I sommarstugan finns en äldre trekammarbrunn där väggarna mellan kammarna har multnat sönder under åren då de varit tillverkade av trä. Brunnen i övrigt är dock i bra skick, så jag funderar på möjligheten att renovera den med nya skiljeväggar.

Min tanke är att man tar bort de befintliga delarna (som nu mest ligger i en hög i botten), snickrar ihop nya skiljeväggar och sänker ner dessa i brunnen (modellerade efter svensk standards referensavskiljare).

Vad tror ni som kan avloppsbrunnar om det?
 
Har ni bara en 3-kammarbrunn ? (ingen bädd) så är den ju inte ett godkänt avlopp idag..
 
Efter tredje kammaren går vattnet ut till en fördelningsbrunn som sedan sprider vattnet i en infiltrationsbädd.
 
kan inte vara något problem. sätter du i nya väggar fungerar den ju som det gjorde innan. :)
 
yjs skrev:
kan inte vara något problem. sätter du i nya väggar fungerar den ju som det gjorde innan. :)
Jo, jag tycker det jag också. Ska titta närmare på det nästa gång jag är i stugan.

En fråga från en trekammarbrunn-novis dock: vi är mestadels i stugan på sommaren, och när jag tittade in i brunnen för två veckor sedan så var den helt uttorkad. Ska man "sätta igång" brunnen genom att fylla upp den med vatten? Jag är rädd annars att mycket av flytslammet rinner över i andra kammaren när första kammaren stiger.
 
I anvisningarna till min trekammarbrunn stod det att den skulle fyllas med vatten det första man gjorde. Förmodligen gäller det i ditt fall också.
 
Min trekammarbrunn består av två brunnar byggda med brunnsringar. I den andra brunnen sitter en mellanvägg. Den var byggd av bräder men spikarna rostade av och alltihopa föll ihop som ett plockepinn. Jag tillverkade sargar av tryckimpregnerat och fäste en vanlig takplåt i sargen när jag reparerade vår trekammarbrunn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.