Glömde att lägga till

Smörj alla smörjnipplar regelbundet och tvätta kåpan på insidan, Byt olja i motorn och blås rent luftfiltret, ta lös batteriet för vintern och underhållsladda. Kolla oljenivån regelbundet.

Två uppsättningar knivar så du alltid kan ha en fräsch nyslipad uppsättning liggande på hyllan.

Kolla att alla skruvar sitter fast. Även de som sitter på UNDERSIDAN av kåpan!

Ge motorn 30 sekunder på tomgång innan du drar på för fullt och börjar klippa. Lika dant efteråt ge den 30 sek på tomgång innan du stänger av motorn.

Gör du allt detta så kommer det att strula minimalt och hålla länge om du kör någorlunda försiktigt.

 
Tack för ett riktigt utförligt svar :D

En fråga om bakaxeln
Är den diffad eller är den "stel", dvs slirar ett elle båda hjulen ?
 
diffad dvs den driver bara på ett hjul åt gången. Det som går lättast så lättar ett bakhjul upp i luften så snurrar bara det hjulet. Proffsmodellerna har ibland spärrbar diff. Dvs man kopplar då in en spärr så att an tvingar det andra hjulet att snurra också.

 
skogstomten hinner du med någe annat än att ta hand om din klippare ???
 
tynnis skrev:
skogstomten hinner du med någe annat än att ta hand om din klippare ???
Varför skulle han inte det?

Citat från skogstomtens listning över regelbundet underhåll: "Smörj alla smörjnipplar regelbundet och tvätta kåpan på insidan, Byt olja i motorn och blås rent luftfiltret, ta lös batteriet för vintern och underhållsladda. Kolla oljenivån regelbundet. Kolla att alla skruvar sitter fast. Även de som sitter på UNDERSIDAN av kåpan! "

Inga speciellt tidskrävande grejer tycker jag!
Tyvärr slarvas det nog en del här...

Det första långa inlägget handlade såvitt jag förstår mer om vad en presumtiv köpare av beg. maskin ska kolla upp (vilket tråden faktiskt handlar om...).


 
Jag tittar på min klippare suckar ber och tror på att den skall hålla denna sommaren oxå. ;)
 
Tja alltså teori är en sak och praktik en annan.... fick skruva en hel del ibland, svetsa klippbordet lacka och blästra om det, bytte styrvajrar på löpande band tills vi jag kom på att fjädern fattades som jag beskrev.

Så tipsen var för att det skulle vara enkelt att äga maskinen därmed inte sagt att jag alltid gjorde likadant tyvärr.... Vilket alltså ledde till en hel del skruvande (tar mycket tid) eftersom jag inte gjorde som jag borde. Så i princip alla erfarenheter är alltså såna jag fått "the hard way" = "gör fel gör om" Tror att jag försökte sätta ihop växellådan åtminstone 7-10ggr innan jag insåg att det fanns en liten styrlist på bussningarna till ALLA axlar. Inte så lätt att se när grejorna är indränkta i mörkt fett....


Så tipsen kan man säga var för att se om en maskin var väl skött och hur man borde fortsätta att sköta den för minimalt besvär/skruvande
 
Jag har såklart kollat lite i en instruktionsbok som finns att ladda ner på Stigas hemsida. Det står faktsikt en hel del om underhåll där ;) bla smörjning, tror det var ganska täta intervaller på smörjningen...
Kanske borde fler öppna instruktionsboken ibland ;) ::) :p
 
Vart hittar du instruktionsbok för stiga park 2000?
 
Ok, gammal tråd, men dock...

Viktigt att kolla på en Stiga Park:

Maskiner till och med byggår 1999:
-Midjan. Glapp? Finns en servicesats om så är fallet.

-Styrningen. Kolla under maskinen (under ratten). Vajer eller kedja? Nyare har kedja fram till ratten. Helt klart stabilare och att föredra! De som skriver att midjuestyrningen är skit på grund av vajern grundar detta på gamla erfarenheter. Den nya varianten med kedra i den främre delen håller LÄÄÄNGE!

-Motor. Vilken motor? B&S I/C motorer håller sämre. Så är det bara. Vanguard (japanbyggda) är att föredra, men dyrare. Alla motorer behöver olja. Kolla OFTA! Olja är ju oftast billigare än motordelar...

-Aggregatet. Lyssna på lagren. Är allt rakt? Lyft kåpan och kolla remhjulen.


Maskiner efter år 2000:
-Det är skillnad på PRO och standard maskiner. Pro är byggda för att hålla minst 1500 timmar, med regelbunden service så klart. Standardmaskiner, tja halva tiden ungefär.

-Aggregatet. Lyssna på lagren. Är allt rakt?

-2WD eller 4WD? Samma här. Finns både PRO och "standard". Samma sak med livslängden.

Kort sagt får du vad du betalar för.
Håll utkik efter PRO maskiner (95 och senare) då dessa är byggda för dubbla livslängden.
Äldre maskiner kan vara lite klena i midjan.
Att du självklart ska ha en HST maskin det förstår du så snart du provkört en...

Aggregat:
Nyare aggregat passar även till äldre maskiner. Din handlare vet mer.
Kan vara värt att titta på då de nyare är SÅ mycket stabilare.
Gamla hade t.ex 17 mm diameter på knivaxlarna och kuggermskivor i komposit. Nya har 25 mm knivaxlar och remskivor i stål...
Klippare bättre också...

Aggregatet är det som tar mest stryk, så får du tag i en skaplig maskin där aggregatet är slut så kan det löna sig att köpa ett nytt!

Lycka till
 
Lyfter denna gamla tråd...

Var köper man nya bromsdelar billigast? Mina bromsar tar inte alls...
 
Det kanske hjälper om du justerar bromsen?(Kolla hur man gör i handbokem om du har kvar en sådan)
----
Vad är speciellt med en gräsklipparolja då, hur varma blir motorerna ?

Jag körde på OKQ8 olja standard och motorn höll hela förra sommaren med den oljan...

/Kalle
 
Handboken finns inte kvar.

Enligt Lantmännen så har stiga slutat tillverka bromsbackar för den modellen, så jag får limma om de jag har.

Fast jag lyckas inte få isär trumbromsen, vet någon hur det är tänkt att man ska göra?

Jag plockade av hjulet, och drog ur mittbulten som gick genom axlen och försökte dra av trumman med en avdragare, men det fungerar inte.... den sitter som berget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.