Schematisk illustration av en altankonstruktion med golgregel, bärlina och plint, intill en markerad nivåskillnad mot gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har kört fast lite i mitt projekt som börjar bli klart. Har byggt en altan och har schaktat ur innan jag byggde altanen för att få dit gjutna plintar och bärlina. Altanen och gräsmattan är i stort sätt i samma nivå och nu vill jag bli av med "diket" mellan dem. Jag har tänt att ha ca 40cm grus mellan altan och gräsmatta.

Men... Hur gör jag mot altanen? Jag vill inte ha gruset ligga direkt mot altanen.
 
  • Gilla
lilla frugan
  • Laddar…
Vad vill du ha mot altanen då?
 
M MattiasT skrev:
Vad vill du ha mot altanen då?
Något som inte ruttnar :)
På grunden till mitt huset tex är det en tjock plastskiva längst ned i marken och skulle va kanon och sätta fast i regelverket till altanen men den finner jag inte varken på nätet eller i byggvaruhusen.
 
Vi har en plåt mot altanen som vi byggt, snyggast hade väl varit en cortenplåt men ekonomin sa nej så vi tog vanlig veckad svart takplåt och skar en lagom bit av
 
N n0zen skrev:
Något som inte ruttnar :)
Hur menar du? Skulle bärlinan rutta om du har grus mot den? Har du använt tryckimpregnerat virke?
 
Är plastskivan platonmatta? I så fall behöver den något bakom sig t ex en brädvägg för att inte sjunka ihop.
Jag skulle sätta en rad med betongplattor på höjden för att slippa ha grus så nära trallen.
 
Jag skulle lagt tryckta brädor som klarar att bra i mark, NTR-A, längs med sista plintraden. Sen lagt en platonmatta mot dessa bärdor för extra skydd. Fyllt upp med jord/grus. Lagt en rad med marksten närmast för underlätta gräsklippning.
 
  • Gilla
Jaif och 1 till
  • Laddar…
Träet lär inte ruttna för att det ligger grus mot. Gruset dränerar så det är inte någon fara. Däremot vill du stoppa gruset från att rasa ner under altanen, så en stående skiva emellan borde vara bra. Platonmatta borde kunna funka att fästa stående i regelverket.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
L lilla frugan skrev:
Vi har en plåt mot altanen som vi byggt, snyggast hade väl varit en cortenplåt men ekonomin sa nej så vi tog vanlig veckad svart takplåt och skar en lagom bit av
@lilla frugan Har ni gräsmatta mot altanen. Dvs. mot plåten? Jag tänker att det blir kanske inte så bra att köra trimmern mot plåten?
 
Sätt platonmattan för att skydda regelverket och sätt plåt mot trallen.

lila = plåt
Grön = Platon

så hade jag tänkt att göra

Allt beror lite på hur hög plintarna och regelverket är. Jord från gräsmattan kommer vilja rasa in under altanen. Du får undersöka och räkna på hur du får till tillräckligt bra vinkel för att jorden med åren inte rasar in. Jag kommer hålla emot jorden med plåt som går ner en bit så att vinkeln inte blir för brant.



plåtens höjd y måste gå tillräckligt långt ner så att vinkeln (x) blir lägre än rasvinkeln för jord. Kommer inte ihåg va rasvinkeln för jord är. Dessutom måste plåten vara tillräckligt kraftig (och altanen) så att den kan hålla emot jorden.


Skiss som visar hur man skyddar en altans regelverk med platonmatta och plåt, inklusive vinklar och höjder.
så borde det iaf i teorin vara
 
  • 7D5832EF-6DB9-40A9-BC3D-A8DE402826DA.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
R rsa skrev:
@lilla frugan Har ni gräsmatta mot altanen. Dvs. mot plåten? Jag tänker att det blir kanske inte så bra att köra trimmern mot plåten?
Ja vi har gräsmatta mot plåten, men den har inte blivit tät än vi gjorde ändringarna förra året. Har faktiskt inte funderat på hur det blir att trimma mot plåten, känns som att om det skulle bli synliga märken så går det ju att ta lite svart spraylack
 
Jag har en liknande konstruktion med gräsmatta ända fram till altanen. Jag tänkte dock inte hela vägen när vi byggde den för c:a 10 år sedan utan nöjde mig med att lägga markduk mellan gräsmattan och bärlinan. Tyvärr så var det ett gäng myror som tyckte det var ett bra ställe att bygga bo på under markduken och tog med sig jord in mellan markduken och bärlinan. Så, jag fick byta en bit av bärlinan i somras, men har inte gjort någon bättre konstruktion (ännu). Så, nöj dig inte med markduk i alla fall ...
 
Düsseldorff
Men fan va ni trasslar till det. Har TS byggt altanen av balsaträ? Om inte, ös på med gruset.
 
  • Gilla
  • Haha
rsa och 1 till
  • Laddar…
Det är klart man ska krångla, annars blir man kanske klar för fort. Själv var jag mer störd på att gräset växte in i grusbädden så jag satte en rad med kantsten mellan gräs och grus. Onödigt tycker kanske vissa och det var ett redigt skitgöra, men det är mycket lättare att ha en stadig kant att köra trimmern emot.

Nyinstallerad kantsten mellan gräsmatta och grusbädd vid terrassbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
rsa
  • Laddar…
Det där blev jättebra men den stora frågan här är väl inte avslutet mellan trall gräsmatta utan hur man på bästa sätt undviker att jorden rasar in under altanen. Har man en nivåskillnad mellan altan på 1 meter så kommer 60 cm rasa in under altanen. Antingen löser man det direkt eller så spenderar man de närmaste 10 åren med att fylla på jord i gränslandet mellan altan och gräsmatta. Det går så klart bra att bara skyffla in jord/grus och få till rasvinkeln……men det kommer förkorta livslängden på altanens regelverk. Lösningen är platonmatta och någon form av kantskydd, till exempel plåt eller marksten.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.