Hej!

Jag helt ny på robotklippare och tar gärna emot tips på vilken maskin jag ska satsa på som motsvarar mina behov. Det är inte helt enkelt att hänga med i trådarna :)

Vi har en ganska platt och tråkig tomt som ligger högt så det är alltid uppbränd och risig. Vi har dock börjat återplantera mer träd för att få mer skugga och kanske ett bättre lokalt klimat framöver.

Det finns en liten gradient på några meters längd och med en liten höjdskillnad på 30cm annars inga direkt hinder som jag kan bedöma.

Den totala gräsytan som ska klippas är runt 300 + 250 kvadrat.
Ena delen på tomten avdelas av en betonggång och jag tror inte det ska vara några problem för klipparen att köra över den då den i princip ligger slätt med marken.

Hur gör man lämpligast med begränsningsslingan över betonggången?
Layouten på trädgården blir ju rätt rörig så vilken modell klarar sådant bäst?
Vad behöver man göra för lämpliga åtgärder runt träd och andra solitärer där det ligger lite jord och bark runt?

Skiss av en trädgård med betonggång och planterade träd, potentiell robotklipparrutt indikerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är inte proffs på detta men min mor har en Robomow RK1000 och den funkar bra för en lite krånglig trädgård. För att den ska kunna passera betongen måste ju gränskabeln gå där. Är det solid betong eller plattor som kan lyftas eller finns skarvar där man kan pilla ner kabeln? Min mor har en grusgång och jag grävde ner vattenslang och drog kabeln i den. Alternativt gör man två oberoende slingor men då måste man ju manuellt flytta klipparen några gånger i veckan.
 
  • Gilla
TEN
  • Laddar…
Om du ska ha klipparen där den röda markeringen är så skulle jag lägga begränsningslina runt hela tomten inklusive betonggången och dra en guidekabel i mitten. Många klippare kan sedan följa guidekabeln eller en begränsningslina olika antal meter som du kan ställa in.

t.ex
start 1, guidekabel vänster 50m
start 2, guidekabel höger 100m
start 3, guidekabel 30m
start 4, guidekabel 60m

Lägg guidekabeln under betongången. Dra pemslang så kan du byta kabeln utan att gräva upp igen.

Runt träd kan du antingen lägga en loop av begränsingslina eller sätta en kant som klipparen kör in i.


Skiss av tomt med markerad begränsningslina för robotklippare runt gräsmatta och betonggång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TEN
  • Laddar…
T Trrttsch skrev:
Är inte proffs på detta men min mor har en Robomow RK1000 och den funkar bra för en lite krånglig trädgård. För att den ska kunna passera betongen måste ju gränskabeln gå där. Är det solid betong eller plattor som kan lyftas eller finns skarvar där man kan pilla ner kabeln? Min mor har en grusgång och jag grävde ner vattenslang och drog kabeln i den. Alternativt gör man två oberoende slingor men då måste man ju manuellt flytta klipparen några gånger i veckan.
Det är solid 10cm betong men det ska nog gå att gräva sig under, men hamnar inte guidekabeln för djupt då?
Går det att fräsa in ett spår för kabeln som man kan spackla igen tro?
 
T toolman77 skrev:
Om du ska ha klipparen där den röda markeringen är så skulle jag lägga begränsningslina runt hela tomten inklusive betonggången och dra en guidekabel i mitten. Många klippare kan sedan följa guidekabeln eller en begränsningslina olika antal meter som du kan ställa in.

t.ex
start 1, guidekabel vänster 50m
start 2, guidekabel höger 100m
start 3, guidekabel 30m
start 4, guidekabel 60m

Lägg guidekabeln under betongången. Dra pemslang så kan du byta kabeln utan att gräva upp igen.

Runt träd kan du antingen lägga en loop av begränsingslina eller sätta en kant som klipparen kör in i.


[bild]
Aha, det finns lite alternativ så man kan få den att börja på olika ställen.
Klarar den att guidekabeln ligger 10cm ner under armerad betong?
 
T TEN skrev:
Aha, det finns lite alternativ så man kan få den att börja på olika ställen.
Klarar den att guidekabeln ligger 10cm ner under armerad betong?
Jag har min under 8 cm tjock marksten. Inga problem! Det skulle vara om armeringen eventuellt blir ett problem.
 
Jag har en Robomow RC 304 och en liknande tomt. Den klarar att klippa alla delar utan problem. Jag har plattor på gången istället för betong så kunde dra kabeln under dem.
Det ända problemet är att Robomow inte har en guidekabel utan den följer kantkabeln hem. Det kan bli ett helt varv om batteriet tar slut precis när roboten befinner dig till vänster om boet. Då har inte batteriet räckt utan den har stannat 5-6m från laddstationen.
Jag tycker ändå det är mer gynnsamt än att göra 2 zoner och behöva flytta roboten mellan zonerna.
 
Du kan lägga slinga runt alla träd och planteringar så går inte roboten dit.
 
  • Schematisk bild av en trädgård med gränskabel runt träd och hus för robotgräsklippare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.