J JockeUn skrev:
Om du river krävs nytt bygglov om du bor inom planerat område, även om du bygger en likadan, kanske till och med rivnigslov.
Vid renovering krävs inte bygglov.
Helt riktigt!
Ska du behålla så "renovera" även om du bygger nytt.
 
  • Gilla
Henrikn137
  • Laddar…
Henrikn137 Henrikn137 skrev:
Nej, men den vilar delvis på en mur som riskerar att rasa. Pelarna står i en klick cement på block som i sin tur står på backen utan att ha grävts ner. Marken lutar lite så jorden under blocken har börjat flytta på sig. Jag får in halva handen under själva fundamentet.
Låter JÄVLIGT mkt..nu har jag inte byggt altan. Men byggde ut huset med 50kvm, stengolv golvvärme, målning utav väggar, upp med nytt kök, VVS, EL, riva ut det gamla köket och göra om det till ett sovrum, gamla vardagsrummet till sovrum, fönster, paneler på utsidan av utbyggnaden, rivning av ytterväggen (så huset går ihop med utbyggnaden) nya dörrar till sovrummen, akustikpanel för TVN ledlighs runt listerna i taket och spotlight betalade jag 300k med ROT.
 
  • Gilla
p_k och 1 till
  • Laddar…
Börja med att hyra eller köpa en jordborr 300mm & borra och gjut överdimensionella nya 300mm plintar emellan dom befintliga!
Sikta på 120 cm djupa hål & plintar ( finns 302X4X1200 mm plint-pappersrör på Bauhaus för 95 kr/st)

https://www.bauhaus.se/gjutror-for-...MIgs-ugP-09wIV00eRBR0W2wvLEAQYBCABEgLO3fD_BwE

Köp lika många stolpskor ( HERO STOLPSKO JUSTERBAR 129 kr/st)

https://www.bauhaus.se/hero-stolpsk...iyCh0pAALsEAQYASABEgLci_D_BwE#yotpo-recension

Köp så många säckar grovbetong som du behöver ( Går åt en del till 300mm rör, & 1 säck ger ca 13 liter men du kan blanda i lite rent grus oxå för att spä ut betongens volym)

Gör sen detta på bilden under, det klarar "vem som helst" själv.
Illustration av steg för gjutning av betongplintar med jordborr, gjutrör, betong och justerbar stolpsko.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kostnad ca 1000 kr per plint.

Se sedan till hur altanen är förankrad i huset, & förankra den fackmannamässigt!
Jacka oxå ur dom nya stående stolparna som du ska ställa på dina "ny-gjutna" 300 mm plintar, så att 50% av nya stolpen går under bärlinan & resten inåt så att det göms under altanen.

16415-b12c1b4a68682ebb0a90e98c3bf8fe6d.jpg

Muren tror jag inte är något större problem heller, bara altanen är väl förankrad i huset & får nya plintar/när-punkter som inte rör sig.

MvH Jawen
 
  • Gilla
oddan och 7 till
  • Laddar…
Snedsträvor tycker jag fattas på bilderna. Men är ingen konstruktör dock
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
J Jerald Stuartson skrev:
Instämmer i det, fler stödpunkter samt även diagonaler för att styva upp konstruktionen.
J Jajamän skrev:
Hej Henrik! Det var en helt sjuk offert du fick.. Jag är snickare och jag skulle ha gjort nya fundament 50cm innanför dina nuvarande stolpar och göra en bärlina, gärna lite tätare stolpar beroende på dimension på bärlina (45x195 så skulle jag rekommendera 1,8-2m mellan stolparna) . När du fått bärlina på plats så kan du ta bort dina gamla stolpar. Sedan gör du likadant för balkongen på övervåningen.
Läste en del inlägg och äntligen någon som sa det uppenbara!!! (y)
Gör en ny bärlina innanför!! Ett par dagars jobb med lite gjutning och trycka upp en ny balk som bär av.
Planen din byggare hade låter svårt inkompetent eller att han försökte lura dig ordentligt. :rolleyes:
 
  • Gilla
sandos och 1 till
  • Laddar…
Henrikn137 Henrikn137 skrev:
Hej!

Mitt hus har en altan som är ett hiskeligt fuskbygge. Den är stöttad på så sätt att den kommer rasa om man inte åtgärdar. Bilderna talar för sig själva.
Altanen är delvis uppställd mot en lutande stödmur som också behövs bytas.

Entreprenören som jag har kontakt med har givit följande förslag:

-Stämma upp runt hela altanen, och mellan altanen och balkongen.

-Därefter sektionsvis byta pelarna runt hela altanen och balkongen.

-Gjuta plintar som alla pelare ska stå på.

