Jag är på väg att köpa en terassvärmare till helgen och vill höra era uppfattningar. Jag är främst ute efter en gasolvärmare av pelarmodell.

- Olika märken. Vad har ni för uppfattning? Är det verkligen värt att satsa på en svindyr t.ex. Fiesta eller duger en mellanklass från byggvaruhusen lika bra? Billigaste från Rusta kanske är värda att undvika.

- Gasolåtgång. Stämmer märkningen någorlunda?

- Vinklingsbar "hatt". Jag har sett några modeller där det går att vinkla reflektorn så att man värmer mera åt ett håll. Fungerar detta tillfredsställande?

Tacksam för snabba svar

/Ola
 
*bump*

Gör ett nytt försök med denna frågan.
 
Man kan ju inte klaga på att du är för snabb med att göra nytt försök med frågan :)

Gasol i all ära, jag var själv inne på gasol. Jag har dock inget att ge dig i din fråga, men jag har en annan sak o säga, som jag själv fick höra.

Att köra med gasol är ju bra, men tänk den kvällen du planerat att ha gäster och du missat att kolla hur mycket gasol du har.
Du måste alltid ha koll, tar det slut står du där, om du inte har dubbla tuber vill säga.

Hur trist det än är, så väljer jag infravärmare med el, för el kommer jag alltid att ha. Sen kör man dom ju inte SÅ ofta så det lär inte bli dyrt, det kostar ju en del att hålla sig med gasol också.

Smaken är som baken och jag säger inte hur DU ska göra men jag väljer el.

:)
 
Jag hade själv glömt detta inlägg men fick ett PM med frågan vad jag valde till slut. Inget valt än så jag letade upp tråden och tänkte göra ett nytt försök.

Vi har gasspis i köket med gasolflaska och det har nog hänt två gånger på fem års daglig användning att gasen tagit slut "oväntat" och då byter vi flaska två gånger per år. Så den risken är jag beredd att ta. Men visst kan man ge sig tusan på att det kommer hända någon gång. :)

Enligt mina ovetenskapliga huvudräkningar när jag stått och tittat på värmare så kostar gasol- och elvärmare ungefär lika mycket att driva, watt för watt. Gasolvärmaren är litet dyrare i inköp, elen kostar mer att dra fram till uteplatsen. Huggets som stucket tror jag där också alltså.

Men för att kunna avgöra skulle jag gärna få svar på ovanstående frågor. Helst i år ;)
 
OlaF skrev:
Men för att kunna avgöra skulle jag gärna få svar på ovanstående frågor. Helst i år ;)
Hahaaa :)

Nåväl, du har ju vanan inne med gas ser det ut som och du har nog rätt i att det kostar lika, för mig handlar det mest om tillgängligheten.

Hoppas du får svar i år på dina frågor :)
 
Jag skulle kolla lite på driftskostnaden. En sån där "svamp" eldar upp en flaska gasol på några timmar. Det känns mycket tycker jag, men har faktiskt inte räknat på motsvarande kostnad för infravärme.
 
Hej!
Har själv just varit ute och kollat marknaden på någon form av uppvärming till terassen.
Mitt val föll på en elektrisk sak som påminner i utseende om gasolvärmarna. Uppvärmniningstekninken är som en vanlig infravärme dvs man själv blir varm men inte luften. Orsaken till mitt val var:
- Gasol är dyrt och det skulle tydligen gå åt en kg per timme man eldar
- Värmarna med gasol är ganska dyra och väljer man en billigare så är det inte säkert att det finns reservdelar om något pajar fick jag veta
Gasolvärmarna blir ganska varma uppåt och den här ska stå under ett plasttak
- Bra pris på den elektriska värmaren (ca 1000 spänn på Plantagen)
- Snygg design och det gick att variera höjden på den om man ville

Det fanns en bra undersökning i senaste Villa ägaren om terassvärmare.

/Ulrika
 
Vi har en sån där gasolvärmare. Golvpelarmodell från Rusta.

