hahalj
Våra gräsytor är fördelade på två separata ytor som inte hänger ihop, A och B. Se bild.
B ligger ca 0,5 meter högre och avgränsas med en låg stenmur och stentrappa (grått), dessa kan inte med enkelhet flyttas eller göras om då det är rejält stora naturstenar. Så för att komma från A till B så krävs att nån form av ramp byggs. Kommer troligen göras i tryckt virke då det blir enklast. Till vänster/nedanför om stentrappan/muren är det ett större buskage som kommer behöva beskäras rejält om man ska göra nån ramp där.
Enligt manualen (Stihl RMI 632C) ska det läggas söktrådar S om man ska köra med förskjuten hemkörning när man har passager i layouten. Två sådana kommer alltså behövas även i B-ytan 2 meter från passagen och vinkelrätt mot ytterkanten.

Hur skulle ni placerat rampen utan att påverka stentrappan?

Sen tänker jag laddstationen borde kunna vara vid huset där jag markerat med LS. Borde väl fungera, det är ganska centralt i den stora A-ytan? Uppåt i kartan är norr, vilket innebär att LS får sol från morgon till tidig eftermiddag, kommer bygga ett litet garage till den så småningom så jag tror inte solen får så stor påverkan.

Några andra synpunkter eller funderingar på hur jag tänker lägga begränsningskabeln?

Luftbild av en tomt med markerade gräsytor A och B, stentrappa, mur, och planerad position för en robotgräsklippares laddstation LS.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kanske inte det svar du egentligen vill ha, men jag personligen hade valt att bära dit klipparen säg var femte dag och låta den köra ytan och sen bära tillbaks den till laddstationen.
Det är baserat på två saker: Dels att ytan är väldigt liten, så den bör kunna klippa den på en laddning. Dels att jag är sjukt allergisk mot att bygga ramper och andra fullösningar bara för att få en robot att kunna åka till en liten gräsplätt.

Hade du istället föreslagit att vid sidan av en stentrappa göra en snygg grässluttning för den att åka på, så hade jag svarat annorlunda.

Men det är jag det. Om inte annat fick du en bump av din post här så att någon annan kanske ser den och kommer med ett förslag som innefattar en ramp.
 
hahalj
Tack för bumpen:cool:
Har bestämt mig för en ramp, jobbar på detaljerna, men den kommer döljas mellan buskar så den ska inte bli alltför synlig. Lägger konstgräs på körytan tänkte jag.
Tänker inte bära runt på en 15 kg robotklippare.
 
hahalj
Det är på sätt och vis bra att leveransen av klipparen är försenad, man hinner fundera lite mer.
Istället för en ramp så lutar det mot att skapa en körväg in genom buskaget. Se vid den orangea pilen i bilden. Marken är relativt platt där, muren är endast nån dm hög och det är lätt att fylla ut med jordmassor för att komma över den.

Åsikter är välkomna.

Satellitbild av fastighet med markerad körväg vid orange pil, omgivet av buskage och låg mur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trädgård med buskage markerat med orange pil där en körväg kan anläggas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En tänkt körväg markerad med orangea pilar genom buskage och över en låg mur, omgiven av löv och grenar på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild på skogsmark med en orange markerad potentiell körväg genom buskage och över en låg mur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Platt mark med två orangea pilar som visar tänkt körväg genom löv och buskage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trädgårdsmark med föreslagen körväg markerad med orange pil, platt mark och en låg mur i ett bostadsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
hahalj hahalj skrev:
Det är på sätt och vis bra att leveransen av klipparen är försenad, man hinner fundera lite mer.
Istället för en ramp så lutar det mot att skapa en körväg in genom buskaget. Se vid den orangea pilen i bilden. Marken är relativt platt där, muren är endast nån dm hög och det är lätt att fylla ut med jordmassor för att komma över den.

Åsikter är välkomna.

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
Hur bred blir den passagen? Det ser trångt ut. Har själv ramp och den blev precis så roboten kommer upp så jag ska bygga om den i år.
 
hahalj
R Rkarlsson skrev:
Hur bred blir den passagen? Det ser trångt ut. Har själv ramp och den blev precis så roboten kommer upp så jag ska bygga om den i år.
Vidvinkeln kanske luras, kan egentligen göra så brett som behövs, manualen säger minst 108 cm om det finns höga hinder vid sidorna, kan nog göra minst 120-130 cm.
Lite oklart dock hur eller om bumerangformen på passagen påverkar.
 
hahalj hahalj skrev:
Vidvinkeln kanske luras, kan egentligen göra så brett som behövs, manualen säger minst 108 cm om det finns höga hinder vid sidorna, kan nog göra minst 120-130 cm.
Lite oklart dock hur eller om bumerangformen på passagen påverkar.
Gör den så bred du bara kan och försök ha så mjuk sväng som möjligt. Annars är risken att roboten håller på och studsar och lägger mycket tid på att åka genom.
 
hahalj
Google maps avståndsmätning är bra hjälp när man ska beräkna hur mycket kabel som går åt.
Summa 390 meter... inte mycket marginal till 400 meter som ingår i installationskitet.
Får strunta i att lägga kabel runt de vuxna träden, räknar med att de klarar att bli påkörda...

Satellitbild över fastighet med vita markeringar och mått som visar planerad kabeldragning, totalt 390 meter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.