A
ClasseClas ClasseClas skrev:
Någon som har bytt dämpare på en Siemens tvättmaskin? Trumman känns svajig och dämpar långsamt när jag provar att gunga den. Modell WM16S761DN/10

Det finns videos på tuben där några tar bort bakre väggen medans andra byter dämparna från fronten. Tacksam för tips.
[länk]
Det beror på vilken platform/fabrik som byggt den
 
Den är "Made in Germany". Vet ej om det räcker som svar. Jag får dra fram den för att ta reda på factory code = 40, 42, 45, 48 eller 99 för Germany och ev annan info?
 
Hej, sök på siemens spare parts
Mata in artikelnumret och bläddra bland sprängskisserna. Då hittar du att Siemens artikelnummer är 11039636.

Orginaltillverkarna har ofta rätt konkurrenskraftiga priser jämfört med priserna i nätbutiker.

Om man vet vad man gör kommer man billigast undan på ebay.
 
Dämpare och skruvar har jag köpt via Siemens så den biten är avklarad. 11039636 och 00621467. Frågan är var jag lämpligast river i maskinen för att kunna byta dämparna. Antingen underifrån, demontering av bakre väggen eller via fronten?
 
A
ClasseClas ClasseClas skrev:
Dämpare och skruvar har jag köpt via Siemens så den biten är avklarad. 11039636 och 00621467. Frågan är var jag lämpligast river i maskinen för att kunna byta dämparna. Antingen underifrån, demontering av bakre väggen eller via fronten?
Fronten brukar vara enklast
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Då blev det dags att byta dämpare på maskinen. På Youtube går det på 5 minuter. För mig tog det nog 2 timmar. Jag tog loss fronten och började demontera men det var mickligt att komma åt. Jag tog därför loss bakstycket också och då gick det enklare att komma åt 2 av de 3 dämparna som skulle bytas.
Fördelen med att öppna fronten är det går att byta dämpare medan maskinen står kvar. I mitt fall hade jag nog nöjt mig med att ta bort bakstycket och brottats därifrån eftersom jag hade plockat maskinen åt sidan för en värmepumpsinstallation.
 
  • Gilla
magnu och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.