S steve5432 skrev:
Tänk om vi andra som jobbar med försäljning av tjänst hade betett oss så.
/S
Men i det här läget är det "brist" på resurser och inte på jobb så varför ska man lägga ner en tid på okända nya kunder om orderboken redan är full? Man får ju inte mer tid att fakturera genom att offerera fler och om man skulle begära att fakturera för tiden det tog att offerera så skulle man få kritik för det.

Jag har skrivit det förut här på forumet att man som kund behöver sälja in sig. Relationen kund-leverantör är mycket viktigare när det är brist och är man ny kund behöver man förstå hur man visar sig vara attraktiv. Exempelvis att vara flexibel när saker ska göras, vara öppen med förslag på lösningar etc.
 
  • Gilla
Berntpeter
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Om det är standarddörr (lagersortiment) och ingen speciell utformning,, standard vit, samt helglasad med båge storlek t.ex. 10*20 utan alu-beklädnad och U=1,1 tycker jag priset är lite högt om det bara är träutsida utan beklädnad. Men återkom gärna med vilka dörrar det är, just nu gissar vi ganska friskt i tråden utan att veta vilka dörrar som avses.
Som jag skrev i första posten så är det ERA fönster, 9x21, treglas, u=1,1. Vi har träfasad, det är vitmålat trä på insidan av dörrarna och vitlackad alu på utsidan. Två av dörrarna kan bytas utifrån, dvs ingen påverkan på insidan medan den tredje (som är vid en fransk balkong på övervåningen) måste bytas inifrån och därmed måste nya lister/smyg göras där. På dörrarna på nedervåningen har vi tagit handtag på både in och utsida och lås med nyckel. Är det någon mer info som behövs?
 
Kanske lite högt i dörrpris men hamnar nog inom ramen för normalt om det inte tillkommer annat material, dvs list/smygar/etc ingår i dörrpriset.
Att det blir många frågor beror på att det finns många olika dörrutföranden och mera eller mindre omfattande arbete, vilket utan bilder och exakt specar på dörr gör det lite svävande vad som är rimligt.
 
TRJBerg
A anis16 skrev:
Men i det här läget är det "brist" på resurser och inte på jobb så varför ska man lägga ner en tid på okända nya kunder om orderboken redan är full? Man får ju inte mer tid att fakturera genom att offerera fler och om man skulle begära att fakturera för tiden det tog att offerera så skulle man få kritik för det.

Jag har skrivit det förut här på forumet att man som kund behöver sälja in sig. Relationen kund-leverantör är mycket viktigare när det är brist och är man ny kund behöver man förstå hur man visar sig vara attraktiv. Exempelvis att vara flexibel när saker ska göras, vara öppen med förslag på lösningar etc.
På vad sätt har ditt inlägg för relevans för steve5432s inlägg??
 
Mats-S
P Pin skrev:
Bortforsling onödigt då jag sålde de gamla risiga dörrarna på blocket för någon hundring styck.
Kör alltid samma taktik, varför ödsla tid på bortforsling när det finns dom som vill ha mina gamla saker. Och är det ingen som vill köpa så går dom garanterat att ge bort med en gratisannons på Facebook Marketplace, där efterfrågas ALLT :)
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
madsfrollasen madsfrollasen skrev:
Som jag skrev i första posten så är det ERA fönster, 9x21, treglas, u=1,1. Vi har träfasad, det är vitmålat trä på insidan av dörrarna och vitlackad alu på utsidan. Två av dörrarna kan bytas utifrån, dvs ingen påverkan på insidan medan den tredje (som är vid en fransk balkong på övervåningen) måste bytas inifrån och därmed måste nya lister/smyg göras där. På dörrarna på nedervåningen har vi tagit handtag på både in och utsida och lås med nyckel. Är det någon mer info som behövs?
Som jag föreslog tidigare: köp in fönster själv om du vill komma ner i pris. Då slipper du deras onödiga påslag samt kan välja allt ifrån de billigaste fönstren som finns på marknaden till de mest exklusiva. Valet är ditt
 
Garagebyggare Garagebyggare skrev:
Som jag föreslog tidigare: köp in fönster själv om du vill komma ner i pris. Då slipper du deras onödiga påslag samt kan välja allt ifrån de billigaste fönstren som finns på marknaden till de mest exklusiva. Valet är ditt
Det betyder även att du inte får snickarns rabbat från bygghandeln och blir det fel mått, hängning eller liknande så blir det ännu dyrare.
 
  • Haha
  • Gilla
Qjanto och 1 till
  • Laddar…
S steve5432 skrev:
Finns nog olika grader av osanning. Jag har en vattenutkastare som läcker och har kärvat. Ringde 6 st olika rörmokarefirmor, 5 av dem svarade inte i telefon trots att jag höll på en hel förmiddag. Kontaktformulär har jag gett upp för länge sen, oftast noll och ingen respons där. Sjätte firman svarade, första kommentaren var "har du kollat med nån annan, har jäkligt mycket att göra". Jag sa att du är den enda somvarade, okej sa han skicka sms så återkommer jag på fredag. Ingen ringde på fredag. SKickade mail på måndag, då svarade han på kvällen och sa att han hade ringt på fredag men jag inte svarade (hade telefonen i fickan hela tiden, då jag trodde han skulle ringa), fel nummer hävdade han. Det är omöjligt då jag skickade sms till honom.

