummigt frampå sommaren. Har fått offert på nedtagning på 15' (elluftledning nära kronan) men lever fortfarande på hoppet att det skall klara sig.

Om TS har sjuka askar i området och roten ändå ska åverkas är det bättre att VAbolaget tar kostnaden för nedtagning.

För övrigt finns det idag inget motmedel för sjukdomen.
 
  • Gilla
  • Wow
gerva252 och 3 till
  • Laddar…
Går det att borra förbi trädet istället för att gräva?
 
  • Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Om du vill förhandla med kommunen så kan du ju fundera över vad som skulle kunna vara relevanta krav från din sida. Utöver att de bekostar nedtagning och bortforsling tänker jag. Saker som är kopplade och som du kan försöka kräva kan ju vara stubbfräsning / bortgrävning av stubben helt (de lär ju ha maskiner på platsen), kanske återplantering av nåt träd (om du vill ha träd på platsen).
Om du vill kämpa för att ha kvar trädet bör du nog kolla med nån park- eller miljöförvaltning om trädet kan anses skyddsvärt - bara för att det är ett möte med kommunen så är det inte säkert att dessa parter är med eller ens informerade.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
R
G GustavBtun skrev:
Det kommunala VA-bolaget planerar för nya dagvattenledningar i gatan utanför. För detta behöver de av säkerhetsskäl fälla en ask som står på min tomt. Rötterna kommer till stor del att kapas. Asken är den största jag sett och det är ett magnifikt träd som ramar in tomten och glädjer oss mycket.

Egentligen vill jag inte sätta käppar i hjulen för nödvändiga infrastruktur-uppgraderingar. Är dock intresserad av vad jag har att säga till om i frågan. Någon som har koll på detta eller kan peka mig i rätt riktning?
Om asken är äldre än 140 år så kan det vara ett särskilt skyddsvärt träd som omfattas av Naturvårdsverkets regler:
https://www.naturvardsverket.se/vag...mrad-om-atgarder-pa-sarskilt-skyddsvarda-trad
 
  • Gilla
  • Wow
gerva252 och 4 till
  • Laddar…
R rolflidvall skrev:
Om asken är äldre än 140 år så kan det vara ett särskilt skyddsvärt träd som omfattas av Naturvårdsverkets regler:
[länk]
Så är det nog. De har redan sagt att om de ska ta ner trädet så måste de ansöka om tillstånd för detta.
 
  • Gilla
gerva252 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
G GustavBtun skrev:
Så är det nog. De har redan sagt att om de ska ta ner trädet så måste de ansöka om tillstånd för detta.
Kan också vara tillstånd från fastighetsägaren om det inte är en kommunal gatufastighet. Fastighetsägaren är ju alla träd på den.
 
  • Wow
Veronica.
  • Laddar…
Be dem att utföra en rotkartering så att de bättre kan bedöma vilka risker det finns för trädet och hur de bäst gräver för att undvika att skada det.
 
  • Arg
  • Gilla
gerva252 och 1 till
  • Laddar…
G GustavBtun skrev:
De har redan sagt att de ska ta ner trädet så måste de ansöka om tillstånd för detta.
Hur har det gått? Askskottssjukan har "väl" inte nått Norrland än - och kanske inte sprids i hårdare klimat?
 
yonna yonna skrev:
Hur har det gått? Askskottssjukan har "väl" inte nått Norrland än - och kanske inte sprids i hårdare klimat?
så här gick det med asken
 
  • Gilla
  • Ledsen
Anna_H och 9 till
  • Laddar…
G GustavBtun skrev:
så här gick det med asken
:cry:Tack för uppdateringen!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.