Jag har en Gäststuga i trädgården som också fungerar som mitt hemmakontor. De senaste dagarna har jag hört ett pickande ljud när jag suttit där och idag upptäckte jag att det var en blåmes som håller på att bygga bo i den utstickande delen av fasaden, under taket (tror det kallas för takskägg? se bild).

Jag tycker mycket om att höra småfåglar runt omkring och vi har flera holkar på träd i vår trägård. Jag tycker egentligen att det skulla vara trevligt att få höra och följa småfågelungar som växer upp så tätt intill, men inte om det skadar stugan... Jag har läst mig till att det inte är bra om fåglar bygger bo under takpannor och dylikt eftersom det kan få fukt att inte rinna bort ordentligt, men det borde väl inte vara den typen av problem vid en sådan här placering? Kan det bli andra skador på byggnaden, utöver 'nedskräpning'?

Blåmes bygger bo i utrymmet under takskägget på en träfasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Risken är att fågelboet som är organiskt drar till sig och lagrar fukt och du får ett lokalt fukt problem. Hur stort problem det kan bli beror på flera faktorer t.ex. huskonstruktion och typ av fåglar.
 
  • Gilla
Kurodani
  • Laddar…
Jag bedömer risken som minimal. Fåglarna vill också ha torrt i boet.
Boet bebos ju inte lång tid heller så man kan ta bort det när det fullgjort sin plikt.
 
  • Gilla
Kurodani och 3 till
  • Laddar…
Ruttna ägg/fågelungar som börja lukta, igentäpt ventilationsspalt, fuktsamlande etc finns nog många risker. Jag hade låtit det vara ändå.
 
  • Gilla
Kurodani
  • Laddar…

Bästa svaret

Jag har liknande hål i takfoten på mitt boningshus. Har låtit det vara några år nu. Det blir kanske en deciliter eller två av bomaterial som används i en månad. Ytterst osannolikt att det skulle påverka huset. Det enda skälet att fundera på att täta skulle vara musrisken.
 
  • Gilla
Kurodani
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.