Är inne på år tre med att få fatt i en snickarfirma som kan göra en vanligt utbyggnad på plintgrund. Har kontaktat 14 firmor via mail (då det är svårt att beskriva hur vi vill ha det genom telefon), de flesta svarar inte ens, en skickade offert men ville inte stå vid den när vi bestämde oss, och jakten går vidare. Man kan bli hur trött som helst. Tänk om vi andra som jobbar med försäljning av tjänst hade betett oss så.

/S
Bara för att du har dålig erfarenhet så är det ju inte så för alla.
Jag har många kollegor i branschen som nästan bara tar små jobb, dom flesta jobben utförs under en dag.
Så att säga att snickare eller folk inom byggbranschen inte tar små jobb är fel.
Tyvärr speglar detta forum byggbranschens helt fel.
 
TRJBerg
T twoody skrev:
Bara för att du har dålig erfarenhet så är det ju inte så för alla.
Jag har många kollegor i branschen som nästan bara tar små jobb, dom flesta jobben utförs under en dag.
Så att säga att snickare eller folk inom byggbranschen inte tar små jobb är fel.
Tyvärr speglar detta forum byggbranschens helt fel.
Anser du att han ljuger eller pratar du bara skit?
 
L Leftyyy skrev:
Det betyder även att du inte får snickarns rabbat från bygghandeln och blir det fel mått, hängning eller liknande så blir det ännu dyrare.
Har aldrig fått del av någon snickares rabatt.... bara snickaren som vinner på det.
När de handlar från ahlsells och erbjuder mig 15% från ahlsells listpris så innebär det fortfarande att jag betalar minst det dubbla mot vad det kostar på bauhaus...
 
  • Haha
Leftyyy
  • Laddar…
L Leftyyy skrev:
Det betyder även att du inte får snickarns rabbat från bygghandeln och blir det fel mått, hängning eller liknande så blir det ännu dyrare.
sist jag skulle köpa via snickaren, som är en nära vän, så vi kör netto +5% med varandra. Så Var hans inköp till vår nya våning totalt nästan 90K, jag köpt exakt samma fönster på Bygg lagret för 63K. Så rabatten hade inte riktigt hjälpt. Jag gav honom 5% på mitt inköp som plåster då han behövde hantera dom i bygget. Båda rätt nöjda:).

Min erfarenhet är att de flesta som jobbar mot proffsmarknaden har mycket höga priser. Om du inte är ett jättebolag som bravida. Är själv kund till Ahlsell. Vi uppskattar logistiken och betalar medvetet ett överpris. Men när jag skall ha privat, och inte behöver värdesätta min egen tid fullt, så handlar jag på nätet. Undantag finns, men oftast är det bättre priser som privatperson. men det förutsätter ju lite nedlagd tid.
 
  • Gilla
Garagebyggare
  • Laddar…
Svårt att hitta priser på ERA. Men om man jämför med tex SP som är ett Svenskt erkänt fabrikat, så kostar en trädörr ca 10K på nätet, Det är sannolikt så nära inköp man kommer. Lås och plåt tillkommer. Hantverkaren måste ju ha lite vinst på materialet om han skall hantera det. Så även om 41K är i överkant, så får man nog säga att det är rimligt. Skulle du beställa hem SP själv, så kanske det hade slutat med knappt 35000:- med frakt, lås mm.

Jag sällar mig nog dock till de som kanske känner att arbetskostanden är på gränsen. 12000 efter ROT är ju egentligen ca 17000:- Dra bort 1500-2000:- för bilkostnad, och arbete/kostanden för bortforsling etc, så återstår ca 15000:- för arbete. Snittkostnaden är väl 600.-/h dvs 25h.

Detta borde rimligen vara ett 1 dags jobb för 2 pers. Min syn på det utan att sett arbetsplatsen är att en rimlig arbetskostnad skulle vara efter ROT inkl bil runt 7500:- , om de lämnar kvar de gamla fönstren, och runt 8500 - 9000:- om de skall göra bortforsling som de ju angett.

Ovan är ju dock en hypotes om att allt är enkelt lättillgängligt och friktionsfritt. Som de flesta förstår så är ett fastpris en försäkring mot detta, och den har ett pris. Här talar vi om en diff på runt 3-4000:- vilket utgör max en halvdag för 2 snickare. Det måste ju ses som högst rimligt att ta höjd för.

Så min ovetenskapliga slutsats, inte som snickare, men som beställare av både fönster och altandörrar vid 3 olika tillfällen det senaste decenniet, säger att offerten är mycket rimlig men inte billig heller. För att komma ner i pris, så kan man gå över på löpande. Men det finns ju en viss risk att det blir dyrare. På ett så litet jobb tror jag dock det skall till mycket.
Hade jag varit snickare så hade jag dock krävt minst en heldagsdebitering för 2 man, även om det skulle gå att göra något snabbare. Så under 16h debitering är osannolikt, om snickaren är förnuftig.

I övrigt så kan man bara påverka materialval. Du kan absolut spara ett par 1000:- om du köper själv. men var i så fall överens med snickaren om det innan. Annars kanske du behöver hitta en annan hantverkare.
Om du inte tänker gå över på någon billig PVC dörr etc..
 
  • Gilla
Leftyyy
  • Laddar…
Låter billigare än vad jag fick för offert igår, drygt 14000 för att byta en balkongpardörr i BRF, exkl själva dörren...
Men visst, kanske snickare har drabbats av extremt hög inflation nu?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.