Hej,

Har ett staket med gjutna betongfundament. Dvs 60cm hål har borrats i marken och fyllts med betong och järn till staket stolparna.

Nu har är några fundament aningen lösa. Inte mycket, men jag kan vicka dom fram och tillbaka några mm. Kanske 3-4 lösa av 30-40 fundament.

Men nu till frågan. Hur kan jag åtgärda detta? Gräva ut lite vid fundamentet och fylla på med mer betong? Lägga i något armeringsjärn? Typ av betong som "fastnar" i den befintliga?

Alla tips välkomna. Väldigt ny på betong och inte jag som satta upp staketet.
 
Spelar det någon roll?

En snabbfix som kan vara värd att prova är att vattna dem rejält så det blir blött kring fundamentet sen jucka det det lite och hoppas att jorden sätter sig bättre kring fundamentet...

Är det en synlig glipa kan man kanske hälla in någon cementslurry också.

/ATW
 
A ArneTW skrev:
Spelar det någon roll?

En snabbfix som kan vara värd att prova är att vattna dem rejält så det blir blött kring fundamentet sen jucka det det lite och hoppas att jorden sätter sig bättre kring fundamentet...

Är det en synlig glipa kan man kanske hälla in någon cementslurry också.

/ATW
Om det spelar roll. Kanske, tänkte mest att jag vill inte att det ska bil värre. Så kan jag förhindra det gör jag gärna det. Tack för tipsen.
 
Vad är det för mark?
 
Z z_bumbi skrev:
Vad är det för mark?
Det är lerig mark.
 
Då kan det vara en fördel att gräva ut och fylla på med mer grovbetong. Det behöver inte vara snyggt utan bara mer massa och volym.
I mer sandig mark skulle jag testa att skapa mindre hål och trycka ner kross eller motsvarande innan jag gjorde mer. Det kan ibland bara vara en fråga om att jorden runtomkring sjunkit ihop men lera "sväljer" ofta kross etc därav mer betong.
Har du otur så är det för dåligt dränera under och det är tjälen som inverkar men det märker du om fler blir lösa.
 
Mitt förslag är att du låter detta vara helt. Inget blir bättre av att du petar på detta nu. Det kommer fixera sig med tiden.

Om du ändå inte kan låta bli att peta på det tror jag bevattning är ett bra första steg, därefter skulle jag gräva så nära betongen det går och hälla ner sand och låta det kila fast sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.