Någon som har längre erfarenhet och kan rekommedera Sedumtak eller avråda ifrån det. Alternativ till plåttak.
 
A
Sedumtak är mycket bra men finns en det saker att tänka på.

  • Använd gärna svenskt sedum som är odlat i sverige och anpassat efter vårat klimat
  • noggrann med taklutningen så sedumet ligger kvar
  • blanda gärna sedum friskt både för det är vacker med olika färger och växter med även för olika växter växer olika årstider och olika snabbt
  • mycket bra ur dagvatten hantering då det fördröjer
  • var noggrann så du får med dig samtliga plåtar såsom sedumstopp etc.
  • vattna mycket i början så det tar sig
finns mycket mer att tänka på framförallt beroende på hur taket är utformat men även hur huset är utformat.
 
  • Gilla
HMX
  • Laddar…
Jag har ställt frågan innan pga taklutningen på vår passage som är 38 grader. Och det rekommenderas att ha det på en lutning av max 27 grader
 
Sedum är jätteroligt men inte så underhållsfritt som man kan tro. Det behöver i alla fall i vårt fall näring och så skulle jag rekommendera bevattning då sedum tar skada när det är för varmt och torrt på sommaren.
Vårt tak las av STB i Älvsjö och de gjorde ett bra jobb (utan bevattning).

Kollar nu på att installera bevattning. När det gäller Gardena så är det för mig helt omöjligt att klura ut vad man behöver. Tog då kontakt med Årsta tak. De skickade min förfrågan utan att fråga något vidare till Vegtech. Kan man undra hur det förhåller sig till GDPR. Vegtech svarar att de inte säljer till privatpersoner och hänvisar tillbaka till Årsta tak. När man då säger att det var ditt jag mailade så vet de ingenting om det. De har nog fler kunder än vad de behöver.
 
R Remco skrev:
förfrågan
R Remco skrev:
Sedum är jätteroligt men inte så underhållsfritt som man kan tro. Det behöver i alla fall i vårt fall näring och så skulle jag rekommendera bevattning då sedum tar skada när det är för varmt och torrt på sommaren.
Vårt tak las av STB i Älvsjö och de gjorde ett bra jobb (utan bevattning).

Kollar nu på att installera bevattning. När det gäller Gardena så är det för mig helt omöjligt att klura ut vad man behöver. Tog då kontakt med Årsta tak. De skickade min förfrågan utan att fråga något vidare till Vegtech. Kan man undra hur det förhåller sig till GDPR. Vegtech svarar att de inte säljer till privatpersoner och hänvisar tillbaka till Årsta tak. När man då säger att det var ditt jag mailade så vet de ingenting om det. De har nog fler kunder än vad de behöver.
Ett tips om du vill grotta ner dig i Veg tech produkter är att gå på NORDBYGG . ( byggmässa )
Dom ställer ut där , bara att registrera sig på nätet kommer du in gratis .
 
K Karin Ekby skrev:
Någon som har längre erfarenhet och kan rekommedera Sedumtak eller avråda ifrån det. Alternativ till plåttak.
Jag har varit i kontakt med dom redan, men dom kunde inte hjälpa oss
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.