Hej,

Skall dra en kabel vid kantsten till utelampa. Det skall asfalteras över kabeln.
Tänkte en N1XV direkt i mark? Eller tål den inte värmen från asfalten?
Alternativt en fördragen 3 ledare i flexrör som tål 750N. Kan man lägga den i asfalt?

Andra alternativ?

Tackar
 
Bara en spontan tanke: Är det inte bättre att lägga kabeln i rör än direkt i marken? Om det någon gång i framtiden skulle uppstå ett behov om att komplettera eller dra om kabeln så är det ju väldigt trist att bryta upp asfalten för det?

Så mycket dyrare kan det ju inte vara med en gulslang också.

Edit: Nu är jag ju inte elektriker så jag kanske har fel men flexslang används väl inomhus? Eller det kanske finns någon som är tillåten att lägga i mark.

Jag har totalt tre matning ut från huset till tre olika byggnader på tomten och i samtliga fall har jag valt gulslang med kabel i (N1XV). Har inte kostat särskilt mycket mer att lägga kabeln i röret jämfört med att lägga den direkt i mark.
 
Lägg 50mm gulslang under (minst) dom hårdgjorda ytorna och dra i en N1XV. Som tidigare skrivits INGEN flexslang ute i marken, varken flexslangen eller "trådarna" i den är godkänd (eller lämplig) för markförläggning.
Ps
"Fördyringen" för att göra det hela rätt torde vara försumbar i sammanhanget.
 
E elmont skrev:
Lägg 50mm gulslang under (minst) dom hårdgjorda ytorna och dra i en N1XV. Som tidigare skrivits INGEN flexslang ute i marken, varken flexslangen eller "trådarna" i den är godkänd (eller lämplig) för markförläggning.
Ps
"Fördyringen" för att göra det hela rätt torde vara försumbar i sammanhanget.
Tackar för svar från båda.
Den där gula är ju 50mm i diameter och jag skall dra den under kantsten av granit. Känns lite onödigt att ha så stor skyddsslang för 16 mm kabel?

Har inte riktigt med plats för 50mm slang vid sidan av kantstenen. Finns det inte 20 mm gul skyddslang?
 
Slangen behöver du bara under dom hårdgjorda ytorna, nej det finns inte smalare "gulslang" och det ska vara rymligt så att kabeln kan glida undan den dag någon sätter en spade i slangen. Och kan du verkligen inte dra slangen lite djupare? Kabeln bör ju oavsett ligga minst på en 2-3 dm djup
 
K Kiario skrev:
Tackar för svar från båda.
Den där gula är ju 50mm i diameter och jag skall dra den under kantsten av granit. Känns lite onödigt att ha så stor skyddsslang för 16 mm kabel?

Har inte riktigt med plats för 50mm slang vid sidan av kantstenen. Finns det inte 20 mm gul skyddslang?
Formellt lite fel men i ditt fall praktiskt mycket bra med rejäl skyddsverkan och fysiska mått som du vill ha är att du använder PEM 20 eller 25 dvs plastslang/rör för vattenledning att dra din kabel i.
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Formellt lite fel men i ditt fall praktiskt mycket bra med rejäl skyddsverkan och fysiska mått som du vill ha är att du använder PEM 20 eller 25 dvs plastslang/rör för vattenledning att dra din kabel i.
Tackar för tipset skall kolla.
 
E elmont skrev:
Slangen behöver du bara under dom hårdgjorda ytorna, nej det finns inte smalare "gulslang" och det ska vara rymligt så att kabeln kan glida undan den dag någon sätter en spade i slangen. Och kan du verkligen inte dra slangen lite djupare? Kabeln bör ju oavsett ligga minst på en 2-3 dm djup
Tack för info. skall kolla om jag kan gräva ned den lite mer. Blir dock lite bökigt att göra 50mm hål för dragning under gången på uppfarten.
 
K Kiario skrev:
Tack för info. skall kolla om jag kan gräva ned den lite mer. Blir dock lite bökigt att göra 50mm hål för dragning under gången på uppfarten.
Hur hade du tänkt göra med djupet generellt? Du får ju tänka på att kabeln ändå ska ned en bit i marken.
 
M Maledictus skrev:
Hur hade du tänkt göra med djupet generellt? Du får ju tänka på att kabeln ändå ska ned en bit i marken.
den kommer ligga runt 20 cm til 40 cm. Tipset om PEM slang blir skitbra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.