Du borde definitivt anmäla mäklaren! Att lägga ut ett objekt för ett pris som man ändå inte tänkt acceptera och på det vilja ha 30% mer än utsatt pris är solklar fall av lockpris.

Speciellt om du är den enda med bud efter visning är klart.

Personligen hade jag lagt mitt bud på den nya utgångspriset som är 30% lägre. Att börja 15% högre än senaste prissättning gynnar inte dig när de ändå inte vill sälja för det priset.

Har du tur blir det budgivning med åtgång av nya priset. Sämre för din del om budgivning startar med 15% ovanför utgångspris.
 
Redigerat:
  • Gilla
Wezz och 5 till
  • Laddar…
Vet vi att de inte tänker acceptera det?
 
D Daniel 109 skrev:
Vet vi att de inte tänker acceptera det?
Jag kontaktade mäklaren igen och sa att jag vill lägga samma pris igen men får som svar att han tänker inte sälja om han får priset som han begärt innan.
Dvs 30% över nuvarande utgångspris, lockpris?
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Be en kompis ringa mäklaren och fiska lite?
 
  • Gilla
Lennstorm
  • Laddar…
Inte sälja alls, eller inte sälja innan visning.
Är det det första så håller jag med om att det är vilseförande marknadsföring.
Men med lockpris är väl framför allt om man lägger ut det under marknadspris. Det tycks det ju inte vara.
 
Vad är problemet - att inte vilja acceptera före visning är väl upp till säljaren. På vinst och förlust.
Vi ville inte sälja för 100k över utropspris före visning, det blev en förlustaffär.
Däremot köpte vi innan visning - frågade först om 50k under utrop vilket inte accepterades, men däremot 50k över utrop fick vi huset för men det var ju inget offentligt bud som visades för vi köpte ju bara innan visning med tanke på att vi kom överens - hade de velat lägga ut mitt bud som offentligt hade det betytt att de inte accepterat ”försäljning innan visning”. Vårt bud var ju inte ett offentligt bud i en budgivning utan bara ett ”bud” som gällde just exakt där och då för omgående signering.
Med det sagt, innan visning lägger man (väl?) inga offentliga bud om man vill komma överens om ett pris utan budgivning - däremot kan man ju lägga ett bud på vad man vill och dra igång en offentlig budgivning.
Har du lagt ett rimligt bud och bett om att delta i budgivning så ska det bli en offentlig budgivning. Har mäklaren uppfattat din ståndpunkt att du vill delta i budgivning eller tror hen fortfarande att du vill köpa till ett pris innan visning/utan budgivning…
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
A
Nesdirf Nesdirf skrev:
Fast vänta nu, det haglar inlägg om att anmäla mäklaren. För att få lite klarhet i det du skriver bara.
Stämmer det att dom lagt ut huset med visning inom en snar framtid för ett visst pris, du ringer mäklaren för att köpa huset innan visning för begärt pris och säljaren säger då nej med resonemanget att om du ska köpa det INNAN visning så vill han ha ett högre bud. Alltså ett högre bud för att peta bort eventuella andra intressenter.
Har jag förstått det rätt då?
Undrar samma sak.

Hur som helst så är det ju bara vänta ut visningen och kommer inte utgångspriset som bud ens så är det bara lägga det eller ev bud under? Säljer ändå inte säljaren då så är det väl bara så det är? Har säljaren haft huset ute tidigare och nu inte får någon bud vid andra varvet så kanske hen släpper huset för det du vill köpa det för?

Det verkar ju onekligen inte vara ett lockpris eftersom huset inte ens såldes första gången? Även om mäklaren verkar något korkad att köpa upplägget från säljaren.. Men säljaren måste inte sälja till det pris som har angetts i marknadsföringen enligt FMI. Det är också tilllåtet som jag förstår det att lägga ut det lägre än man kan tänka sig sälja det för och är bara lockpris om "priset är väsentligt lägre, alltså mycket lägre, än vad säljaren är beredd att sälja för." Vad det nu är avgörs från fall till fall.. Men nu är ju inte ens huset sålt så att anmäla en mäklare då verkar väl lite konstigt?

