Har en god vän som efter avslutad budgivning där han först ”vunnit” budgivningen (över utgångspriset) och sedan gått med på säljarens begäran att höja sitt bud med ytterligare 100.000:- fick beskedet att säljaren accepterat priset. Kontraktsskrivning skulle ske på kvällen samma dag. Mäklaren ringer senare under dagen och säger att det ”blir lite körigt” med kontraktsskrivning samma kväll och bokar en kontraktsskrivning nästa dag. Han ringer sedan nästa morgon och informerar om att objektet tyvärr är sålt - han har fått ett dolt bud, informerat säljaren, ordnat visning och kontraktsskrivning med den nya köparen under gårdagskvällen, allt detta utan att informera den ursprunglige köparen.
Är detta god mäklarsed? Slutpriset hamnade dessutom endast 65.000:- över den ursprunglige köparens slutbud, ett bud som han inte fick chans att bättra på. Funkar det så här idag?
 
  • Gilla
Coccodrillo62
  • Laddar…
engs
C Coccodrillo62 skrev:
och sedan gått med på säljarens begäran att höja sitt bud med ytterligare 100.000:- fick beskedet att säljaren accepterat priset.
Undrar om detta också berodde på ett dolt bud?
Dvs säljaren kunde inte säga att han fått det dolda budet men på nått sätt framfört det ändå.

Kanske köparen som lagt dolt bud var lite sne på att det blev budhöjning ändå i sådana fall, och sa nått om att om din kompis ändå höjde så var de ute ur leken, så säljaren vågade inte chansa och riskera förlora båda köparna.
 
Redigerat:
Som säljare kan man ju knappast vara bunden av ngt tystnadslöfte. Får man ett dolt slutbud, så är det väl rätt självklart att man testar det på den tidigare ledaren i budgivningen. Om den budgivaren inte matchar budet så lär väl knappast den dolde budgivaren backa från sitt bud.
 
  • Gilla
Fartland och 2 till
  • Laddar…
Säljaren får göra som den vill och vi vet inte hur säljaren tänkte här och som intresserad köpare får man sällan veta. Det kan finnas något som gjorde att säljaren valde just den köparen som det blev affär med. Det kan också vara den hektiska marknad som vi nu har i vissa delar av landet där man måste slå till snabbt både som köpare och säljare. Som säljare finns alltid en risk att intresserade hoppar av och då kan man välja att slå till snabbt med någon som är tillförlitlig.
 
Fairlane
Det är nog vanligt att mäklaren får skit i sådana här situationer. När jag köpte nuvarande hus höll jag på att råka ut för samma sak. Mäklaren var tydlig mot den som ville lägga det dolda budet att hon inte ville arbeta med dolda bud, men budgivaren stod på sig. Så måste mäklaren föra fram budet. Säljaren svarade att de ville ha budgivning på lika villkor och bad budgivaren lägga det öppet annars ignorerade de budet. Budgivaren la inget mer bud och jag fick köpa till mitt högsta, som var 100' under det dolda budet.
 
  • Gilla
Fartland
  • Laddar…
C Coccodrillo62 skrev:
Har en god vän som efter avslutad budgivning där han först ”vunnit” budgivningen (över utgångspriset) och sedan gått med på säljarens begäran att höja sitt bud med ytterligare 100.000:- fick beskedet att säljaren accepterat priset..
Så man vinner budgivning, men sen måste lägga till 100.000:-? Skojerier. Tur din vän slapp den säljaren.
 
  • Gilla
saltis99 och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det är nog vanligt att mäklaren får skit i sådana här situationer. När jag köpte nuvarande hus höll jag på att råka ut för samma sak. Mäklaren var tydlig mot den som ville lägga det dolda budet att hon inte ville arbeta med dolda bud, men budgivaren stod på sig. Så måste mäklaren föra fram budet. Säljaren svarade att de ville ha budgivning på lika villkor och bad budgivaren lägga det öppet annars ignorerade de budet. Budgivaren la inget mer bud och jag fick köpa till mitt högsta, som var 100' under det dolda budet.
Så, att lägga ett dolt bud är helt enkelt ett enkelt sätt att ”kapa” en bostadsförsäljning, förutsatt att mäklare och säljare, som i det här fallet, spelar med?
 