Den har en märkeffekt på 11kw och värmer väldigt bra... Om man är i närheten av den vill säga. Kommer man en bit ifrån den, inte alltför långt, så märks det inte supermycket.

Välj hellre en bordsmodell. Då kan alla vid bordet känna den goa värmen. En golvmodell måste ju stå bredvid bordet vilket innebär att de i andra änden av bordet knappt känner av den.

En idé kan vara en golvmodell och dra pelaren genom ett hål i bordet så att man slipper gasoltanken på bordet.

Att bara köra den på en terass utan tak är inte att rekommendera. Nästan all värme försvinner ut i tomma intet. Det blir mycket bättre när vi kör den under tak. (Observera dock säkerhetsavståndet mellan tak och huv).

Den slukar enormt mycket gas också. En P11 går åt på ett par dagar (känns det som iallafall :(
 
Hur du kan få samma driftskostnad är för mig obegripligt! När jag räkande kom jag fram till c:a 20-25 kr/timme för gasol. Min 900W terassvärmare som jag till slut köpte kostar alltså mindre än 1 kr/timme. Då värmer den endast materia, inte luft. Man kan ju köra 3-4 eldrivna om man vill, och ändå ligga på en bråkdel av kostnaden.

Gasol är trendigt men inte så smart, du eldar mest åt kråkorna.
 
Gasol köper jag för ungefär 30 kr/kg och 6 kW gasolbrännare sägs förbruka 450 g/h. Så det blir väl 30*0,450 = 13.50 kr/h att driva 6 kW. Så OK, det blir dubbla kWh-priset, men någon bråkdel till av priset är det inte för elvärmare.

Vad har du för eldriven värmare som inte räknar luft som materia?

En sista anledning som får mig att kika på gasolvärmare är att vi inte har tak över altanen att hänga infravärmare i. Men går det inte att använda dem vettigt utan tak över så kan man ju lägga hela projektet åt sidan.
 
Infravärme värmer bara materia, inte luft.

Infraröd strålning används i infravärmare och används för att värma upp kalla rum och för att ta bort is från flygplansvingar. Den kan användas till att laga och värma mat, då den bara värmer objektet den lyser på och inte luften runt den.
 
Ok, tänkte mest att luft är materia det också.

Låter som att det enda rätta är att dra ut ett par extra säkringar utomhus och rigga infravärme då. Har kollat litet till på gasolvärmare och problemet med dem tycker jag egentligen är att de har så hög effekt på minsta inställningen. Typ lägsta effekt är 6 kW och det är ju en hel del bara det. Maxeffekten känns nästan om om det aldrig är att tänka på.
 
Hej OlaF,
Jag har lagt mig i mellanprisklassen och köpte en pelarvariant på Plantagen för strax över 2'. Fördelen med den är att den har ett "barbord" ovanpå gasförvaringen som man kan ställa glasen (eller vad man nu har) om man inte sitter vid ett bord utan bara minglar (Outback Barbecues - Outback® Terrassvärmeaggregat). Toppen vid partyn och den värmer mkt bra och inte tycker jag att det går åt så mycket om man kör några timmar en kväll. Ofta klarar man sig ju utan värmare ett bra tag, det är ju bara de sista kyliga timmarna på natten som man behöver lite extra värme.

Ang. förbrukningen så körde jag tex 4 timmar i går kväll och det gick åt ett par centimeter (har en genomskinlig behållare - då undviker man ju även att man kör slut av misstag).

Lycka till!
 
Oj, det låter ju strålande Mica, tack för tipset. Vet du om det står något på din värmare ang. förbrukningen? De jag har sett snackar om ett halvkilo i timmen och det är ju en tjugondel av en flaska - gissningsvis 2-3 cm alltså. Så om din gör av med det på fyra timmar låter det finfint.

Blir till att kika över till plantagen då.
 
it-snubben skrev:
Att bara köra den på en terass utan tak är inte att rekommendera. Nästan all värme försvinner ut i tomma intet. Det blir mycket bättre när vi kör den under tak. (Observera dock säkerhetsavståndet mellan tak och huv).

Är det någon som har en susning av säkerhetsavståndet till plasttak??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.