2WNRLZX
Lägger en bild här:
Bild

Jag undrar om det överhuvudtaget går att tvätta ett mycket gammalt tegeltak och uppnå hyfsat resultat eller om man behöver byta helt och hållet.

Det gäller ett gammalt nedgånget övergivet torp och det ska få behålla sin gamla stil, det ska helst inte se nytt ut.

Om jag skulle bli tvungen att byta till nytt, vad rör det sig om för kostnader, jag gör allt själv isåfall.

Huset är ca 6x4m stort. Och det ska bli beboeligt men absolut inte modernt.
 
Redigerat:
Torparen123 Torparen123 skrev:
[bild]
Lägger en bild här:
Bild

Jag undrar om det överhuvudtaget går att tvätta ett mycket gammalt tegeltak och uppnå hyfsat resultat eller om man behöver byta helt och hållet.

Det gäller ett gammalt nedgånget övergivet torp och det ska få behålla sin gamla stil, det ska helst inte se nytt ut.

Om jag skulle bli tvungen att byta till nytt, vad rör det sig om för kostnader, jag gör allt själv isåfall.

Huset är ca 6x4m stort. Och det ska bli beboeligt men absolut inte modernt.
Om tegelpannorna är hela kan man ju montera ner, sen lägga ny papp o läkt för att få det tätt innan man återmonterar de gamla pannorna. Man kan ju välja hur mycket man rengör pannorna när de väl är nere
 
AndreasLarsson89 AndreasLarsson89 skrev:
Om tegelpannorna är hela kan man ju montera ner, sen lägga ny papp o läkt för att få det tätt innan man återmonterar de gamla pannorna. Man kan ju välja hur mycket man rengör pannorna när de väl är nere
Absolut, men tror du jag får ren dom? Det är riktigt riktigt gammalt och nedgånget
 
Torparen123 Torparen123 skrev:
Absolut, men tror du jag får ren dom? Det är riktigt riktigt gammalt och nedgånget
Ja det ska nog gå fint! Antingen borste eller jobba typ med grönfri. Högtryckstvätt är effektivt men finns risk pannorna tar stryk av det.
 
Håller själv på att ta hand om ett nära på likadant tak. Skillnaden är att det jag arbetar på har haft centimetertjockt med mossa på norrsidan. Efter en första skrapning ser det ut ungefär som ditt.

Jag var uppe och lyfte av ett gäng pannor och inspekterade underlaget. Läkt och papp såg helt ok ut, så jag kommer bara att skrapa lite till med borste och skrapa från marken/stege. Sen byta de pannor som är trasiga. Därefter räknar jag med att kunna glömma det taket i minst tio år till.

Hade inte kört med högtryck om jag var du. Skrapa och borsta, byt ut det trasiga och släng på bensaltensid när de är hyfsat rena. Behöver du byta papp och läkt gör du det med, men pannorna ser helt ok ut på bilden tycker jag. Har du inte några reservpannor kan du ju alltid försöka flytta runt de du har. Ser ut som någon redan har gjort det med de två trasiga som är längst ner.
 
Du behöver inte tvätta dom helt blanka. Det räcker med lagom ;)
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du behöver inte tvätta dom helt blanka. Det räcker med lagom ;)
Tack hörrni, det är till mycket hjälp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.