Hej
Är på gång att bygga en inglasad uteplats på ca 40 m2 som även ska kläs in med öppningsbara glaspartier (ska gjuta plintar under midsommarhelgen....). Vi har inget behov av att uterummet ska vara vinterisolerat, men däremot vill jag att glaspartierna ska kännas stabila och gedigna. Det finns många leverantörer av inglasningar tillsammans med att de även olika varianter vilket gör det svårt att hitta rätt. :(

Så jag vänder mig till den samlade erfarenheten som finns hos forumsmedlemmarna med hopp om att få ta del av era synpunkter som ni har av olika leverantörer och deras kvalitet?
 
  • Uteplats alt3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske inte direkt relevant till frågan, men ett sånt stort och fint uterum-hade det inte varit gött å kunna utnyttja det som typ "sällskapsrum" på vintern också? Att isolera är väl egentligen småpengar att lägga till va?

Grymt impad av alla dessa snygga 3-D bilder som folk postar!!
 
Hejsan !
Min erfarenhet från mitt altanbygge är att bestäm höjden
på fönster/skjutdörrar först, kolla sedan vad som passar
och priser.
Har själv 210 höga och ville inte ha plast i foder eller karmar ,
det var inte så många kvar att välja på till rimliga priser.
Lycka till, det ser fint ut på ritningen.
 
Hej på er och tack för era svar.

Angående isolering eller ej så har du rätt att slutnotan blir nog inte så värst mycket större med isolering. Rätt eller fel resonerat så är tanken nu att huset med sina 210 kvm boyta +180 kvm biyta täcker våra behov och vi skulle troligtvis inte nyttja rummet på vintern.

Vi vill däremot att uterummet ska vara såpass "isolerat" tex med energiglas att imma och is på glasens insidor undviks. Vilka erfarenheter har ni av det?

Jag hade planerat att bygga så att öppningshöjden blir 2100 mm då det verkar kunna få plats med de flesta typer.

Har "ritat" huset med Googles 3D program Sketch Up (gratis versionen) och bara lagt ned någon helg för att få till tekniken. Rekommenderas då det är mycket användbart föra att se hur planer o ideér på förändringar blir.
 
Ser snyggt ut! Lite synpunkter/frågor, antar att måtten är ca 5x7meter (40m2)
Men jag tror öppningarna blir små (och många), som du redan ritat in får du ju två skjutpartier per öppning i dörrsektionerna vilket ger max 50% öppning. Skissade lite på din bild och tog bort ett par stolpar, detta ger två öppningar på långsidan med fyra skjutpartier = 75% öppning.
Behåller du ett fönster närmast huset får du max fyra meters spann, kanske 3,5 på långsidan vilket inte är omöjligt.
Har i vår byggt ett något mindre med 4 resp 3 meters spann. 4x6m (glas 4+3+3+4m)
Angående din fråga om glaspartier så valde jag Skånska Byggvarors Formata Excellentserie till mitt. Helt andra profiler än deras billigare partier, med hel glasruta, höjd 2m, 4mm härdat enkelglas med energibeläggning. Hade väl inga vinterambitioner (då måste man ha ramar med bruten köldbrygga vilket blir betydligt dyrare) men isolerade dessutom tak och golv med 100mm cellplast för lite bättre värmekomfort.
 
  • Uteplats_alt4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Image1.jpg
Du har helt rätt - det ser bättre ut och är mer praktiskt med färre stolpar och längre sammanhängande glaspartier. Så som du föreslår var min ursprungliga tanke tillsammans med andra varianter med burspråksutförande mm för att få det "godkänt" av konstruktören. På grund av uteplatsens mått (10 *4m) skulle det ge spännvidder på 5 m och därmed skulle ett fåtal stolpar få hantera mkt stora belastningar (snölast=250 kg/m2 takyta) tillsammans med problemen med nedböjningar över glasparrtiena. Det hör även till saken att vi vill bygga med egensågat virke i så stor utsträckning som möjligt vilket skulle ge mkt rejäla dim för att hantera laster/nedböjningar.
En kompromiss som vi ev kommer att göra är att sätta in vikdörrar som ger så stora öppningar som möjligt . Ett problem är att de som jag funnit finns bara för vinterisolerade uterum och därmed blir onödigt dyra. Skånska byggvaror har några vikdörrpartier som ligger hyfsat bra till i pris men skulle innebära att vikdörrarna (trä) och fönstren (aluminium) blir olika. Vet ej om det nu skulle göra något?
Finns det ngn med erfarenhet av Skånskas eller andra vikdörrar?
 
Inte för att jag vill tjata på dej men du skrev ju i svaret på mitt
förr inlägg att du tänkte ha 210 cm höga fönster !!??
Skbv:s vikdörrar är ju 199 cm vad jag kan se !!!
Det var därför jag valde bort dom.
Har en jobbakompis som köpte skbv:s vikdörrar och han
är helnöjd, fick väldigt fin service där.
 
Om vi inte hinner välja glasparti innan stommen reses kommer vi att lägga u.k. balken över glaspartiet på min 2100 mm för att vara flexibel. Men om vi hinner reda ut vika glaspartier vi ska ha innan vi kommer så långt med bygget (viket jag hoppas) underlättar det en del...:rolleyes:

Skb:s vikdörr är som du säger "bara" 199 cm och i många val får man kompromissa - en viktig del pga pelardelningen är att de ger mkt öppning när man vill ha dom öppna. I och med att vi även kommer att ha glas ovanför dörrarna på långsidan så kompenserar det en del - själv har vi en bra bit kvar upp till 199 cm så det borde funka:).

Intressant att din jobbarkompis var nöjd med dörrarna och servicen. Har de bara vikdörrar eller har de även kombinerat vikdörrarna med skjutbara fönsterpartier oxå? Skulle var intressant att se en sådan kombination.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.