Hej, vi skulle gärna vilja ha lite råd om vad som kan vara smart att ha i sin köksö. Det verkar vara otroligt populät att ha spishäll + diskhon där. Hur funkar det ni som har byggt? Matos mm? Alternativet är ju att bara ha en rejäl arbetsyta där. För- nackdelar?
 
1.Köksö med el vatten och avlopp:
*Skall du ha el eller vatten/avlopp till köksön måste du tänka ut ett sätt att förankra den till golvet.
* Du måste tänka ut hur el vatten och avlopp skall dras till köksön. Glöm inte att sätta eluttag även på köksön så att du kan koppla in mixern/brödrosten/radion/cappucinomasken...
* Du måste hyra in en elektriker för att fixa dit elen och antagligen en VVS kille för vatten och avlopp. Kostnaderna ökar.
*Du måste tänka ut vart i taket du skall placera köksfläkten så att den centreras ovanför hällen. Glöm inte att det skall finnas el draget till köksfläkten i taket.
Fläktmotorn måste överdimensioneras då oset inte spärras av en vägg på ena sidan som är fallet med vägghängda fläktar. Du måste ha stabila fästpunkter i taket för fläkten (reglar eller att du har betongvägg).

Du kan minimera eldragningen genom att köra med en gashäll/gaswok istället för elhäll.



2. Köksö utan nåtsomhelst
Snickras snabbt i hop av kökskåp och kan t.o.m sättas på hjul för enkel
förflyttning.

Alternativ 1 kan göras snyggt, fancy och hur dyrt som helst. Ökar dock värdet på villan/lägenheten.

Alternativ 2 är OK men inte speciellt mycket mera. Kanske är ett gediget arbetsbord ett bättre alternativ (typ franskt lantkök)?
 
I huset vi snart flyttar in i står det en härligt stor köksö, byggd av två stycken IKEA Värde bänkskåp, som ger drygt 2 kvadratmeter arbetsyta. Jag skulle aldrig vilja förstöra den med vatten eller en spis + fläkt, för det är verklig lyx att kunna unna sig en arbetsyta värd namnet. Samtidigt ger det förvaringsutrymme så att väggarna kan hållas fria och ger köket ett luftigt intryck.

Där, vid köksön. kommer hela familjen att kunna stå och laga mat tillsammans, utan att vara rädd för att de små skall komma för nära den varma spisen eller den varma ugnen. Att det sedan inte kostar särskilt mycket, utan man kan bygga om det efter några år utan att gråta över förslösade pengar, gör det ju inte det hela sämre.

Vad gäller värde på hus etc så tycket jag spontant att det är svårt att få betalt för lyxrenoveringar i köket som inte syns. Just sådana riktigt dyra åtgärder som att flytta och dra om vatten, avlopp, el och ventilation finns det ingen stor vilja att betala för, trots att det kan ha kostat hundratusentals kronor.
 
Vi har häll + ho i köksön och upplever inga problem med att matos sprider sig. Högskåpet bakom hällen leder upp oset till fläkten och det fungerar riktigt bra.

Villa Hallgren

Köksön står f.ö. löst på grundplattan. Granitskivan väger en hel del så det skall mycket till om ön skall röra på sig.

Vi är helnöjda med vår lösning.
 
Vi har valt att ha en stor köksö utan spis och diskho, alltså bara en stor arbetsyta. Vi funderade även på alternativet att ha spisen där men jag oerhört glad att vi inte valde den lösningen.

Köksön har blivit en naturlig samlingspunkt i köket både när vi har gäster och när vi är ensamma och jag tror inte det hade blivit så om vi hade haft spis där, dels för att det ofta blir flottigt och osigt runt spisen samt att man inte vill sitta med näsan i grytorna. Dessutom är det perfekt att servera maten där när man har gäster, samtidigt som man har möjlighet att ha grytorna på spisen utan att de är i vägen.

Jag förespråkar alltså helt klart en köksö med en rejäl arbetsyta och skåp undertill!
 
Hej, jag har också köksö utan spis, 4 st 80 breda ikeaskåp ger en arbetsyta på ca 2 kvadrat, väldigt trevligt. Och utdragslådor i alla skåp ger bra förvaring. det jag ångrar lite grann är att jag inte satte väggskåp (40 djupa på ena sidan för att få plats för benen. Dra fram el till köksön är också att rekommendera. Har Laminatskiva Ikea Mörk Valnöt och är nöjd med den.
 
Hemmakatten
Vi har en köksö som är 1 x 2,4 meter i vitt högtryckslaminat. I den har vi en rostfri ho, 32x40cm och en inbyggd/nedfälld köksmaskin. Vi har även eluttag på vardera kortsidan. På ena långsidan har vi 60 djupa skåp, på den andra har vi 40djupa skåp på 120cm, de övriga 120 cm är öppna in med plats för två barstolar. Köksön är perfekt, stå och hacka, baka, skära grönsaker, skölja av. men även plats att ställa bakplåtar, packa upp av alla matkassar, ställa fram buffémat. Vi är jättenöjda! Gasolhäll har vi i köksbänk mot vägg med överskåp. Fläkten fungerar mycket bättre om man har en vägg bakom än om den är frihängande. Men största anledningen var att vi inte ville ha en fläkt som hänger ned och tar bort en del av rymden i rummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.