(nyinflyttad i äldre hus sedan ett drygt halvår så jag har inte så mycket historik till detta problem)

Jag har på baksidan av mitt hus, ca 4 meter från ytterväggen, en gammal stenklädd brunn där vattenytan står ca ½ meter över mitt källargolv. Under källaren finns en stenkista kopplad till en annan, betongklädd, brunn där en nivåstyrd pump regelbundet (oberoende av väderlek) pumpar över till kommunens dagvattenbrunn.
Då och då får vi in lite vatten i källaren och jag misstänker starkt läckage från brunnen (att stenkistan ständigt fylls på oberoende av regn är troligtvis en följd av samma sak).

Jag ser två lösningar på problemet, antingen sätta en annan pump i stenbrunnen för att hålla nivån under källargolvet eller fylla igen brunnen. Någon som har någon annan lösning och/eller å-/insikter i vilket jag bör välja?
 
Att fylla igen brunner löser nog ingenting (om det inte är där vattnet forsar ner). Det är ju bra att ha den kvar så du kan se vattenytan.
Vad har du för mark? Lera, sand eller?
Sluttar terängen runt huset?
Har du någon punkt på tomten som är lägre än huset så du kan leda bort vattnet dit?
Jag skulle nog sätta ett enkelt larm i pumpgropen inomhus så du kan se om det är där problemet startar.
Jag har en kompis som grävt ur källaren, där stod det vatten då det regnade, så det verkar vara ett ganska vanligt problem runt om i landet.
Ett säkert sätt att bli av med vattenproblemet är att gräva runt huset, en bra bit under golvnivån och leda bort vattnet till en pumpgrop. Det är dock mycket jobb/pengar beroende på hur mycket man gör själv och hur mycket maskiner man tar in.
 
Fylla igen brunnen hjälper inte, vattnet trycker på ändå. Sätt en pump i den brunnen också

Prototypen
 
BAS skrev:
Vad har du för mark? Lera, sand eller?
Sluttar terängen runt huset?
Har du någon punkt på tomten som är lägre än huset så du kan leda bort vattnet dit?
Sandig jord med stenar (Småland) och tomten ligger i sluttning (inte så mycket lutning hos mig, men mer hos grannen "upp i backen"). Naturligt med visst vattentryck i sånt läge fattar jag, men brunnen måste ju göra sitt till (för det är väl inte så att vattennivån i marken är lika med den i brunnen?).
Som jag skrev har jag en betongbrunn (på framsidan av huset) i anslutning till stenkistan som är lägre än huset. Om jag ska pumpa ur så är väl tanken att antingen pumpa dit (lite långt och med huset ivägen) eller till närmaste stuprör (mycket närmare/enklare och leder direkt till kommunens brunn).

När det gäller pumpningen är jag dock lite orolig för vilka volymer det kan tänkas komma att handla om. I och med att jag inte tar något ur brunnen nu vet jag ju inte vad tillflödet är.
 
LitenRöd skrev:
(för det är väl inte så att vattennivån i marken är lika med den i brunnen?).
Jodå, på millimetern.

Det kan vara stort flöde också när du börjar att sänka nivån, Jag vet ju inte hur det ser ut men det kanske bara är att välja, vatten i källaren eller pumpa. Prova under sommaren med en enkel dränkbar pump och slang på marken så får du ju se hur det går.

Prototypen
 
prototypen skrev:
Jodå, på millimetern.
Då försvinner ju i alla fall rätt mycket tvekan om att vattentrycket är bov i dramat! Frågan är då bara varför jag inte får in vatten i källaren när det regnar utan snarare när det är fint väder (senast mitt under dagarna med 30+ grader).

Tur att brunnen finns då så man tydligt ser problemet och betydligt enklare kan åtgärda det. Ska bara införskaffa en koppling mellan pump och slang så ska vi se om det går att sänka nivån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.