Oavsett så är det som jag förstår det, aldrig lockpris om säljaren själv aldrig säger till mäklaren att hen inte tänker sälja för utgångspris eller till och med över det. För säljaren har rätt enligt lag att inte sälja oavsett? Så hur bevisar man då att mäklaren visste det undrar jag? Förutom i detta fall då mäklaren som sagt verkar lite korkad..

Önskar budgivningar på bostäder fungerade som andra budgivningar, det är ju i slutändan ändå marknaden som bestämmer priset. På de flesta marknader så vet ofta både köpare och säljaren vad liknande bostad gått för. Blir så trött på folk som skriker anmäl mäklaren. Titta slutpriser på Hemnet, hur många hamnar över utgång? Ska alla mäklare anmälas?

Jag har själv köpt en lägenhet som hamnade på ca 1 milj över utgång, ca 40%. Där marknaden flera gånger visat att den aldrig skulle säljas för det. Men jag kan inte förstå problemet? Jag trodde aldrig den skulle säljas för det och höjde budet 500.000kr direkt. Sen vet jag ju att marknaden sätter priset ändå? Den som trodde att hen skulle få köpa för utgång den gången skulle ju vara otroligt dåligt påläst?

Och nej jag är inte mäklare själv, tycker det verkar vara ett väldigt tråkigt jobb, skulle inte palla med alla idioter man måste ha och göra med dag ut och dag in. :)

Oj det blev långt hehe.. :) Hur som helst. Bara vänta ut visning och lägga bud väl? Eller?
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
M McEmil skrev:
Vad är problemet - att inte vilja acceptera före visning är väl upp till säljaren. På vinst och förlust.
Vi ville inte sälja för 100k över utropspris före visning, det blev en förlustaffär.
Däremot köpte vi innan visning - frågade först om 50k under utrop vilket inte accepterades, men däremot 50k över utrop fick vi huset för men det var ju inget offentligt bud som visades för vi köpte ju bara innan visning med tanke på att vi kom överens - hade de velat lägga ut mitt bud som offentligt hade det betytt att de inte accepterat ”försäljning innan visning”. Vårt bud var ju inte ett offentligt bud i en budgivning utan bara ett ”bud” som gällde just exakt där och då för omgående signering.
Med det sagt, innan visning lägger man (väl?) inga offentliga bud om man vill komma överens om ett pris utan budgivning - däremot kan man ju lägga ett bud på vad man vill och dra igång en offentlig budgivning.
Har du lagt ett rimligt bud och bett om att delta i budgivning så ska det bli en offentlig budgivning. Har mäklaren uppfattat din ståndpunkt att du vill delta i budgivning eller tror hen fortfarande att du vill köpa till ett pris innan visning/utan budgivning…
Det är där som det kan ha blivit missförstånd mellan oss och där jag blev fundersam hur det går till.
Jag ska som sagt ta en ordentlig funderare om jag vill gå vidare på det här.
Om jag gör det får jag vara mer klar mot mäklaren.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
S Sallej skrev:
Det är där som det kan ha blivit missförstånd mellan oss och där jag blev fundersam hur det går till.
Jag ska som sagt ta en ordentlig funderare om jag vill gå vidare på det här.
Om jag gör det får jag vara mer klar mot mäklaren.
”Högt pris” för köp innan visning, betänketid exempelvis under dagen (och där tror jag mäklaren gör ”fel” om hen inte framför ditt ”bud” eftersom det kan betyda att mäklaren vill få ner priset pga exempelvis sinn granne.
Eller, delta i budgivning med ytterligare 10-20% under utgångspris - i offentlig budgivning.
Hade vi inte kommit överens när vi köpte dagen innan visning hade jag direkt sänkt mitt utgångsbud med 10-20% och bett om att starta budgivning…
 
För att det ska anses vara ett lockpris så måste priser vara väsentligt lägre än uppskattat pris. Men här har ju säljaren sänkt priset två gånger utan att få det sålt. Säljaren är alltså inte beredd att sälja till marknadspris utan vill ha väsentligt mycket mer betalt. Det är inte lockpris utan bara en säljare som inte accepterar att hens hus inte är värt mer.
 