-Vid balkongen måste man ta bort staketet och sedan montera fast det på de nya pelarna.

-Ta ner den gamla muren och gjuta en ny.

-Förstärka golvet med fler reglar så den blir stabilare.


So far so good, men nu till det beräknade priset.. 250 000 kr beräknat(!) Det hade ju varit billigare att riva och bygga nytt.

Tycker ni att det är en rimlig beräkning för det beskrivna projektet?

Mvh Henrik
Hej! Det största problemet kanske inte är priset primärt utan att den befintliga nygget sänker intrycket av ert fin hus och sannolikt värdet. Riv och bygg något passande för hus och ekonomi. Hellre steg för steg än stort och fult.
Kämpa på
Håkanbråkan
 
  • Gilla
Anna Frances och 1 till
  • Laddar…
Jag tror du skulle våga dig på att göra detta själv. Du behöver bara avlasta de befintliga stolparna så du kan ta bort dessa och gjuta nya plintar under dom. Plintarna gör du som i jawens inlägg ovanför, men du kommer att vilja ha plintar och stolpar på samma plats där de nuvarande finns.
För att avlasta en stolpe kan du göra på några olika sätt. Ett effektivt sätt är en ryggbock (bild nedan). Du köper en 45x170 regel och 7st 45x120. Den grova 45x170 skruvar du fast parallellt med den regel som pelarraden är skuivad i men kanske 60 cm innanför, Skruva sedan 4 sneda 45x120 som blir som ben till den grova regeln. Ställ benparen på varsin 45x120 sedan tar du en vanlig garagedomkraft eller liknande som du har när du byter däck på bilen och tar den sista 45x120 och pressar upp den grova balken, lyft så att du märker att de befintliga pelarna avlastats. Slå sedan ihop benen (de snedställda i bilden, så allt står i spänn och skriva sedan fast dessa ben i den 45x120 som ligger på marken. Nu törs du kapa den eller de pelare som avlastats längs den grova regelns längd. Installera nya plintar enligt Jawens beskrivning och när betongen stelnat så fäster du nya pelare i detta. Montera sedan ner ryggbocken och flytta den till nästa sektion.
Enkel ritning av en ryggbock med reglar och stödben för avlastning av byggstolpar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jag tror inte du behöver ha någon väldig panik över detta. Det ser klart illa ut, men det brinner ingenstans. En stark och fuktsöker stolpe gör du väldigt enkelt av 4 45x95 reglar skruvade enligt bilden så de får en luftkanal i mitten, då slipper du röta. Får du tag på icke kanthyvlat virke, kallas ofta formvirke så blir det snyggt också. Jag gjorde mina för 21 år sedan och de är fortfarande helt opåverkade av tiden. Skiss av en ryggbock konstruktion med reglar arrangerade för att avlasta stolpar vid byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Niklas Wulff och 3 till
  • Laddar…
B Bon Scott skrev:
Jag hade nog rivit ned allt. Tycker inte konstruktionen harmoniserar med huset. Du har en "död" yta under altanen som skulle kunna göras fin med uteplats, planteringar etc.
Kanske är det viktigt med en uteplats en våning upp men den borde kunna göras mer estetisk.
Bo en sommar utan eller med den kvar så klarnar nog bilden. Att göra altaner fixar man själv med lite hjälp från bekanta, instruktionsfilmer och byggvaruhusen.
Lycka till!
Det blir nog fint!
Håller med, det ser inte alls snyggt ut! Är det inte bättre att riva allt och börja om från början så att ni får det precis som ni vill ha det? Jättehöga stolpar, två våningar, nej det det ser inte bra ut! Jag skulle sucka varje gång jag såg schabraket. Ledsen att jag låter så negativ men jag tycker det jag ser av själva huset ser bra ut men altanerna förfular det hela.
 
  • Gilla
Anna Frances och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
ecb182 ecb182 skrev:
Altanen är ju rätt stor, och dessutom i två våningar. Det kan vara idé att ta reda på hur mycket altan ni önskar och var rätt läge är för matbord etc. Ni kanske kan landa i att det är helt ok att ta bort delar av altanen. Om altanytan vid stödmuren inte ska återbyggas till exempel kanske konstruktionen blir betydligt enklare att bygga upp igen eller rent av bara förstärka.

Vi har till exempel efter 12 års tid i vårt hus hittat flera platser i trädgården som vi från början inte utnyttjade alls. Olika platser passar bra beroende på årstid och tid på dygnet, samt även vindriktning. Altanen som vi har är visserligen utnyttjad, men det är långt ifrån bara den platsen som vi använder. Hade blivit helt fel om vi första året hade byggt ut den med X kvm med tanke på att det var där vi spenderar all sittande utetid.
Håller med dig!

