Det är en tom låda där man matar in tele och då eventuell fiber, koax för TV.
I lådan monterar man då överspänningsskydd för tele etc.
I mätarskåpet sitter en potentialutjämninsskena, huvudjordskena dit alla inkommande system skall jordas samman, även inkommnade vatten, avlopp.
 
Vad är den för anslutningar som görs för vatten och avlopp, drar man helt enkelt en "vanlig kabel" från rören in i skåpet? Anledningen att jag frågar är att vi håller på att mura in skåpet i en lättbetongvägg och alla anslutningarna till mätarskåpet kommer ju in inifrån.

Vi har murat ett smalt schakt i väggen upp till botten av skåpet så då antar jag att man får borra sig in i schaktet från insidan för att "ansluta" vatten och avlopp?
 
Man ska dra en kabel, förslagsvis när det gäller en vanlig villa RK 6-10mm2, från huvudjordskenan till inkommande vatten samt avloppsrör och ansluta kabeln till densamma.
Avståndet skall vara kortast möjligt.
Lämpligt är att dra ett VP-rör från undersida mätarskåp till vattenrören.
Armeringen i grundplattan skall också anslutas till jordskenan i de fall där det är tillämpligt.
 
Bara en liten undran, vattenröret kan ju vara av koppar men avloppsrören har väl de senaste 30 åren varit av plast.

Prototypen
 
Nåväl.
Jag har läst på. Enligt SEK Handbok 413, Potentialutjämning i byggnader 2.5.1
Utifrån inkommande ledningar står det bla:

"Utifrån inkommande ledningar som kan föra in jordpotential eller annan potential i en byggnad skall anslutas till huvudpotentialutjämningssystem. Det gäller såväl
ledningar för el, tele, data etc. som metalliska rör för till exempel vatten, avlopp gas, och fjärrvärme skall kopplas till huvudjordskenan.
Om det finns ett lokalt jordtag skall dess jordtagsledare anslutas till huvudpotentialutjämninssystemet.
Även fundamentjordning ansluts til huvudjordningsskenan."


SS436 40 00. 413.1.2.1 kan man läsa lite till om man vill.
Där står att rörledningar av metall i byggnaden, byggnadsdelar av metall, armeringsjärn i betong osv. skall anslutas till huvudpotentialutjämningssystemet.

Summa summarum.
Är avloppet av plast som det säkert är ska det inte anslutas till jordskenan.
 
Detta betyder med största säkerhet att man får vagabonderande strömmar.

Prototypen
 
I mitt fall är inkommande vatten en plastslang och samtliga avloppsrör är också i plast. De invändiga vattenrör som drogs i grundplattan är också i plast. Betyder det att jag inte behöver ansluta vatten och avlopp till elskåpet (pot.utjämning)?

Prototypen, vad avsåg du med din senaste kommentar om att vagabonderande strömmar kommer att uppstå?
 
Vagabonderande strömmar är strömmar som tar en annan väg än den tänkta. En typisk anslutning till elleverantören har fyra ledare, tre faser och en gemensam jord/nolla, PEN, en sk TN-C anslutning. PEN-ledaren går till elleverantörens jordtag, exvis placerad vid transformatorn. I en ideal miljö så skall all ström som inte går via fasledarna gå via nollan till jordtaget. Men eftersom man vid potentialutjämning kopplar ihop en massa byggnadsdelar med jordledaren som också tjänstgör som nolla i leverantörens anslutning, så kommer en del av den ström som skulle tillbaka till jordtaget att smita iväg genom de byggnadsdelar som också (indirekt) fungerar som ett jordtag. Nu är jordinduktansen till elleverantörens jordtag vanligtvis mycket lägre än exempelvis armeringen i grundplattan men tillräckligt mycket ström kan passera fel väg för att oönskade magnetfält och andra otäcka fenomen kan uppstå. Enklaste sättet att minska de vagabonderande strömmarna är att separera jord och nolla (PEN -> PE+N) så nära elleverantörens jordtag som möjligt genom att använda femledarsystem (TN-S) i större utsträckning.

Att jorda en plastslang har ingen effekt.
 
pefo skrev:
Enklaste sättet att minska de vagabonderande strömmarna är att separera jord och nolla (PEN -> PE+N) så nära elleverantörens jordtag som möjligt genom att använda femledarsystem (TN-S) i större utsträckning.
Det förutsätter ett TN-S system, och det är inte alltid enkelt att byta ut alla kablar.

Man kan få mycket vagabonderande strömmar i byggnader som inte är potentialutjämnade också, då går det genom skyddsjorden till t.ex. vattenrör och platta ändå genom pumpar och annan utrustning.

Enklast i en befintlig anläggning är att använda en sugtransformator på den kabel där man har en diff.
I ett idealt system ska ju summan av alla strömmar vara noll, om den inte är noll inducerar sugtrafon en motriktad spänning i PEN-ledaren som sänker impedansen och därmed "suger" kabeln i sig den ström som gick en annan väg!

Jag har installerat ett par sådana och sänkt magnetfältet runt matarkabeln så att det kom långt under rekomenderade gränsvärden!
 
pefo skrev:
Att jorda en plastslang har ingen effekt.
"Där tvistar de lärda". Norrmännen har faktiskt inskrivet att plastslang skall jordas. De har visat sig att vissa plaster fungerar ledande.
 
Jag har för mig av vid något seminarium jag deltagit i om pot-utjämning sas det att inkommande plaströr skulle kopplas till jordskenan.
Man jag kan inte hitta något i föreskrifterna som säger så.
 
Det är vid nya anläggningar man pot-utjämnar fullt ut och nu för tiden drar man alltid in TNS.

Man ska vara försiktig att potutjämna en betongplatta vid utbyggnad av befintlig byggnad då den gamla delen har en platta med flytande potential och om man då kopplar den nya plattan till huvudjordpotential kan man få spänning mellan golven vid åsköverspänning etc.
 
Norrmän är för goa, jorda plaströr...om det nu finns vagabonderade strömmar i plaströr går de isf i det mer eller mindre salthaltiga vattnet inuti röret och då måste ju jordningen av röret ha kontakt med vattnet på insidan...jorda förslagsvis huvudkranen.
 
Man potentialutjämnar inte för att reducera vagabonderande strömmar utan bla. för att minimera risken för elchock i samband med åskslag eller kortslutning och då är det viktigt att man på något vis ser till att vattenledningssystemet i huset hålls på samma potential som utsatta delar på elektrisk utrustning osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.