  • Gilla
SonnyListon och 11 till
  • Laddar…
Häng på budgivningen bara, cased closed!

Hör av dig hur det går!
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
S Sallej skrev:
Hej alla glada!

För att göra historien så kort som möjligt...
Jag var och tittade på ett hus förut som hade legat ute ett tag men inte fått sålt.
Säljaren hade då satt ner utgångspriset med 15 % vilket jag lade som bud.
Dom ville inte släppa huset för det utan ville att jag skulle gå upp 10 % vilket jag inte ville.
Nu har den kommit ut offentligt till försäljning igen där dom har sänkt priset yttligare.
Jag kontaktade mäklaren igen och sa att jag vill lägga samma pris igen men får som svar att han tänker inte sälja om han får priset som han begärt innan.
Dvs 30% över nuvarande utgångspris, lockpris?
Jag vill fortfarande inte betala det men vill ha mitt bud med från början, innan visning.
Kan dom neka det och jag får inte lägga mitt bud förns efter visningen
eller måste dom lägga upp det?

Het ny på det här med budgivningar så känner mig helt lost :/
Jag har bara prutat och ibland har de godtagit budet ibland inte men mäklarna blir alltid förbannade
 
R Rem skrev:
Häng på budgivningen bara, cased closed!

Hör av dig hur det går!
Det är ingen budgivning! Huset har varit till salu en längre tid, och för närvarande är TS enda kända spekulant. Säljaren vill ändå inte sälja till begärt pris.

Fattar inte säljaren att det är läge att ta pengarna och springa, tycker jag inte TS ska visa mer intresse för detta objekt. Det finns fler hus.
 
  • Gilla
Rem
  • Laddar…
Nu har mäklaren ditt bud som referens till andra som är intresserade. Då säger mäklaren att säljaren har fått ett bud på ditt eller datt men godtar inte det. Mäklare är ju ofta snabba, men ibland kan dom förhala affärer också. Hade jag varit du så hade jag satt en tidsfrist på budet. Gäller veckan ut, typ. Sedan går jag vidare på annat objekt. Nu har dom dig som en liten brasklapp OM dom inte får det sålt på annat sätt.
 
S Sallej skrev:
Jag ska försöka formulera om mig lite bättre om det går.
Huset har legat ute länge och efter dom inte har fått det sålt så sänker utropspriset.
Händer ingenting och där kommer jag in efter ett tag och lägger utropspriset vilket han inte var nöjd med utan ville ha 10% mer.
Där stannade allt för oss men det jag reagerade på nu var kort där efter sänker dom utropspriset yttligare (15% under mitt bud )och sätter ut extra visningar.
Jag tänkte att jag lägger samma bud igen och hade någon lite förhoppning att dom har ändrat sin bild av önskat slutpris.
Men det visade sig att dom fortfarande förväntar sig samma slutsumman som nu är 30% över nya utropspriset vilket jag reagerade på. Fel eller inte, vad vet jag?
Förstod att dom vill ta det till budgivning, inget konstigt med det.
Det jag trodde dock att mitt bud skulle registreras och vara synlig vilket det har varit i en annan budgivning jag var med på.
Där av min fråga vilket jag har fått så bra svar utav er här i tråden :)
.
När vi sålde eller skulle3 sälja vårt hus gick det också lite trögt i början. vi fick ett bud under utsatt pris, efter ett långt funderande tänkte vi att vi tar det(sålde då vi ansåg vi inte orkade med huset mer och trädgården). Då kunde inte de som lagt bud ta det för de skulle då lägga ut sin lägen het först vilket de inte gjort och tydligen var det ett krav från deras bank. Alltså varför överhuvudtaget lägga bud om inte det var klart. Efter 3 mån byte vi mäklare och fick mer än förra alternativen. jo det finna kassa mäklare där ute och Säljaren har accepterat det pris som mäklaren lägger ut för när de skriver på kontraktet från mäklaren eller uppdraget som det kanske heter. Idag har
det bra i våran nya boende
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.