Om man köper IKEA-kök, rekommenderar ni att välja deras eller andra vitvaror? Eller vissa av dem?

Induktionshäll
Ugn
Mikrovågsugn
Diskmaskin
Kyl och frys

Om man köper vitvaror från andra leverantörer, har ni tips på hur man kan gå tillväga för att det ska passa? Är det bara måtten man ska gå på eller finns det andra faktorer som också måste stämma?

Såg dessa två sidor, där Whiteaway och Tretti samlat sådant som passar till IKEA. Erfarenheter från det?
IKEA vitvaror - Vitvaror till ditt IKEA-kök - Se dem här (whiteaway.se)
Vitvaror till IKEA-kök - Köp billigt här - Fri frakt (tretti.se)

Tack på förhand!! <3
 
Köp vad du vill ha.
Inga problem att hitta som passar till Ikeas kök.
Sen har väl Ikea haft "lite" otur med kvaliten på vissa maskiner men har väl hyfsade garantier.
Så tillbaka till första meningen, kolla och känn runt lite och köp det du vill ha, man tillbringar mycket tid i köket så kan vara värt en slant;)
 
Jag skulle inte bry mig så mycket om deras listor utan hellre titta på tillverkarnas måttangivelser.

Jag kollade snabbt på Tretti:s sida över Ikea-kompatibla kylskåp och sedan på deras vanliga lista över inbyggnadskylskåp. Ikeas egna kylskåp har nischmått 540x1770x545 (bhd), hos tretti är ett skåp med mått 540x1771 ok men ett med mått 540x1769 är det inte?
 
zarkov zarkov skrev:
Jag skulle inte bry mig så mycket om deras listor utan hellre titta på tillverkarnas måttangivelser.

Jag kollade snabbt på Tretti:s sida över Ikea-kompatibla kylskåp och sedan på deras vanliga lista över inbyggnadskylskåp. Ikeas egna kylskåp har nischmått 540x1770x545 (bhd), hos tretti är ett skåp med mått 540x1771 ok men ett med mått 540x1769 är det inte?
Lita inte på tretti. De sa att bara en av två modeller av en Siemens kyl med samma mått passade i ett Ikea kök. Såklart var det den som kostade 3500 mer som passa och inte den andra. De kunde dock inte svara på vad som gjorde att ena passa så jag frågade Siemens och Ikea själv. Både Ikea och Siemens sa då att båda passa. Ikea sa att om måtten är detsamma kan man ”räkna med att de passar”.

ska tillägga att detta gällde integrerad kyl och frys
 
Vi valde ugn, kombiugn och diskmaskin från Ikea för att de fått OK recensioner. Resten kommer vi ta ifrån andra främst för att kylen och frysen rymmer lite mindre och ser lite mer basic ut. Häll har vi inte valt än
 
A
Köp ikea så får du i alla fall 5års garanti.
 
Jag pratade med en som rekommenderade IKEAs häll, men avrådde från övriga.

Någon som kan ge rekommendation över IKEAs häll?
 
Ikeas häll säger inte så mkt. Finns ett antal att välja mellan och olika tillverkare.
 
Vet folk som var missnöjd med ikeas ugn, som värmde ojämnt.
Har du kollat leveranstid på Ikeas kök o vitvaror? När vi skulle köpa var ungefär 1/3 restat och man fick själv bevaka när resp. detalj sedan kommer hem. Vem har tid o lust med detta?
 
Vi köpte alla vitvaror förutom kyl och frys (då det inte fanns i lager) från IKEA.
Jag är otroligt nöjd med alla förutom möjligtvis fläkten.
Men det kan lika gärna bero på att vi enbart kan ha kolfilter i lägenheten.
 
  • Gilla
Byggsnyggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.