Hej!

Vi har sedan ett år flyttat in i ett parhus från 86. Efter att ha bott ett tag så uppmärksammade jag ett ljud som jag tycker mig ha lokaliserat till väggen mellan tvättstuga och badrum, väggen som varmvattenberedaren har sin rygg mot. Ljudet trodde jag från början hade med vårat lite märkliga och omständliga ventilation- och värmessystem, en typ av FTX, fast som var en variant och något nytt som provades på tiden då parhusen. Jag tänkte då att ljudet kunde vara från något spjäll som stod och slog, men har på senare tid börjat tänka att det är vattenledningarna som slår. Har omvärderat eftersom ljudet låter likadant som när man slår på/av vattenkranen hastigt och på så vis provocerar fram ljudet.

Det som förbryllar mig är att ljudet förekommer även då vi inte använder något vatten överhuvudtaget. Har inget vattenburet värmesystem, inte haft igång tvättmaskin/diskmaskin och inte spolat i kranarna - ändå kommer dessa slag. Har även kollat vattenmätaren så att den inte puttrar ut vatten någonstans där man inte ser det, men den rör sig inte när ljudet förekommer.

Är det någon här som har en idé på vad det kan tänkas vara? Blir själv inte det minsta klok. Har haft en rörmokare på besök i annat ärende och passade på att fråga, men han sa att det inte ska kunna låta så om det inte är någon kran som öppnas eller stängs.

Alla tankar mottages tacksamt! Har laddat upp två klipp på hur det låter om det gör er klokare, hoppas klippen fungerar.

Mvh Fredrik
 
  • Fel: video- eller ljudfilen kunde inte läsas.
  • Gilla
Nessie 04
  • Laddar…
K KFred skrev:
Hej!

Vi har sedan ett år flyttat in i ett parhus från 86. Efter att ha bott ett tag så uppmärksammade jag ett ljud som jag tycker mig ha lokaliserat till väggen mellan tvättstuga och badrum, väggen som varmvattenberedaren har sin rygg mot. Ljudet trodde jag från början hade med vårat lite märkliga och omständliga ventilation- och värmessystem, en typ av FTX, fast som var en variant och något nytt som provades på tiden då parhusen. Jag tänkte då att ljudet kunde vara från något spjäll som stod och slog, men har på senare tid börjat tänka att det är vattenledningarna som slår. Har omvärderat eftersom ljudet låter likadant som när man slår på/av vattenkranen hastigt och på så vis provocerar fram ljudet.

Det som förbryllar mig är att ljudet förekommer även då vi inte använder något vatten överhuvudtaget. Har inget vattenburet värmesystem, inte haft igång tvättmaskin/diskmaskin och inte spolat i kranarna - ändå kommer dessa slag. Har även kollat vattenmätaren så att den inte puttrar ut vatten någonstans där man inte ser det, men den rör sig inte när ljudet förekommer.

Är det någon här som har en idé på vad det kan tänkas vara? Blir själv inte det minsta klok. Har haft en rörmokare på besök i annat ärende och passade på att fråga, men han sa att det inte ska kunna låta så om det inte är någon kran som öppnas eller stängs.

Alla tankar mottages tacksamt! Har laddat upp två klipp på hur det låter om det gör er klokare, hoppas klippen fungerar.

Mvh Fredrik
Hos oss så fortplantas ljudet ganska friskt i rören, så i ditt fall kanske du ska kolla med grannen om det är så att dom tappar vatten och att det hörs inne hos er? För ni har säkert en gemensam inkommande vattenledning innan den delar sig till respektive bostad?

Däremot så låter det ju ganska ofta, vilket är skumt!
 
Tack för ditt svar, god tanke! Så hade det antagligen kunnat vara, saken är den att detta ljud kan förekomma även mitt i natten ganska frekvent. Och såvida inte våra grannar i 75-årsåldern är ständigt uppe mitt i natten och rycker frekvent i deras vattenkran så faller tyvärr teorin.

Stort tack för ditt svar dock!
 
K KFred skrev:
Och såvida inte våra grannar i 75-årsåldern är ständigt uppe mitt i natten och rycker frekvent i deras vattenkran så faller tyvärr teorin.
Inte helt ovanligt med behov av frekventa toabesök i den åldern.
 
En följdfråga från en orolig själ här nu. OM det skulle vara ett dolt rör som står och droppar inne bland väggarna - kan det då få den här typen av slag i rören? Kände nu på rören och det är tydligt att rören under varmvattenberedaren slår i samband med att det låter.
 
Har nu försökt bli klokare på detta och läst lite om backventiler i duschblandare osv. Det jag nu vet är att man kan se på vattenmästaren att ”snurran” gör ett litet litet hack när slagen kommer. Alltså kan man väl konstatera att det skickas ut kallvatten någonstans?

Jag har sedan också läst att en dålig/trasig backventil i framförallt duschblandare kan göra att det slår i rören när kallvattnet i blandaren inte kan stoppas från att blandas med varmvattnet. Då slår det mig att vi i princip aldrig använder den duschen eftersom det bara är ljummet vatten i den. Har alltid trott att det hade med en trasig termostat eller att det var kalk som gjort detta. Men nu kanske det är så att det kan vara backventilen som spökar med både ljummet vatten i duschen och slag i rören? Vad tror ni mer kunniga? Är jag helt ute och cyklar eller kan det ligga något i detta?
//Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.