O
Överväger att odla persikoträd i kruka. Beskrivs enligt leverantören att den ska övervintra frostfritt och ljust. Samtidigt skriver de att friland går bra i skyddat läge i zon 1-3 (-15). Hur ska man tolka den lite motsägelsefulla infon?
Jag har två alternativ:
1) inglasat uterum. Oisolerat, blir minusgrader. Men förstås bättre klimat än ute.
2) garage som håller frostfritt, men väldigt mörkt.

vilket alternativ vore bäst givet beskrivningen från leverantören?
 
Här i Skåne odlar vi persikor utomhus. Det som oftast är problem är att de blommar innan insekterna har vaknat och att man då kan få hjälpa till med pollinering. Vissa vårar fryser blommorna bort och då blir det ingen frukt.

Linköping har relativt bra klimat. (I Norrköping växer det persikor utomhus men Linköping har nog lite hårdare klimat.)

I ett uterum skulle jag helt klart testa. Skydda dock för vårsolen med lite skuggväv, välj en härdig sort och ha en rejält tilltagen kruka så tror jag att det kommer att gå utmärkt. Tänk på att persikor blommar tidigt på våren och hjälp till med pollineringen med en pensel.
 
  • Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
O
Ja, både Linköping och Norrköping är väl zon 2. Sen är det väl mikroklimat i trädgården som avgör. Vissa sorter ska ju klara zon 4-5 (Riga tex), men den jag tittar på heter Ice Peach och verkar mindre härdig. Det som förbryllar mig är att de skriver frostfritt, men samtidigt att friland funkar i skyddat läge (blir ju garanterat några minusgrader även i zon 1 i skyddat läge).

Men kanske snarare är tjälen som är problem, och det är större risk i kruka än på friland? Och det borde man då kunna lösa med stor kruka i uterum med väl tilltagen isolering av något slag. Jag ska nog testa.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Vi har frost här på vintrarna och tom lite tjäle vissa år. I sydvästra Skåne. Sorten Frost funkar väldigt bra ute här.
Jag har ingen erfarenhet av Ove Peach men jag har sett den i handeln så jag gissar att den är odlingsvärd.

Jag tycker att du ska våga dig på ett försök. Kom ihåg att vårsolen kan värma upp ett uterum på dagen till höga temperaturer som snabbt sjunker på natten, så att försöka öppna lite på dagen för att utjämna temperatur skillnaden kan vara bra.
 
O
Jiji Jiji skrev:
Vi har frost här på vintrarna och tom lite tjäle vissa år. I sydvästra Skåne. Sorten Frost funkar väldigt bra ute här.
Jag har ingen erfarenhet av Ove Peach men jag har sett den i handeln så jag gissar att den är odlingsvärd.


Jag tycker att du ska våga dig på ett försök. Kom ihåg att vårsolen kan värma upp ett uterum på dagen till höga temperaturer som snabbt sjunker på natten, så att försöka öppna lite på dagen för att utjämna temperatur skillnaden kan vara bra.
Ja, den ska vara väldigt god. Sara Bäckmo talar varmt om den och odlar den i sitt tunnelväxthus (i marken) i zon 3 utan värme, så antar att det borde funka.
Tack för tipsen!
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
O
Nu har jag fått trädet. I full blom!

vad ska man ha för omskolningsstrategi? Ska det stå kvar i krukan det kom i detta år? Eller sätta det i en säg dubbelt så stor?
På sikt tänker jag mig en stor balja, 50 liter kanske, men det är ju alldeles för stort i detta skede för det lilla trädet.

Ett ungt blommande träd i liten kruka på ett träbord med vattenkanna, utomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Plantera det i den kruka du tänker att den ska stå i, eller en så stor som möjligt. Du behöver inte skola om trädet utan det är redo att flytta ut i marken eller in i en stor kruka.
 