Nu har vi ingen jättealtan eller balkong. Men när vi köpte huset var balkongen vi har så wow.

Man skulle sitta där och äta frukost o dittan o dattan. Nu har det mer blivit ett förråd :crysmile:
Vintern sommarsaker och på sommaren pulkor, sparkar osv :thinking:

Däremot sitter man ju på nedre altanen, man orkar väl inte gå upp o ner ;)
 
  • Gilla
Henrikn137
  • Laddar…
Riv den och bygg något nytt, kanske lite mindre, och framför allt mer estetisk tilltalande.
 
  • Gilla
  • Haha
Anna Frances och 2 till
  • Laddar…
Henrikn137 Henrikn137 skrev:
Hej!

Mitt hus har en altan som är ett hiskeligt fuskbygge. Den är stöttad på så sätt att den kommer rasa om man inte åtgärdar. Bilderna talar för sig själva.
Altanen är delvis uppställd mot en lutande stödmur som också behövs bytas.

Entreprenören som jag har kontakt med har givit följande förslag:

-Stämma upp runt hela altanen, och mellan altanen och balkongen.

-Därefter sektionsvis byta pelarna runt hela altanen och balkongen.

-Gjuta plintar som alla pelare ska stå på.

-Vid balkongen måste man ta bort staketet och sedan montera fast det på de nya pelarna.

-Ta ner den gamla muren och gjuta en ny.

-Förstärka golvet med fler reglar så den blir stabilare.


So far so good, men nu till det beräknade priset.. 250 000 kr beräknat(!) Det hade ju varit billigare att riva och bygga nytt.

Tycker ni att det är en rimlig beräkning för det beskrivna projektet?

Mvh Henrik
Henrikn137 Henrikn137 skrev:
Det är fler skruvar, men det är absolut underdimensionerat för den vikten.
Varför inte göra det lätt för er.

Gräv/borra nya hål på sidan om dom gamla stolparna och sätt nya stabila stolpar som du bara fäster upp i underkant på det undre golvet. För då behöver ni inte byta några stolpar överhuvudtaget.

Det blir en väldigt liten kostnad mot er offert.
 
  • Gilla
Henrikn137
  • Laddar…
T tomasjo skrev:
Kika på det där med bygglovet tycker jag- saxat från Mäklarsamfundet: ”Om säljaren har angett i en frågelista eller motsvarande att det finns bygglov för allt på fastigheten och det senare visar sig att det inte stämmer så föreligger ett konkret faktiskt fel enligt jordabalken eftersom fastigheten avviker ifrån den information som säljaren lämnat. Även i det fall säljaren inte lämnat några särskilda uppgifter om detta ska en köpare som utgångspunkt kunna räkna med att bygglov beviljats för de byggnader och annat bygglovspliktigt som finns på fastigheten. Detta följer av en särbestämmelse i 11 kap 64 § PBL som ger säljaren en principiell upplysningsskyldighet beträffande olovliga åtgärder som har företagits på fastigheten. ”
Ska undersöka omständigheterna kring detta! Mkt intressant.
 
S Stenskär skrev:
Hej. Jag tycker ni först och främst funderar på hur ni vill använda och utnyttja en altan. Det tar tid att " bo in sig" vilket jag är mycket noga med när jag är osäker. Tycker om det är i så dåligt skick att ni börjar med att riva hela rasket - själva. Vad skall ni ha altanen ovanför till? Verkar överflödigt. Är det rätt placering för det första? Närhet till kök/vardagsrum, solens läge mm. Peter
Jag håller med dig. Vi har knappt användning för den alls. Vi har dessutom altan på andra sidan huset som används flitigt. Det lutar åt rivning nu!
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
B Bon Scott skrev:
Jag hade nog rivit ned allt. Tycker inte konstruktionen harmoniserar med huset. Du har en "död" yta under altanen som skulle kunna göras fin med uteplats, planteringar etc.
Kanske är det viktigt med en uteplats en våning upp men den borde kunna göras mer estetisk.
Bo en sommar utan eller med den kvar så klarnar nog bilden. Att göra altaner fixar man själv med lite hjälp från bekanta, instruktionsfilmer och byggvaruhusen.
Lycka till!
Det blir nog fint!
Det kan nog bli precis som du tipsar om, tack!(y)
 
  • Gilla
Bon Scott
  • Laddar…
Whocan? Whocan? skrev:
Hej! Det största problemet kanske inte är priset primärt utan att den befintliga nygget sänker intrycket av ert fin hus och sannolikt värdet. Riv och bygg något passande för hus och ekonomi. Hellre steg för steg än stort och fult.
Kämpa på
Håkanbråkan
Tack du har helt rätt!(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.