Vi håller på och ska gjuta plintar i lerjord som ligger på berghäll som lutar ca 20 grader. Lerans djup går från bara någon decimeter till 2 meter där det är som djupast. Jag har tänkt mig att jordborra ned till berget, borra i ett armeringsjärn i berget och därefter gjuta plint ovanpå.

Där leran är grund är det rätt enkelt att bara gräva ur och rensa berget så man kan gjuta ordentligt men det kommer bli jäkligt svårt att få berget helt rent när man borrat sig ned där leran är djup. Det kommer även bli lurigt att komma åt och borra fast armeringsjärnen i hål djuparen än 40 cm.

Det har inte varit några glidningstendenser på lerjorden hittills. På en befintlig altan har dock två plintar satt sig. Dessa var gjutna på fot ovanpå lerjorden och det har blivit en rännil där det runnit mycket vatten som eroderat jorden under plintarna.

Att gräva bort all jord är inte görbart.

Så;

* Är det viktigt att plinten gjuts direkt mot berget eller kan det duga att slänga i makadam i botten?
* Är det ett måste att få ned armeringsjärnet i berget på alla plintar?
* Bör man lägga på markduk för att förhindra erosion?
 
Karl_Pedal Karl_Pedal skrev:
Vi håller på och ska gjuta plintar i lerjord som ligger på berghäll som lutar ca 20 grader. Lerans djup går från bara någon decimeter till 2 meter där det är som djupast. Jag har tänkt mig att jordborra ned till berget, borra i ett armeringsjärn i berget och därefter gjuta plint ovanpå.

Där leran är grund är det rätt enkelt att bara gräva ur och rensa berget så man kan gjuta ordentligt men det kommer bli jäkligt svårt att få berget helt rent när man borrat sig ned där leran är djup. Det kommer även bli lurigt att komma åt och borra fast armeringsjärnen i hål djuparen än 40 cm.

Det har inte varit några glidningstendenser på lerjorden hittills. På en befintlig altan har dock två plintar satt sig. Dessa var gjutna på fot ovanpå lerjorden och det har blivit en rännil där det runnit mycket vatten som eroderat jorden under plintarna.

Att gräva bort all jord är inte görbart.

Så;

* Är det viktigt att plinten gjuts direkt mot berget eller kan det duga att slänga i makadam i botten?
* Är det ett måste att få ned armeringsjärnet i berget på alla plintar?
* Bör man lägga på markduk för att förhindra erosion?

Hej! Jag undrar bara om du löst detta? Hur gick det? Vi sitter i en väldigt liknande situation och försöker också reda ut om det skulle gå att gjuta plintar i ungefär samma terräng.

/ Hannes
 
Har ni kompakt lerjord förstår jag inte varför det ska slängas makadam i botten? Då kommer det ju ansamlas vatten där som i sin tur kan frysa på vintern och pressa upp plinten.

Jag hade kompakt lerjord och djupet ner till berg varierade från 20-30 cm ner till 130-150 cm.

I de grunda hålen så borrade jag i berget och körde fast armeringsjärn med ankarmassa. Jag rengjorde hålet så gott det gick med tryckluft och en grovdamsugare.

I de djupare hålen så slog jag ner ett armeringsjärnen så djupt jag kunde och det andra bockade jag till ett L. Därefter ställde jag dit pappröret. Jag hällde i ganska mycket för att sedan dra upp röret 20-30 cm så att betongen där nere rann ut och bildade en klump. Slutligen drog jag ner jord runt röret och fyllde sedan upp med betong.

Jag sparade 20 cm i varje rör och gjorde en sista gjutning bör jag hade vägt in stolpskorna.

Edit: Jula har långa relativt billiga borrar för sten/betong.

Jag gjorde totalt 50-60 plintar.
 
N Nwanga skrev:
Hej! Jag undrar bara om du löst detta? Hur gick det? Vi sitter i en väldigt liknande situation och försöker också reda ut om det skulle gå att gjuta plintar i ungefär samma terräng.

/ Hannes
Jordmånen visade sig skifta från lera till sandjord så till slut grävde vi fram hällen och gjöt innan vi lade tillbaka material

ApuH7D3il4TgtEBjJmaTPB0p3Zq2aSkqRT08SV5Xn6oskVET7-z96IsOZ0z_AL5FZqGT1x0QPMDeC9ZlYC009Ye_2rGh0Cls0AjuJ2FSEe3qr-FaQsOnSaFd_E167pgKEVyBOiggVhL7Lko6e-MTp37AJ_G1m_a3JDcCepNI8jcUQZm1_N7-s1lE0GKNecuJSZeiHRXacXPgTJ4yq3487hyx8HSJwksS68j0-tXhRZkVyC3jZiFUhEKacQ19X6VG2yKOoi3RfwbsDEbMp4utAJpGnUpuaVzTPvXlRK4I1LbaRCRfgYlbrF58MGzUF1V-MJJyq02GokeutnjmOFeAAzGQqGnc-HQ--njH8Kxo_V_p12kJTrIgSPGAsI3TcEXGYkEdiIuReuAIXawuzcrDOOx4tbezoCV1wFU9MsSl5H8p63hLCvASjqfQ-i0Hy2sxV8X7lhX1XMvbO9HU484h4Mz1ZsnTrYxIxqskFncM1JPfqhjqzkzwjFzw4dYyqV-lq3b0OI-i7y5a6bIvcF6tPJX-4jMhWqFPhznXdbKJuTIS9UC5K0nQpjH_aCDJehuhGmhlI4n2heYy0Bsx4TJ5ekz3SNPCO-T0Iy5QSBEnIOWncUUydOzY4hE-g5YY6pNKAvTAWO3_6tYLQflm-HvMEL0iAUCsDrCfCqY3aTuI-Ch_K8gEB72MXJ9Fn8jEExPRNsiojnQX5dt1K8z12JBEnWWmMQGiTIoj9LBpfRAID4qfDF-dP1hshal9qWGp=w1292-h969-no
 
  • Gilla
Nwanga och 2 till
  • Laddar…
Snyggt, jävligt bra underarbete. Det är a och o!

vad skulle du bygga, ett hus va?
 
  • Gilla
Karl_Pedal
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Snyggt, jävligt bra underarbete. Det är a och o!

vad skulle du bygga, ett hus va?
Haha, nej en läktartrapp
 
Snyggt! Kommer stå kvar till nästa istid
 
  • Gilla
Karl_Pedal
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.