O
Jiji Jiji skrev:
Plantera det i den kruka du tänker att den ska stå i, eller en så stor som möjligt. Du behöver inte skola om trädet utan det är redo att flytta ut i marken eller in i en stor kruka.
Ok.. tänker samtidigt att ju mindre kruka, desto lättare att flytta runt det till jag hittar bästa platsen :D
 
En liten kruka gör att det blir väldigt känsligt för uttorkning och näringsbrist men om du vill fundera till hösten rekommenderar jag en 20-literskruka. Jag har plastkrukor på 20-liter som jag har som "sålänge" krukor när jag ska förbereda en växtplats men inte riktigt hunnit, eller letar efter en "perfekt" kruka.

EDIT:
Om du tar för liten kruka nu hämmar du rotutvecklingen.

Eller om du inte har det så sätt den i en hink nu (tio liter) och skaffa ngt större så fort du kan. Den där lilla krukan är inte mkt värd. Hur många ggr är den omplanterad från plantskolan?
 
O
Då gör jag så. Krukan är 5 liter så antar att den inte skolats om så många gånger.
 
jo då är den ett par tre år och omplanterad varje år så det är bra. Om du sätter den i tex en tioliters hink nu se till att ha koll så att det inte uppstår rotsnurr. Du ska inte räkna med frukt i år utan se i år som ett etablerings år. Du kan byta kruka när som helst till en större men se upp med vattning och gör det helst inte under den varmaste veckan.

Om man bara lyfter upp en växt ur en kruka och sätter ner i en ny är det ingen stress för växten så du kan ha en provisorisk kruka nu, bära runt och kolla var du vill ha den, men om du byter solsida kan den blir lite stressad ett tag.
 
O
Jiji Jiji skrev:
jo då är den ett par tre år och omplanterad varje år så det är bra. Om du sätter den i tex en tioliters hink nu se till att ha koll så att det inte uppstår rotsnurr. Du ska inte räkna med frukt i år utan se i år som ett etablerings år. Du kan byta kruka när som helst till en större men se upp med vattning och gör det helst inte under den varmaste veckan.

Om man bara lyfter upp en växt ur en kruka och sätter ner i en ny är det ingen stress för växten så du kan ha en provisorisk kruka nu, bära runt och kolla var du vill ha den, men om du byter solsida kan den blir lite stressad ett tag.
Ok, toppen!

Min tidigare erfarenhet av krukodling är inte jättebra, tomater som står inne blir aldrig lyckade för mig. Jorden blir kompakt och torr. Hur undviker jag det för det här trädet? Någon särskild jord man ska ta (till tomaterna blir det billig planteringsjord från typ Bauhaus - antar det finns bättre val...).
 
Jag odlar i 50L kruka i växthus, trädet är dryga 2 meter och ger bra frukt varje år! bor i Göteborg. Det enda jag tänker på när det gäller vinter är att så snart det har börjat blomma (vilket är tidigt!) ställer jag en frostvakt under trädet som jag sätter på 2 grader för att inte blommorna ska frysa kalla nätter.
Angående jorden så får man luckra lite och lägga på nytt på toppen på våren. Med tiden blir det nog ganska kompakt.. Bävar inför den dagen jag behöver byta kruka eller stor mängd jord...
 
O
G gusvo085 skrev:
Jag odlar i 50L kruka i växthus, trädet är dryga 2 meter och ger bra frukt varje år! bor i Göteborg. Det enda jag tänker på när det gäller vinter är att så snart det har börjat blomma (vilket är tidigt!) ställer jag en frostvakt under trädet som jag sätter på 2 grader för att inte blommorna ska frysa kalla nätter.
Angående jorden så får man luckra lite och lägga på nytt på toppen på våren. Med tiden blir det nog ganska kompakt.. Bävar inför den dagen jag behöver byta kruka eller stor mängd jord...
Är det ice Peach du har med?
Vilken jord använder du, vanlig billig planteringsjord på säck?
 
Jag blandar gärna jord själv. Du kan utgå från köpejord, ta gärna lite jord från marken också för i den finns mikroorganismer som är bra. Sedan gärna lite grus utan nollfraktion eller tex vermikulit, väldigt små lecakulor el liknande. Om du har kompost eller väkbrunnen gödsel är det jättebra, annars kan man köpa tex barkmull.

Tillsätt lite benmjöl vid plantering och sedan varje höst och vår.
Blanda allt i en skottkärra och bottna med stora lecakulor eller liknande för att undvika stående vatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.