Innan jag köpte huset fanns det en värmepump som hade en in och en utkanal på taket. Numera har vi en frånluftsvärmepump som bara har En utkanal. Problemet är att jag inte vet vilken av de som används. Utan att bryta upp taket är det svårt att följa vilken som går var. Jag hade behövt veta om den ena kan tas bort för att placera solceller där.

Finns det något bra tips hur jag kan se vilken som används? Jag gissar att en rökpenna inte producerar tillräckligt med rök för att synas (om den ens kommer igenom värmepumpen). Jag försökte mäta utblåset på kanalerna med en IR mätare, men fick inga klara besked.

Om jag kan undvika så skippar jag gärna att behöva klättra upp på taket.

Nån som har några smarta tips?
 
Rök borde funka. Men enklast är väl att klättra upp och känna vart det blåser?
 
useless useless skrev:
Rök borde funka. Men enklast är väl att klättra upp och känna vart det blåser?
Har funderat på en rökpenna, men känns som de producerar så pass lite rök att det inte hade varit synligt när det väl kom ut.

Hade gärna undvikit att gå upp på taket, det går så klart. Men saknar en takstege där.
 
Eller så kan du vänta tills det blir snö nästa vinter någon gång. Om man då stänger av kompressorn och bara kör på elpatronen kommer snön att smälta runt den takhuv där avluften kommer ut och det syns mycket väl.
 
J Josth skrev:
Eller så kan du vänta tills det blir snö nästa vinter någon gång. Om man då stänger av kompressorn och bara kör på elpatronen kommer snön att smälta runt den takhuv där avluften kommer ut och det syns mycket väl.
Smart idé. Problemet är att detta är i Södra skåne. Så jag kan behöva vänta allt mellan 1 och 10 år :)
 
Tålamod är en dygd...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.