Fairlane
C Coccodrillo62 skrev:
Så, att lägga ett dolt bud är helt enkelt ett enkelt sätt att ”kapa” en bostadsförsäljning, förutsatt att mäklare och säljare, som i det här fallet, spelar med?
Ja, det kan man väl säga.
Jag tror egentligen inte mäklaren kan göra så mycket. Budet måste framföras till säljaren, men om det avslöjas för någon annan blir det ogiltigt, så det enda mäklaren kan göra är att framföra det till säljaren och möjligen säga vad man tycker om det. Sen hamnar beslutet på säljaren. Om säljaren accepterar det dolda budet så är det inte mycket mer att göra åt saken. Klart det kan locka säljaren. Oddsen att de skulle prat upp er kamrats bud ytterligare, när de redan lyckats prata upp det 100' känns låg.

För mäklaren är det nog inget roligt läge för det är mäklaren som kommer få det dåliga ryktet av att arbeta med dolda bud. Säljaren skiter nog fullständigt i det.
 
  • Gilla
Coccodrillo62 och 3 till
  • Laddar…
Tack för alla svar, synpunkter och input! Onekligen en ny dimension i bostadsletandet - men kompisen blir inte gladare för det…
 
Tycker det låter lite konstigt att säga "spelar med". Det är ett bud från någon som vill köpa med ett visst villkor. Vill ägaren (alltså säljaren) acceptera budet så gör denne det. Annars inte. Men om det inte är väsentligt över tidigare bud förstår jag inte varför man som säljare accepterar just det budet.
 
Säljare och mäklare annonserar ju i princip alltid att det är visning och öppen budgivning. Sedan verkar vissa mäklare ändå sälja utanför det upplägget i majoriteten av fallen. Jag tycker att man ska hålla sig till det uppläget man har gått ut med.
 
  • Gilla
Coccodrillo62
  • Laddar…
C
Bisarraste jag varit med om är ett objekt som såldes kl. 10 på kvällen dagen före visning.
Missade detta och åkte 10 mil enkel resa. När vi kommer fram står en rosa Rolls Royce och en Land Rover parkerade utanför huset och en gubbe i keps och ryttarväst kliver fram och kör bort oss. Annonsen var spårlöst borta från Internet och mäklaren hade stängt sin telefon (söndag). Nästan så man trodde man hade drömt alltsammans. :lying:

Sen dess har jag varit noga att ringa och anmäla mig även till öppen visning. :rofl:
 
  • Wow
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi höll på att gå miste om vår lägenhet pga dolt bud.
Den andra budgivaren hade lagt ett dolt bud tidigt, men tyckte att det var orättvist när vi ville lägga ett dolt bud senare.
Jag sa till mäklaren att säljaren får antingen acceptera att alla budgivare kan lägga dolda bud eller inga alls. Om vi inte fick lägga ett dold bud så meddelade vi att vi drog oss ur budgivningen.
Säljaren återkopplade, förstod vår sits och accepterade vårt sista bud.

Den andra budgivaren fick inte veta av mäklaren att säljaren hade accepterat vårt bud förrän efter kontraktskrivningen.
 
Här är det säljarna som är amatörer i min mening.

När vi sålde för ett par år sedan så var det budgivning med fyra budgivare. När det började att sakta in lite i budgivningen så la en av budgivarna dolt bud (ca 3% höjning mot då högsta budet) och ville att vi accepterade och stängde affären.

Vi kände att med tanke på att det fanns minst en spekulant till som var intresserad att ge dom chansen att vara med, och accepterade inte dolt bud utan bad dom att lägga ett öppet bud.

Budgivningen fortsatte och vi fick in ytterligare runt 5% till i värde.

Varken vi eller mäklaren hade gjort något fult genom att acceptera det dolda budet och stänga affären, men jag tror att man som säljare är oklok i att acceptera dolda bud om det finns andra budgivare.
 
  • Gilla
LaLa_84 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.