Mac_attack
Hej!

Vi har nylagd tryckt trall. Klurat på hur man vårdar och tvättar sedan, tycker linoljesåpa låter som ett bra alternativ, först utspädd tvätt sedan mer koncentrerat.

Nu till frågan, kan man tabba sig i att gå på med det för tidigt eller är det snarare bara bra? (säg nu under sommaren?)

Åsikter? Erfarenhet? Tack på förhand.
 
  • Femliters dunk med Äkta Småländsk Linoljesåpa för trävård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trall före och efter rengöring med linoljesåpa, övre halvan smutsig, nedre ren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag försökte med "äkta" såpa ett år.
Men problemet var att det väldigt snabbt slets bort så nästa gång fick det bli traditionell olja istället...

Men det var väl iofs rätt snyggt när det precis hade lagts på, luktade gott också :)
Jag skulle akta mig för att lägga på det medans det är frostrisk (man vill ju inte tvätta altanen heller då) och också så att ev vägar i området har sopats så man inte behöver få allt det dammet på direkt iaf :)
 
  • Gilla
Mac_attack
  • Laddar…
Det är så vackert med såpad altan. Jag gör det varje vår. Tänk på att om du vill ha ljus altan använd kallt vatten och mörk altan varmt vatten.
Jag lägger först ogräsättika på altanen för att lättare bli av med alger, beläggningar etc på altanen. Därefter skurar jag med vanlig grön Grumme såpa. Till sist använder jag Gysinge såpa. Det blir så vackert och fint.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Det går bra att vänta med första såpbehandlingen till nästa vår. Tryckat virke blir varken bättre eller sämre med såpa (eller olja) men såpa gör virket ljusare.
Jag gör det något enklare än @Anna1234. Kör med Kärchner roterande bara med vatten (alger och duvskit försvinner) och därefter drar jag på den mycket våta ytan med klut koncentrerad linoljesåpa. Varje vår.
Mina två stora trädäck är nu inne på 17onde året - visserligen helt men börjar väl bli lite småslitet på vissa partier (huvudingången är på däcket).
 
  • Gilla
Mac_attack och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.